CITAT (Platinum @ 31-07-2010, 23:15)

Förresten brukar man inte använda höganäs-kärl när man syrar grönsaker, då borde de väl funka till surdeg också?
När det gäller keramik så skall man kolla att den är bly och kadmiumfri. Äldre höganäskrus har jag för mig kan innehålla bly. När jag var på labb på 70-talet så testade man tungmetallinnehållet i keramikglasyr genom att hälla ättikslösning i kärlet och låta det stå något dygn. Sura saker löser ut mer metaller.
CITAT (mamamaggan @ 31-07-2010, 21:08)

Förstår hur du resonerar men vi gör vår surdeg , fördeg och den " riktigta " degen i plastskål , rekommenderas i den bok som vi tar recepten ur . Boken heter Bröd och är skriven av Jan Hedh och det vore konstigt tycker jag om det rekommenderas något som skulle vara farligt. Nu menar inte jag att du har fel men tycker bara det verkar konstigt att man i så fall rekommenderar plastbunke.
Det är svårt att få riktig klarhet i om det kan föras över något från plastkärl. Dels finns det en massa olika sorters plast och dels kan de vara importerade från ett land med andra regler än vi har. Dessutom ökar kunskapen.
Förr var det vanligt med kadmium i plastkärl. Det senaste larmet gäller bisfenyl A som finns i nappflaskor och en del annat. Generellt sett så tycker jag att både kunskap och kontroll av överföring av ämnen från kärl och annat är bristfällig. Det gäller både tillverkare, importörer och allmänhet.
Redigerat av Christa: 01-08-2010, 09:50