Jag håller med. Jag har både frösådda & ett par köpta citrusar. Jag gillar faktiskt de frösådda mer även om de inte blommar & kanske aldrig gör.
Mina är 0-3,5 år gamla & de äldsta håller jag på & experimenterar med. Vissa låter jag växa fritt medan andra beskär jag till antingen buskar el träd. Ett par börjar bli lite trädliknande även om detta med beskärning är helt nytt för mig med. Flax har gett mig ofantligt mycket råd & kommer säkert få mer framöver.

Jag har Kalamondin & Citron som är köpta. Båda har frukt.
Frösådda har jag:
Apelsin
Citron
Blodapelsin
Grape
Blodgrape
Kalamondin
Kumquat
Tror det var allt vad gäller citrusar. Har försökt hitta stjärnor i Lime både i Sverige & utlandet men inte än funnit ngn stjärna jag kan så.
Pomelo (tror jag det var. Iaf en jättecitrus jag trodde var en melon jag köpte) grodde aldrig. Väntade nog för länge innan jag petade ner fröerna i jorden.
Jakten går vidare.
Tog även en stickling från ett citrusträd utanför ett Café här i Gbg. Vet inte sorten tyvärr. Tror jag sett den ngn gång när jag letat men inte än sökt pånytt. Ska se om den tar sig men det brukar inte göra det för mig vad gäller sticklingar. Dock har den stått i 1 månad utan att ruttna. Ser grön & fin ut ff.
Hoppas gör jag ff. Lite annorlunda citrus med knöggliga fruker & små blad.
Försöker även rota sticklingar från citronträdet men de har bara stått ett par veckor.
edit. Till trådskaparen: Har du dem ff under belysning? Varför ställer du dem inte i ett fönster ist. nu under den ljusa tiden?
Redigerat av BigDaddy: 02-08-2010, 00:24