Trots risken att låta som en präktig nucka med stort världssamvete, måste jag ändå säga att jag inte är för alla former av "onaturligt" barnafödande. Det finns kanske en naturlig anledning till att inte alla kan få barn på naturlig väg.
Observera att jag inte vänder mig just mot att ensamma kvinnor ska få skaffa barn. Jag drar alla över en kam.
Vi lever i en värld där en stor del av barnen svälter, utnyttjas eller far illa på annat sätt. Det är ju knappast för barnens skull vi sätter barn till världen. Oftast är det väl av rent egoistiska skäl. Dvs
vår längtan efter barn. Barn är ju, som Gita skrev, en gåva inte en rättighet.
Det bästa vore väl om vi i stället för att sätta "egna" barn till världen, ägnar all vår kraft till att måna om de barn, som redan finns. Vi behöver inte ens gå utanför landets gränser för att hitta barn i nöd.
Det är stor brist på bra fosterföräldrar och jourhem i Sverige. Många barn hamnar snett när de är i tonåren och behöver då hjälp och stöd även från andra vuxna, än de egna föräldrarna.
Det finns ett stort antal ensamkommande flyktingbarn som behöver värme och kärlek.
Barn är ju inte bara små väldoftande, varma, gulliga bebisar att snusa på. De blir snabbt truliga tonåringar med allt vad det innebär.
För att det ska fungera med att fler tar ansvar för befintliga barn måste lagarna ändras, så att det blir självklart att också homosexuella och ensamstående av båda könen ska få bli fosterföräldrar och även få adoptera.
Det är inte ekonomiskt lönsamt att vara spermiedonator. Se här vilka regler som gäller:
SpermiedonatorErsättningen till äggdonatorer är något högre, men det beror ju på att kvinnor inte kan få ur sig ägg lika lätt som männen kan med sina spermier.
ÄggdonationI övrigt anser jag att det är självklart att alla barn ska få veta sitt ursprung.
En liten blomma om du orkade läsa ända hit.

Edit: Rättade till text, som kommit fel.
Redigerat av Red Top: 31-07-2010, 12:57