Jag har också migrän. I tonåren och som ung vuxen var jag ofta utslagen i 2-3 dagar med outhärdlig huvudvärk och kräkningar som ju gör att man inte kan behålla några smärtstillande tabletter, så det var bara att ligga i ett mörkt och tyst rum och vänta tills det gick över av sig självt. Typiskt när man skulle resa bort, göra något viktigt eller slappnar av efter stress och för lite sömn. På senare år har det oftast bara varit en dag. I vissa fall verkar rödvin, mörk choklad och vitlök kunna utlösa mina attacker, men inte alltid. Det har hänt att jag har varit övertygad om att jag skulle få migrän, t.ex. pga en kombination av sömnbrist, vitlök och rödvin, men då har jag klarat mig. Så det är inte så enkelt som vissa tror att det bara är inbillning.
För några år sedan testade jag Voltaren efter ett tips här på odla, och det hjälper!!! Så numera har jag nästan aldrig migrän. Tabletterna tar bort illamåendet (det har bara hänt 2 ggr att jag har spytt ändå, då väntade jag väl för länge med att ta dem), sen svävar man omkring i ett märkligt tillstånd av migrän utan huvudvärk. Bara vetskapen att det finns bot har gjort att jag sällan behöver ta dem, annars tror jag att om man spänner sig av rädsla för att få migrän så får man den bara för det.
Är det någon som har märkt några konstiga tidiga tecken innan man blir dålig? Jag har lagt märke till att jag ofta långt innan (många timmar till kanske dagen innan) blir jättesugen på konstiga saker. Pasta med massor av salt till frukost t.ex. är ett tydligt varningstecken. Dock har jag inte kommit på om man då ska låta bli att äta det eller om man kan lyckas häva anfallet genom att ge efter för suget. Det kanske är kroppens sätt att säga "ge mig salt, annars...". Det är nog alltid något salt, tsatsiki har det också varit t.ex.