CITAT (malcolm @ 01-08-2010, 12:13)

Jag diskar "alla" mina knivar i diskmaskin utom några svindyra kockknivar som jag har, härdningen tar inte skada av värmen i maskinen eftersom metallen måste mer eller mindre glödgas för att den skall påverkas och så varmt blir det aldrig. Kortare knivar ställer jag med spetsen nedåt i bestickkorgen men ser till att inte ställa ner flera saker i samma fack, längre knivar lägger jag på övre hyllan bland glasen. Det som far illa i diskmaskinen är i så fall träskaften och gulddekor på tallrikar och fat, eloxerade aluminiumlock skall man inte heller köra i diskmaskin eftersom eloxeringen kan försvinna då pga. det galvaniska element som uppstår då metaller av olika slag blandas i en salt miljö och det är därför man har offeranoder (zink) i botten på stora fartyg.
Du gör ju som du vill med dina knivar men vill man vara rädd om sina knivar så kan det ju vara bra att följa råd från tillverkare och det jag skrev om att inte diska i maskin var direkt taget från sidan jag länkade till ovan. Dom borde ju veta tycker man.
Det är ju knappast varken svårt eller tidskrävande att diska av en kniv när man använt den så det gör jag numera eftersom jag satsat på riktigt bra knivar. Många av mina gamla billiga knivar har jag förkortat livslängden på genom att stoppa dom i diskmaskinen av nån sorts bekvämlighet.