Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skulle köpa en vanlig skalkniv men..., de verkar inte finnas längre
          Christa
          Inlägg 30-07-2010, 20:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Eftersom skalknivarna ofta är i diskmaskinen så tänkte vi köpa några till men döm om vår förvåning när vi upptäckte att denna typ av kniv inte finns i handeln längre.

Är det någon som vet var man kan köpa en vanlig skalkniv med kort blad?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 31-07-2010, 20:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

http://www.clasalenius.se/kockknivar/victo...ctorinox_v53103

Har för mig att jag också sett skalknivar i större coop- och icabutiker.

dessutom: Skötsel
          Diska aldrig en kniv i diskmaskinen! Den höga värmen gör att en del av härdningen i kniven kan försvinna och då håller inte skärpan lika länge. Dessutom innehåller maskindiskmedel salt och salt miljö är aggressiv även på s k rostfritt stål. Kniven står heller inte still och det är lätt att både kniv, diskmaskinskorg och andra bestick skadas.
          Det är också stor risk att man skär sig på en kniv som står i diskmaskinen. Diska istället av kniven för hand efter användning, torka och sätt den på plats i knivblock, i knivlåda, på magnetlist eller liknande

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 01-08-2010, 11:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (*Stintan* @ 31-07-2010, 21:29) *
          http://www.clasalenius.se/kockknivar/victo...ctorinox_v53103

Diska aldrig en kniv i diskmaskinen! Den höga värmen gör att en del av härdningen i kniven kan försvinna och då håller inte skärpan lika länge. Dessutom innehåller maskindiskmedel salt och salt miljö är aggressiv även på s k rostfritt stål. Kniven står heller inte still och det är lätt att både kniv, diskmaskinskorg och andra bestick skadas.
          Det är också stor risk att man skär sig på en kniv som står i diskmaskinen. Diska istället av kniven för hand efter användning, torka och sätt den på plats i knivblock, i knivlåda, på magnetlist eller liknande

Jag diskar "alla" mina knivar i diskmaskin utom några svindyra kockknivar som jag har, härdningen tar inte skada av värmen i maskinen eftersom metallen måste mer eller mindre glödgas för att den skall påverkas och så varmt blir det aldrig. Kortare knivar ställer jag med spetsen nedåt i bestickkorgen men ser till att inte ställa ner flera saker i samma fack, längre knivar lägger jag på övre hyllan bland glasen. Det som far illa i diskmaskinen är i så fall träskaften och gulddekor på tallrikar och fat, eloxerade aluminiumlock skall man inte heller köra i diskmaskin eftersom eloxeringen kan försvinna pga. det galvaniska element som uppstår då metaller av olika slag blandas i en salt miljö och det är därför man har offeranoder (zink) i botten på stora fartyg.

Redigerat av malcolm: 01-08-2010, 11:16

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-08-2010, 11:33
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (malcolm @ 01-08-2010, 12:13) *
          Jag diskar "alla" mina knivar i diskmaskin utom några svindyra kockknivar som jag har, härdningen tar inte skada av värmen i maskinen eftersom metallen måste mer eller mindre glödgas för att den skall påverkas och så varmt blir det aldrig. Kortare knivar ställer jag med spetsen nedåt i bestickkorgen men ser till att inte ställa ner flera saker i samma fack, längre knivar lägger jag på övre hyllan bland glasen. Det som far illa i diskmaskinen är i så fall träskaften och gulddekor på tallrikar och fat, eloxerade aluminiumlock skall man inte heller köra i diskmaskin eftersom eloxeringen kan försvinna då pga. det galvaniska element som uppstår då metaller av olika slag blandas i en salt miljö och det är därför man har offeranoder (zink) i botten på stora fartyg.

Du gör ju som du vill med dina knivar men vill man vara rädd om sina knivar så kan det ju vara bra att följa råd från tillverkare och det jag skrev om att inte diska i maskin var direkt taget från sidan jag länkade till ovan. Dom borde ju veta tycker man.

Det är ju knappast varken svårt eller tidskrävande att diska av en kniv när man använt den så det gör jag numera eftersom jag satsat på riktigt bra knivar. Många av mina gamla billiga knivar har jag förkortat livslängden på genom att stoppa dom i diskmaskinen av nån sorts bekvämlighet.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 01-08-2010, 11:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 12:33) *
          Du gör ju som du vill med dina knivar men vill man vara rädd om sina knivar så kan det ju vara bra att följa råd från tillverkare och det jag skrev om att inte diska i maskin var direkt taget från sidan jag länkade till ovan. Dom borde ju veta tycker man.

Inte ovanligt att tillverkare tar det säkra före det osäkra och skriver förhållningsregler bara för att slippa ta ansvar om något händer, samma sak med tvättråd på kläder. 30°C för 100% bomull tex. I manualen för min laptop står det att man inte får ha den i bastun eller lägga brinnande cigarrer på den. a0a.gif Faktum kvarstår dock, det blir aldrig så varmt i en diskmaskin att härdningen försvinner.

CITAT (Christa @ 01-08-2010, 12:45) *
          En del restaurangknivar är av extremt fint kolstål och de slipar sina knivar varje dag. Det kan ha varit sådana knivar som texten gällde. De är mjukare och mer lättslipade men antagligen också ömtåligare. Har för mig att det är på detta viset men jag reserverar mig lite eftersom det var länge sedan jag hörde detta.

Kolstål är en annan femma och sådana skall man ALDRIG köra i diskmaskin, inte aluminium heller. Fördelen med kolstål är att de går att få riktigt vassa vilket är svårt med rostfritt och det är därför fiskare och jägare ofta föredrar kolstålet även om det rostar.

Redigerat av malcolm: 01-08-2010, 11:59

Citera

Inlägg i den här tråden
          Christa   Skulle köpa en vanlig skalkniv men...   30-07-2010, 20:34
          andersen   Eftersom skalknivarna ofta är i diskmaskinen så tä...   30-07-2010, 20:37
          netha   Finns väl i nästan alla butiker som har husgeråd ....   30-07-2010, 20:51
          Christa   Vi var på COOP igår och de sa att sådana finns int...   30-07-2010, 21:01
          netha   Vi var på COOP igår och de sa att sådana finns int...   30-07-2010, 21:17
          Christa   Det måste varit en sommarvikarie du mötte ... så k...   31-07-2010, 19:21
          Snöflinga   Har Fiskars skalkniv som jag sköljer av och torkar...   30-07-2010, 21:23
          ninnisky   Cerverabutikerna har stort urval av knivar - åtmin...   30-07-2010, 21:37
          Christa   Du gör ju som du vill med dina knivar men vill man...   01-08-2010, 11:45
          malcolm   Skalknivar finns väl överallt där de säljer husger...   01-08-2010, 10:54
          andersen   Varför man inte skall diska knivar i diskmaskin är...   01-08-2010, 12:52
          malcolm   Varför man inte skall diska knivar i diskmaskin är...   01-08-2010, 14:23
          Red Top   Mina knivar diskar jag alltid för hand. Inte så ko...   01-08-2010, 13:28
          malcolm   Det som vi i dagligt tal kallar för rostfritt är s...   01-08-2010, 14:14

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-07-2025, 17:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon