CITAT (Christa @ 31-07-2010, 20:27)

Ofta får jag höra märkliga uttalandet om ekologiska produkter.
"De säger att de är krav-odlade men så är de sprutade ändå." sa en tjej igår så där i förbifarten. Jag har hört massor av skeptiska uttalanden men minns inte fler just nu.
Tror de att det fuskas eller är det bara ett försvar inför sig själva för att de tycker det är för dyrt?
Det är ju faktiskt inte förbjudet att
spruta i ekologisk odling. Men då sprutar de med såpvatten eller annan biologisk bekämpning eller med kemisk medel som är biologiskt nedbrytbara och godkända för ekologisk odling.
Sen tror jag det är personer som inte har koll på vad KRAV egentligen innebär, att det är en märkning man betalar för och man förbinder sig att följa ett regelverk och det utförs kontroller.
En konsumentstudie i Sverige visade det märkliga resultatet att när varor var KRAV-märkta valde fler bort dom och trodde de var dyrare eftersom de var ekologiska men utan märkning sålde de lika mycket som de konventionella för då valde ingen medvetet bort dom

Vissa tycker nog det är lite pretentiöst att köpa ekologiskt och tycker det är något för hälsofanatiker och skogsmulletyper och väljer bort det pga sina förutfattade meningar.