Tack Åsa, för raskt och begripligt svar.
Jag bläddrar dock tillbaka i mina anteckningar kring sådderna i våras (eftersom jag också plötsligt kom ihåg att palster ska sås tidigt) och upptäcker att första palsteromgången jag sådde istället var i mitten/slutet av april - just palster är jag mest förbryllad över efter som jag provat flera år i rad nu utan att lyckas det minsta. Det känns som man skulle ge upp denna gröda, men det är ju så gott!
Blomkålen fick nog för lite vatten i början, försommaren var torr, och enl. din beskrivning av jorden har den nog inte tillräckligt m lera nej - men jag kan byta till ett lite lerigare litet land nästa år.
Skockorna: Märkligt - i alla böcker jag läst (jag var ny på denna gröda, och läste allt jag kom över) stod det att man skulle så just skockorna inne så tidigt som i sl. av januari och skola om flera gånger före utplanteringen. Just det landet är nog tämligen lerigt, men mer lera kan jag nog ordna till nästa år. Kanske är landet också lite för kompakt, om de har känsliga rötter som inte orkar tränga ut? Och skugga en del av eftermiddagen kanske stör dem mer än andra arter?
tack, Eklo
|