Full version: Grönsaksbekymmer
EKLO
Årets odlingar här i södra Bohuslän (zon 1-2) har haft det ganska vädergynnsamt - vi har ju även tidigare i sommar fått en hyfsad mängd regn då och då, till skillnad från i andra delar av landet.

Ändå är det vissa grödor som uppför sig underligt - eller inte uppför sig alls. Till de senare hör palsternackorna - som jag sådde i två omgångar med ett par veckors mellanrum i juni - inte en endaste en har grott. Två olika frömärken, så man kan väl inte skylla på fröerna (som var färska inköp i år). Vad tusan är det för fel - prövade även förra året utan att lyckas bra.

Och blomkålen: Den spretar iväg till övermognad långt innan de nått en "lämplig" storlek, de är bara en dryg tennisboll när de börjar spreta. Vad gör jag galet tro?

Slutligen: De ömsint vårdade 3 kronärtsskockorna jag hade under lysrör januari till sl. av maj, och avhärdade försiktigt för utplantering i början av juni: är nu ännu bara några decimeter höga, och ingen antydan till knopp nere i bladrosetten - kan det verkligen hinna bli ngt av dem?

Skulle gärna vilja lyckas bättre nästa år, högst tacksam för tips och erfareneheter...
Åsa, mälardalen zon 2
Palsternacka: juni låter som väldigt sen sådd, palsternacka gror faktiskt lite bättre ifall man sår tidigt på våren, fröerna ska vara färska och det brukar ta många veckor innan fröerna gror. Man kan skynda på groningen något genom att blötlägga fröerna över natten då man ska så.

Blomkål är kinkig de vill ha lera i jorden + odlingsförhållandena ska vara så jämna som möjligt blir det minsta ojämnhet i vattning, näringstillgång och dyl. kan man få små huvuden. (allt går dock att äta på blomkål, även blad och stock)

Kronärtskocka: Jag gissar att det är din långa förkultivering som är orsaken, ju längre förkultivering desto sämre resultat tycker jag blir det rotsnurr i krukan så brukar inte mycket hända då man planterar ut dem. Det räcker med att så i mars-april och sedan plantera om försiktigt och hyfsat ofta i större kruka utan att störa rotsystemet så man inte får någon rotsnurr. Även kronärtskocka brukar trivas bäst ifall det finns lera i jorden.
EKLO
Tack Åsa, för raskt och begripligt svar.

Jag bläddrar dock tillbaka i mina anteckningar kring sådderna i våras (eftersom jag också plötsligt kom ihåg att palster ska sås tidigt) och upptäcker att första palsteromgången jag sådde istället var i mitten/slutet av april - just palster är jag mest förbryllad över efter som jag provat flera år i rad nu utan att lyckas det minsta. Det känns som man skulle ge upp denna gröda, men det är ju så gott!

Blomkålen fick nog för lite vatten i början, försommaren var torr, och enl. din beskrivning av jorden har den nog inte tillräckligt m lera nej - men jag kan byta till ett lite lerigare litet land nästa år.

Skockorna: Märkligt - i alla böcker jag läst (jag var ny på denna gröda, och läste allt jag kom över) stod det att man skulle så just skockorna inne så tidigt som i sl. av januari och skola om flera gånger före utplanteringen. Just det landet är nog tämligen lerigt, men mer lera kan jag nog ordna till nästa år. Kanske är landet också lite för kompakt, om de har känsliga rötter som inte orkar tränga ut? Och skugga en del av eftermiddagen kanske stör dem mer än andra arter?

tack, Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon