Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 32 325
Planterade kärnor från citron och passionsfrukt i våras, på andra försöket kom det upp några citronplantor. De har hela tiden stått i ett hörn inne i vardagsrummet med en 90W LED-belysning inköpt från en kinesisk säljare på eBay.
De är mellan 15-25cm och det börjar komma ut lite rottrådar ur botten på krukorna så en omplantering närmar sig. Vattnar med vatten med lite citrusnäring i och duschar dem med lite vatten då och då. Skulle vilja ge dem lite trädform men det kanske är på tok för tidigt för det, eller när ska man beskära första gången?
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
hur lång tid det tar tills man får frukt är olika för olika sorter, för lime kan det ta 1-5år i rätt miljö, och grapefrukt kan ''testblomma'' redan första år från frösådd dock är det inte alltid det blir frukt vid testblommning. sedan tar det 20-50år innan den blommar igen. citron och apelsin tar ockås långtid mellan 5-15år.sedan tar det nåt år innan dom ger regelbunden fruktsättning.
sedan är de flesta citrusar hybrider, så från frösådd kan man få samma som man tog kärnorna ifrån eller en ny art/sort eller att den går tillbaka till någon av förädlarna.
jag har både frösådder och köpta plantor av samma sorter. min samling börjar väl arta sig till 29-30olika citrus arter/sorter (så som jag älskar citrusar så har jag köpt på mig mycket).
och visst är dom vackra även om dom inte blommar och dina frösådder har du fått upp bra och fått vackra exemplar. och jag tycker det är roligt att även fröså dom just för väntan och ev se vad det blir för frukt även om det i flesta fall inte blir någon ''bra''' frukt från frösådd. sedan är det ju speciellt med egen uppdragna citrusar.