Om den är frisk och växer bra, då är det förmodligen mkt god tillgång på kväve (och vatten). Det är bara att vänta ut, förr el senare har den gjort åt överskottet, och då kommer den att blomma.
Min Alchemyst verkar göra likadant. Den har växt något alldeles kopiöst i år, men varit väldigt sparsam med blomningen. Detta trots att jag endast har gett den lite hästdynga förrförra året då den var nyplanterad. Den måste helt enkelt ha hittat en typ "kväveåder" i marken. Jag är tacksam att den växer på bra och snabbt blir stor, sedan kommer den att blomma överdådigt.

Det är min fasta övertygelse.
Läste någonstans om ett par som köpte en gammal skånelänga på landet och fixade iordning trädgården. Allt växte så det knakade i 7-8 år trots att de inte gödslade, först därefter dämpade det sig. Det visade sig att det hade gått höns, får och grisar på gården tidigare, så marken var välgödslad sedan urminnes tider... Det tog alltså 7-8 år innan växterna hade "brännt av" all den goa myllan/kvävet.
Tålamod är ett måste när man odlar en trädgård. 5- & 10-års-planer kan rekommenderas. Det gör att när en besökare bara ser en tanig pinne, knappt en tvärhand hög, omgiven av ogräs, så ser jag (för mitt inre) en 2x2m stor blommande buske.
/S