CITAT (Fenja @ 01-08-2010, 23:47)

Glöm inte bort att dagens medicin har utvecklats från först användning av örter och senare homeopati. I till exempel Tyskland är det mycket vanligt att läkare är utbildade inom båda områdena.
Mvh
Fenja
Det är så lätt att glömma bort att alla verksamma substanser i dagens läkemedel kommer någonstans ifrån och ursprunget är i de flesta fall växter. Vattnets avvikande fysikaliska egenskaper är anledningen till att det finns liv på denna planet och trots alla fina mätinstrument vet vi inte allt om detta spännande element. Slår man ihop dessa två så har vi medicin med mångtusenåriga anor. Att kasta ut barnet med badvattnet känns farligt för än vet vi vetenskapligt sett väldigt lite om alla aktiva substanser (och kombination av dem) som finns därute så det är viktigt att alternativa kunskaper överlever och inte regleras bort m h a lagar.
Skolmedicinens är i mångt och mycket beroende av sin långa erfarenhet för fortsatt användning av sina medel för än finns det mängder av mediciner som faktiskt inte uppfyller de krav som ställs om objektiva bevis på effekt. Många biverkningar beror ju på att medlen är tvugna att överdoseras för att ha effekt och detta trots att cellerna arbetar med helt andra koncentrationer av substanser i sitt friska, dagliga liv. Så varför måste vi ösa på? En intressant fråga tycker jag.
Kanske är det just utspädningen (får ner verksamma substansen i en för cellerna hanterbar nivå) som gör att homeopatin fungerar men att våra mätinstrument ännu inte kan mäta dessa låga nivåer? Bör ju vara betydligt lättare att transportera signaler än jättestora molekyler. Vi vet ju idag t ex att broccoli aktiverar ett ämne som bryts ned snabbt men att "minnet" av det aktiverar DNA-reparationsarbetet långt efter att katalysatorn försvunnit ur systemet (gäller rå broccoli som tuggas ordentligt, då saliven spelar en aktiv roll).
Vet bara att jag och min familj har haft goda erfarenheter av homeopati vid botande av svår mensvärk, växtvärk, prostatabekymmer, öroninflammationer (återkommande 8-10 per år fram till besök, därefter inget), njurproblem och hudproblem mm. Jag tar hjälp av alla möjliga när problem dyker upp och försöker även förebygga innan de uppstår. Så nu på senare år mår vi ganska bra allesammans :-)
Något annat jag gör regelbundet är zonterapi. Helt underbart då den startar med massage innan fötterna gås igenom. Fick en sträckning i ryggen under ett karatepass som satte igång en nerv att signalera. Ont,ont men kombination zonterapi & osteopat så blev ryggen snabbt bättre.
Hm, hade inte tänkt skriva så långt inlägg. Nu skriker trädgården på min uppmärksamhet ;-)