CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 12:33)

Du gör ju som du vill med dina knivar men vill man vara rädd om sina knivar så kan det ju vara bra att följa råd från tillverkare och det jag skrev om att inte diska i maskin var direkt taget från sidan jag länkade till ovan. Dom borde ju veta tycker man.
Inte ovanligt att tillverkare tar det säkra före det osäkra och skriver förhållningsregler bara för att slippa ta ansvar om något händer, samma sak med tvättråd på kläder. 30°C för 100% bomull tex. I manualen för min laptop står det att man inte får ha den i bastun eller lägga brinnande cigarrer på den.

Faktum kvarstår dock, det blir aldrig så varmt i en diskmaskin att härdningen försvinner.
CITAT (Christa @ 01-08-2010, 12:45)

En del restaurangknivar är av extremt fint kolstål och de slipar sina knivar varje dag. Det kan ha varit sådana knivar som texten gällde. De är mjukare och mer lättslipade men antagligen också ömtåligare. Har för mig att det är på detta viset men jag reserverar mig lite eftersom det var länge sedan jag hörde detta.
Kolstål är en annan femma och sådana skall man ALDRIG köra i diskmaskin, inte aluminium heller. Fördelen med kolstål är att de går att få riktigt vassa vilket är svårt med rostfritt och det är därför fiskare och jägare ofta föredrar kolstålet även om det rostar.
Redigerat av malcolm: 01-08-2010, 11:59