Christa
Eftersom skalknivarna ofta är i diskmaskinen så tänkte vi köpa några till men döm om vår förvåning när vi upptäckte att denna typ av kniv inte finns i handeln längre.

Är det någon som vet var man kan köpa en vanlig skalkniv med kort blad?
andersen
CITAT (Christa @ 30-07-2010, 21:34) *
Eftersom skalknivarna ofta är i diskmaskinen så tänkte vi köpa några till men döm om vår förvåning när vi upptäckte att denna typ av kniv inte finns i handeln längre.

Är det någon som vet var man kan köpa en vanlig skalkniv med kort blad?

fiskars skalkniv
netha
Finns väl i nästan alla butiker som har husgeråd ... Coop Forum, Ö&B, Ikea, Ica, Rusta m.fl

Skalkniv ... köpte jag nyss.

Varför ha knivar i diskmaskin? Jag diskar alla knivar för hand ... direkt efter anv.
Christa
Vi var på COOP igår och de sa att sådana finns inte längre och expediten sa att hon var väldigt rädd om sin eftersom de inte finns att köpa längre. Fiskars är lite åt det hållet men har gummiaktigt handtag och Ikeas är mycket större än de klassiska skalknivarna.

Vi har kollat i alla varuhus i närheten.
netha
CITAT (Christa @ 30-07-2010, 22:01) *
Vi var på COOP igår och de sa att sådana finns inte längre och expediten sa att hon var väldigt rädd om sin eftersom de inte finns att köpa längre. Fiskars är lite åt det hållet men har gummiaktigt handtag och Ikeas är mycket större än de klassiska skalknivarna.

Vi har kollat i alla varuhus i närheten.

Det måste varit en sommarvikarie du mötte ... så klart finns skalknivar överallt.
Hur små skalknivar har du haft? IKEA,s kniv är 18 cm, skaftet 9 cm och bladet 9 cm.
Tror knappast att man hittar mindre ... om man nu inte vill ha en fickkniv ...
Snöflinga

Har Fiskars skalkniv som jag sköljer av och torkar efter varje användning sleep.gif
ninnisky
Cerverabutikerna har stort urval av knivar - åtminstone vår butik. Där köpte jag min senaste.
Christa
CITAT (netha @ 30-07-2010, 22:17) *
Det måste varit en sommarvikarie du mötte ... så klart finns skalknivar överallt.
Hur små skalknivar har du haft? IKEA,s kniv är 18 cm, skaftet 9 cm och bladet 9 cm.
Tror knappast att man hittar mindre ... om man nu inte vill ha en fickkniv ...

Nej det var ingen vikarie och min sambo har tittat i massor av affärer. Idag hittade vi dock en fiskars hos Ö&B som var tillräckligt kort.

Förr fanns det skalknivar som hade ett blad som bara var ca 3 cm men de är försvunna sedan länge. Den sorten skulle man behöva ibland också.

När man ansar grönsaker är det bra med ett kort blad. Jag menar när man står med grönsaken i ena handen och kniven i den andra och inte använder skärbräda. Vi äter massor med rotfrukter så de används hela tiden. Vi använder dem också till äpplen och päron.
*Stintan*
http://www.clasalenius.se/kockknivar/victo...ctorinox_v53103

Har för mig att jag också sett skalknivar i större coop- och icabutiker.

dessutom: Skötsel
Diska aldrig en kniv i diskmaskinen! Den höga värmen gör att en del av härdningen i kniven kan försvinna och då håller inte skärpan lika länge. Dessutom innehåller maskindiskmedel salt och salt miljö är aggressiv även på s k rostfritt stål. Kniven står heller inte still och det är lätt att både kniv, diskmaskinskorg och andra bestick skadas.
Det är också stor risk att man skär sig på en kniv som står i diskmaskinen. Diska istället av kniven för hand efter användning, torka och sätt den på plats i knivblock, i knivlåda, på magnetlist eller liknande

malcolm
Skalknivar finns väl överallt där de säljer husgeråd, Coop, Åhlens, Clas Ohlson, Biltema, ÖoB, Duka etc. Finns i alla möjliga prisklasser också men skall man ha en med lite kvalité bör man satsa på Fiskars eller Nils Johan tex. De billigaste varianterna brukar ha väldigt tunnt blad som viker sig om man skall skära i rotfrukter.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 31-07-2010, 21:29) *
http://www.clasalenius.se/kockknivar/victo...ctorinox_v53103

Diska aldrig en kniv i diskmaskinen! Den höga värmen gör att en del av härdningen i kniven kan försvinna och då håller inte skärpan lika länge. Dessutom innehåller maskindiskmedel salt och salt miljö är aggressiv även på s k rostfritt stål. Kniven står heller inte still och det är lätt att både kniv, diskmaskinskorg och andra bestick skadas.
Det är också stor risk att man skär sig på en kniv som står i diskmaskinen. Diska istället av kniven för hand efter användning, torka och sätt den på plats i knivblock, i knivlåda, på magnetlist eller liknande

Jag diskar "alla" mina knivar i diskmaskin utom några svindyra kockknivar som jag har, härdningen tar inte skada av värmen i maskinen eftersom metallen måste mer eller mindre glödgas för att den skall påverkas och så varmt blir det aldrig. Kortare knivar ställer jag med spetsen nedåt i bestickkorgen men ser till att inte ställa ner flera saker i samma fack, längre knivar lägger jag på övre hyllan bland glasen. Det som far illa i diskmaskinen är i så fall träskaften och gulddekor på tallrikar och fat, eloxerade aluminiumlock skall man inte heller köra i diskmaskin eftersom eloxeringen kan försvinna pga. det galvaniska element som uppstår då metaller av olika slag blandas i en salt miljö och det är därför man har offeranoder (zink) i botten på stora fartyg.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 01-08-2010, 12:13) *
Jag diskar "alla" mina knivar i diskmaskin utom några svindyra kockknivar som jag har, härdningen tar inte skada av värmen i maskinen eftersom metallen måste mer eller mindre glödgas för att den skall påverkas och så varmt blir det aldrig. Kortare knivar ställer jag med spetsen nedåt i bestickkorgen men ser till att inte ställa ner flera saker i samma fack, längre knivar lägger jag på övre hyllan bland glasen. Det som far illa i diskmaskinen är i så fall träskaften och gulddekor på tallrikar och fat, eloxerade aluminiumlock skall man inte heller köra i diskmaskin eftersom eloxeringen kan försvinna då pga. det galvaniska element som uppstår då metaller av olika slag blandas i en salt miljö och det är därför man har offeranoder (zink) i botten på stora fartyg.

Du gör ju som du vill med dina knivar men vill man vara rädd om sina knivar så kan det ju vara bra att följa råd från tillverkare och det jag skrev om att inte diska i maskin var direkt taget från sidan jag länkade till ovan. Dom borde ju veta tycker man.

Det är ju knappast varken svårt eller tidskrävande att diska av en kniv när man använt den så det gör jag numera eftersom jag satsat på riktigt bra knivar. Många av mina gamla billiga knivar har jag förkortat livslängden på genom att stoppa dom i diskmaskinen av nån sorts bekvämlighet.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 12:33) *
Du gör ju som du vill med dina knivar men vill man vara rädd om sina knivar så kan det ju vara bra att följa råd från tillverkare och det jag skrev om att inte diska i maskin var direkt taget från sidan jag länkade till ovan. Dom borde ju veta tycker man.

Det är ju knappast varken svårt eller tidskrävande att diska av en kniv när man använt den så det gör jag numera eftersom jag satsat på riktigt bra knivar. Många av mina gamla billiga knivar har jag förkortat livslängden på genom att stoppa dom i diskmaskinen av nån sorts bekvämlighet.

En del restaurangknivar är av extremt fint kolstål och de slipar sina knivar varje dag. Det kan ha varit sådana knivar som texten gällde. De är mjukare och mer lättslipade men antagligen också ömtåligare. Har för mig att det är på detta viset men jag reserverar mig lite eftersom det var länge sedan jag hörde detta.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 12:33) *

Inte ovanligt att tillverkare tar det säkra före det osäkra och skriver förhållningsregler bara för att slippa ta ansvar om något händer, samma sak med tvättråd på kläder. 30°C för 100% bomull tex. I manualen för min laptop står det att man inte får ha den i bastun eller lägga brinnande cigarrer på den. a0a.gif Faktum kvarstår dock, det blir aldrig så varmt i en diskmaskin att härdningen försvinner.

CITAT (Christa @ 01-08-2010, 12:45) *
En del restaurangknivar är av extremt fint kolstål och de slipar sina knivar varje dag. Det kan ha varit sådana knivar som texten gällde. De är mjukare och mer lättslipade men antagligen också ömtåligare. Har för mig att det är på detta viset men jag reserverar mig lite eftersom det var länge sedan jag hörde detta.

Kolstål är en annan femma och sådana skall man ALDRIG köra i diskmaskin, inte aluminium heller. Fördelen med kolstål är att de går att få riktigt vassa vilket är svårt med rostfritt och det är därför fiskare och jägare ofta föredrar kolstålet även om det rostar.
andersen
Varför man inte skall diska knivar i diskmaskin är att dom blir slöa av varmt vatten, fråga en styckera så kommer han att säja så här, knivar skall bara sjöljas av med kallt vatten.

Samma sak gäller när man rakar sig sjölj huveln under kallt vatten så kan ni ha rakbladet bra mycket längre.
Red Top
Mina knivar diskar jag alltid för hand. Inte så konstigt, eftersom jag inte har någon diskmaskin. Gillar att handdiska.

Så här skriver Fiskars om sina knivar:

"Underhåll
Fiskars knivar går att diskas i diskmaskin, men vi rekommenderar handdisk av den enkla anledningen att kvalitén bättre säkerställs och livslängden ökar.

I en diskmaskin kan knivarna lätt ligga mot andra köksredskap, bestick eller dylikt och skava. Detta skadar eggen och gör kniven slö och t.o.m. i värsta fall trubbig.

I en diskmaskin finns även s.k ”flygrost” som far omkring under diskningen. Flygrost kan uppstå från maskinens innandöme, eller från andra redskap som diskats, både tidigare och samtidigt. Eftersom en kniv aldrig är 100% rostfri kan denna flygrost lätt fastna på bladet och påverka knivens kvalité´. I värsta fall kan små rostfläckar uppstå på bladet.

Väljer man ändå diskmaskin bör man direkt efter avslutat program öppna luckan för att förhindra långvarig ångbildning i maskinen. Bäst är att direkt efter avslutat program plocka ut knivarna och torka dem med en torr trasa.

Vid handdisk, skölj av kniven direkt efter användning och torka den sedan torr med en ren trasa. Låt aldrig en kniv ligga i blöt, och försök att undvik att matrester fastnar och torkar in på bladet. Matsyra fräter och påverkar din kniv på sikt.

Din kniv kommer att hålla sig vass längre om du använder den mot ett mjukt underlag, exempelvis en skärbräda i trä. Använd aldrig en kniv direkt mot en diskbänk då detta förstör skärpan och eggen.

Har du en kniv med träskaft mår handtaget bra av att oljas in emellanåt. Om flygrost uppkommit på knivbladen tas detta lätt bort med ”Stålrens”."
malcolm
Det som vi i dagligt tal kallar för rostfritt är som sagts inte riktigt det, jag har sett diskbänkar som stått ute i ur och skur under flera års tid som varit alldeles röda av rost. Självklart blir knivar slöa av att nötas mot andra hårda material hur härdade de än må vara och därför ser jag alltid till att de inte kommer åt att skava mot någonting annat när jag diskar dem i maskin. Härdning av stål brukar ske när materialet är körsbärsrött (ca. 600°) men självklart sliter diskmaskinen mer på husgeråden även om de skall "tåla" detta. Syrafasta stål är i allmänhet mer korrisionsbeständiga och ickemagnetiska än andra stål fast de är inte lämpliga att göra tex. knivar av men används flitigt inom industrin för rör, tankar etc.
malcolm
CITAT (andersen @ 01-08-2010, 13:52) *
Varför man inte skall diska knivar i diskmaskin är att dom blir slöa av varmt vatten, fråga en styckera så kommer han att säja så här, knivar skall bara sjöljas av med kallt vatten.

Samma sak gäller när man rakar sig sjölj huveln under kallt vatten så kan ni ha rakbladet bra mycket längre.

En styckmnästare använder förmodligen inte knivar av "rostfritt" och rakblad är inte heller "rostfria" utan gjorda av snabbstål (samma som till borrar) för att få riktigt bra skärpa. Det är bättre att blåsa av rakhyveln är att skölja av den eftersom den oftast blir stående fuktig i annat fall så in med kompressorn i badrummet. a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon