|
Finns det någon-några här som har erfarenheter av homeopati för sina djur eller sig själv?
fuchsian
01-08-2010, 11:20
Kom i kontakt med en homeopat vid 18-års ålder och han var den bästa i Sverige. Han jobbade inte med likt den ursprungliga sortens medicin, de små pillerna, utan gm olika kontakter och företag gav sina egna recept till tillverkning. I vissa akuta fall gjorde han det själv i sitt lilla laboratorium för vissa kanonbra recept tog han med sig när han dog. Han anlitades bla. stora sjukhus av vissa läkare men enbart för diagnos (det gick till så att säga gm "bakdörren",) för att de läkare kunde i samråd komma till rätta vid osäkra fall.
Jag var mycket hos honom som privat gäst och även som patient. Flera saker ordnade han åt mig utan att behöva kolla först med sjukvården. Jag fungerade som tolk åt honom, träffade människor från hela världen,även de som levde/lever i tidningarnas sidor. Han blev den farsgestalten som jag inte hadde och det var ömsesidigt.
Jag saknar honom ännu.
Men silos, kolla hur det ligger till gm googel, för jag vet att det finns en del skolade homeopater, men jag har ingen som jag känner. .... fuchian....
Piccante
01-08-2010, 12:37
ett glas vatten är lika nyttigt som vilket homeopatiskt preparat som helst. Homeopati har ingen bevisad effekt på något tyvärr.
fuchsian
01-08-2010, 12:43
CITAT (Markus_H @ 01-08-2010, 13:37)  ett glas vatten är lika nyttigt som vilket homeopatiskt preparat som helst. Homeopati har ingen bevisad effekt på något tyvärr. nej, inte den vanliga som folk allmänt talar om. Jag menade en annan sort av medicin som även säljs och ges på recept i Tyskland. Nu är det formel 1, så slutar här. fuchian...
Whiskuchi
01-08-2010, 13:29
CITAT (Markus_H @ 01-08-2010, 13:37)  ett glas vatten är lika nyttigt som vilket homeopatiskt preparat som helst. Homeopati har ingen bevisad effekt på något tyvärr. Eftersom homeopatmediciner blir starkare och starkare ju mer de späs ut med vatten, borde det gå att ta en överdos av homeopatisk medicin genom att köpa en burk och inte äta något alls
Tack Fuchian för ditt svar!Skall kolla medd googles hjälp...
fuchsian
01-08-2010, 13:43
CITAT (Whiskuchi @ 01-08-2010, 14:29)  Eftersom homeopatmediciner blir starkare och starkare ju mer de späs ut med vatten, borde det gå att ta en överdos av homeopatisk medicin genom att köpa en burk och inte äta något alls  OK, men lite feltänkt för man kan inte dossera de som finns i tyska apoteken utan samma konsekvenser som vilken annan apoteksläkemedel. du menar att fylla de gamla små pillren som är så utspädda, så varsågod, men använd inte sprit att spe ut dem om du inte vill se helvetet (skojar en del).  fuchian...
Aqvakul
01-08-2010, 14:01
CITAT (Markus_H @ 01-08-2010, 13:37)  ett glas vatten är lika nyttigt som vilket homeopatiskt preparat som helst. Homeopati har ingen bevisad effekt på något tyvärr. I vissa homeopatiska preparat är den verksamma substansen så utspädd att det i genomsnitt finns mindre än en molekyl kvar..
En hokus-pokus-tråd till? Räcker det inte med sånt nu? Gita
*Stintan*
01-08-2010, 14:35
CITAT (Gita @ 01-08-2010, 15:31)  En hokus-pokus-tråd till? Räcker det inte med sånt nu? Gita Tydligen inte
CITAT (Gita @ 01-08-2010, 15:31)  En hokus-pokus-tråd till? Räcker det inte med sånt nu? Gita Hokus pokus får stå för dig! Jag är endast intresserad av att ev.få ta del av medlemmarnas kontakter med Homeopati,med dem som arbetar med Homeopati och Homeopatiska "medicinernas" på djur och människor. Hokus Pokus snacket vill jag gärna slippa!Men du med flera andra få jo tråden att bli till "skit" tyvärr Varför inte ta reda på varför du reagerar som du gör?
CITAT (silos @ 01-08-2010, 15:50)  Hokus pokus får stå för dig! Jag är endast intresserad av att ev.få ta del av medlemmarnas kontakter med Homeopati,med dem som arbetar med Homeopati och Homeopatiska "medicinernas" på djur och människor. Hokus Pokus snacket vill jag gärna slippa!Men du med flera andra få jo tråden att bli till "skit" tyvärr Varför inte ta reda på varför du reagerar som du gör? Varför jag reagerar som jag gör? Jo,det skall du få veta - därför att jag är en sunt tänkande, normalintelligent människa och jag stör mig på att homopater, precis som medium och healers för egen vinning, ekonomisk eller mental, utnyttjar och lurar människor i kris med sin humburg. Så nu vet du det! Gita
CITAT (Gita @ 01-08-2010, 17:01)  Varför jag reagerar som jag gör? Jo,det skall du få veta - därför att jag är en sunt tänkande, normalintelligent människa och jag stör mig på att homopater, precis som medium och healers för egen vinning, ekonomisk eller mental, utnyttjar och lurar människor i kris med sin humburg. Så nu vet du det! Gita Tack för ditt svar!
Piccante
01-08-2010, 17:59
CITAT (silos @ 01-08-2010, 15:50)  Hokus pokus får stå för dig! Jag är endast intresserad av att ev.få ta del av medlemmarnas kontakter med Homeopati,med dem som arbetar med Homeopati och Homeopatiska "medicinernas" på djur och människor. Hokus Pokus snacket vill jag gärna slippa!Men du med flera andra få jo tråden att bli till "skit" tyvärr Varför inte ta reda på varför du reagerar som du gör? Tyvärr Solis så kan man inte separera hokus pokus-delen från homeopati då homeopati bygger på rent nonsens. Inom homeopatin tror man ju att vatten kan "potentiseras" genom skakning och omrörning och då ska vatten ha en slags magisk minneskapacitet så att vattenmolekylerna tar upp det homeopatiskt verksamma preparatet och får samma effekt trots att preparaten spädes med 1:1000 för varje omgång av utblandning och omrörning. Vatten har inte något kollektivt minne, en atom elelr molekyl kan inte transformeras till att få en annans egenskaper. Att utsätta sina sjuka husdjur för homeopatisk behandling är kvalificerat djurplågeri, det är humanare att skjuta dom direkt i så fall om de är sjuka.
malcolm
01-08-2010, 18:53
CITAT (silos @ 01-08-2010, 11:25)  Finns det någon-några här som har erfarenheter av homeopati för sina djur eller sig själv? Nej, jag har ingen erfarenhet av detta och lär aldrig få det heller.
Gossen Ruda
01-08-2010, 19:48
Homeopati kan möjligen hjälpa på hypokondriker, dvs inbillningssjuka. De kan inbilla sig att homeopatens läkemedel botar den inbillade sjukdomen. På riktigt sjuka djur och människor har medicinvatten ingen effekt, möjligen om man lider av uttorkning.
mamamaggan
01-08-2010, 20:08
Känner inte till det här med vatten osv men jag har faktiskt ätit homeopat piller som köptes på ett Apotek i Göteborg för många år sedan.
Fick njursten när jag var väldigt ung , hade ätit för mycket råa rabarber. Min mamma hade hört att Cocus Cacti D30 skulle hjälpa mot njursten och köpte de pillren.
Åt upp dem och blev av med njurstenen , men .......................vad är det som säger att det var pillrena som gjorde det och inte allt vatten som läkarna sa att jag skulle dricka ? Brukar inte njursten komma ut av sig själv annars också ?
Visst funkar Homeopati! Folk har tagit dessa medel o blivit friskare.
Alla sjukdomar utvecklas åt två håll, patienten blir sjukare(dör) eller frisk. Detta sker även medicin inte sätts in.
Om medicin sätts in och patient blir friskare så säger den som gett medicinen; det beror på min medicin.
Om patienten blir sämre eller dör säger medicingivare; du kom försent.
Därför finns det sjuklingar som blivit friskare pga av Homeopatipreparat, för patient råkade komma i rätt tid, han skulle troligtvis blivit frisk i alla fall.
Ungefär som att dansa tarantella efter att ha blivit biten av en tarantellaspindel,de trodde att dansen botade men man dör ju inte av ett bett.
Inga från Närke
01-08-2010, 20:57
Hej Silos och ni andra
Har personligen varit hos en homopat när jag var barn för min astma och eksem och ätit hans "sockerpiller" som de som inte tror kallar dem. Blev mycket friskare p.g.a. av detta. Har inget eksem från det jag var 10-12 år gammal. Astman har funnits men har inte behövt medecinera för den förän nu ca 5 år tillbaka.
Många påstår att om man tror tillräckligt på något så blir man frisk men jag var så pass ung att detta beteende tror jag inte orsakade att jag blev frisk utan det var medecinen.
Min dotter har också varit för sitt eksem som hon hade vid 7-års ålder och vi besökte en homopat som tittade i ögonen i Örebro och såg problemen vad som fattades henne. Hon blev också frisk efter en tid med sedan återkom det efter att hon fick sitt första barn. Det blev ytterligare besök hos en homopat i Tibro som hade ögondiagnostik och efter 1 år blev hon bra.
Men som någon skrev så är det en stor kostnad tyvärr för dessa besök vi gjorde men blir man bra så är det värt detta. Tycker att det skulle testas mera av de vanliga läkarna och se vad det är som gör att många blir botade.
Tack allihoppa för era svar!
CITAT (silos @ 01-08-2010, 11:25)  Finns det någon-några här som har erfarenheter av homeopati för sina djur eller sig själv? Homeopati = Humbug!
CITAT (netha @ 01-08-2010, 22:58)  Homeopati = Humbug! Tack för ditt svar!
Glöm inte bort att dagens medicin har utvecklats från först användning av örter och senare homeopati. I till exempel Tyskland är det mycket vanligt att läkare är utbildade inom båda områdena. Mvh Fenja
Piccante
01-08-2010, 22:50
CITAT (Fenja @ 01-08-2010, 23:47)  Glöm inte bort att dagens medicin har utvecklats från först användning av örter och senare homeopati. I till exempel Tyskland är det mycket vanligt att läkare är utbildade inom båda områdena. Mvh Fenja Kul att se att du är tillbaka på odla  men det är en stor skillnad på naturmedicin och homeopati. Homeopatiska lösningar är så utspädda så det är som att lösa upp en treo i Atlanten och sedan dricka en fingerborg full med vatten från havet mot huvudvärk.
Tack Markus! Att man började med homeopatisk medicinering var till stor del beroende på att man ville få en jämnare medicinering, samma mängd verksamma ämnen i varje dos. Vilket är svårt att åstadkomma när man använder örter som de är. Mvh Fenja
Bengalow
01-08-2010, 23:11
Ett utdrag från NE om homeopatisk behandling
"-homeopati´, ovetenskaplig lära om sjukdomar och behandlingen av dem, utvecklad i Tyskland vid sekelskiftet 1800 och i bruk i flertalet västländer. En av tankegångarna är att en sjukdom kan botas med läkemedel som hos friska ger biverkningar som liknar sjukdomssymtomen. Läkemedlen används i mycket stor utspädning, så stor att användaren troligen inte får i sig en enda molekyl av den förmenta läkemedelssubstansen. Omfattande kliniska prövningar har inte visat att homeopatisk behandling har några verkningar utöver placeboeffekt."
Den gången man började med homeopatisk medicin visste man inte ens vad som var de verksamma beståndsdelarna i örterna - bara att de "hjälpte", så förklaringen att jämna ut verkningen håller inte. Detta är lika fånigt som astrologi, vilket också var en "vetenskap" förr i tiden, men det finns likafullt människor som tror på planeternas konstellationer än idag!
CITAT (Bengalow @ 02-08-2010, 00:11)  Den gången man började med homeopatisk medicin visste man inte ens vad som var de verksamma beståndsdelarna i örterna - bara att de "hjälpte", så förklaringen att jämna ut verkningen håller inte. Detta är lika fånigt som astrologi, vilket också var en "vetenskap" förr i tiden, men det finns likafullt människor som tror på planeternas konstellationer än idag!  CITAT (silos @ 01-08-2010, 11:25)  Finns det någon-några här som har erfarenheter av homeopati för sina djur eller sig själv? Testa gärna på er själva men håll barn o djur utanför ivf.
Gossen Ruda
02-08-2010, 07:25
Jag har ofta funderat över alla dessa som håller på med flummet, tror de på vad de gör eller bluffar de medvetet? Tror verkligen en homeopat att alla fel på kroppen går att utläsa på ögats iris och att deras verkningslösa "mediciner" botar? Vem sitter och gör alla horoskop? Är det någon som verkligen studerar var planeterna finns eller är det någon som på vinst och förlust svänger ihop något som låter bra? Frågan gäller givetvis också alla spåmän, helare och liknande. Det går ju knappast att fråga utövarna själva, ingen vill bli avslöjad så det gäller att hålla skenet uppe.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 08:25)  Jag har ofta funderat över alla dessa som håller på med flummet, tror de på vad de gör eller bluffar de medvetet? Tror verkligen en homeopat att alla fel på kroppen går att utläsa på ögats iris och att deras verkningslösa "mediciner" botar? Vem sitter och gör alla horoskop? Är det någon som verkligen studerar var planeterna finns eller är det någon som på vinst och förlust svänger ihop något som låter bra? Frågan gäller givetvis också alla spåmän, helare och liknande. Det går ju knappast att fråga utövarna själva, ingen vill bli avslöjad så det gäller att hålla skenet uppe. Vet du vad;du som är så duktig med att ta reda på saker så varför inte börja undersöka någonting av dessa som du räknar upp här!?
herkules
02-08-2010, 07:51
jag är kluven till homeopati, å ena sidan pratet om att deras mediciner är så utspädda så de inte skulle ge effekt och å andra sidan har jag en vän som blivit frisk från en mycket svårt sjukdom med hjälp av en homeopat fr tyskland. numera används det preparatet som min vän fick hjälp av inom cancersjukvården i sverige. så jag förkastar nog inte homeopati bara sådär.
Gossen Ruda
02-08-2010, 08:15
"Äkta homeopati" använder bara mediciner i sånt utspätt skick att det bara är vatten. Skulle en homeopat använda medicin som är verkningsfull är det inte homeopati utan kanske någon alternativ medicinlära.
Bra idé solis men jag saknar de rätta kunskaperna och möjligheterna för att avslöja bedrägeri.
fuchsian
02-08-2010, 10:05
CITAT (Inga från Närke @ 01-08-2010, 21:57)  Hej Silos och ni andra
Har personligen varit hos en homopat när jag var barn för min astma och eksem och ätit hans "sockerpiller" som de som inte tror kallar dem. Blev mycket friskare p.g.a. av detta. Har inget eksem från det jag var 10-12 år gammal. Astman har funnits men har inte behövt medecinera för den förän nu ca 5 år tillbaka.
Många påstår att om man tror tillräckligt på något så blir man frisk men jag var så pass ung att detta beteende tror jag inte orsakade att jag blev frisk utan det var medecinen.
Min dotter har också varit för sitt eksem som hon hade vid 7-års ålder och vi besökte en homopat som tittade i ögonen i Örebro och såg problemen vad som fattades henne. Hon blev också frisk efter en tid med sedan återkom det efter att hon fick sitt första barn. Det blev ytterligare besök hos en homopat i Tibro som hade ögondiagnostik och efter 1 år blev hon bra.
Men som någon skrev så är det en stor kostnad tyvärr för dessa besök vi gjorde men blir man bra så är det värt detta. Tycker att det skulle testas mera av de vanliga läkarna och se vad det är som gör att många blir botade. Hej Inga fr. Närke, Du kanske läste mitt första inlägg i början av tråden, så är jag med det klara att det behövs varken fantasi eller hypokondriker att de/jag har använt av dessa mediciner så länge till diverse krämpor att inte ha tilltro till det. Tyvärr dog han, som jag anlitade och var hos honom som gäst och hjälpreda. Han kunde detta med ögondiagnostik och i och med det lärde jag mig hur det hela fungerar. Har sökt senare en enda homeopat och han jobbade med samma kunskaper och principer och för den gången fick jag hjälp. Sedan har jag inte behövt besöka flera, men denne, sistnämnda har sin praktik rätt nära där jag bor. Min gode vän gick sin utbildning i tyskland en gång i tiden och det var svårt att komma till honom pga sökandetrycket, men som sagt var, har det kommit nya och mer effektiva mediciner innom detta område. En fabrik öppnades i södra skåne under hans tid som ombesörjde tillverkningen och den apotekaren som var ansvarig där har jag mött flera gånger och vi har haft våra diskussioner om det ena och det andra. Så, Inga, jag vet att det hjälper, så mycket som jag var inblandad där hos honom, men jag vill inte gå inpå det som gällde mig, men jag kastar inte alla homeopater över samma kam, bara det jag själv varit med. Det räcker .....  ...fuchian...
*Stintan*
02-08-2010, 12:08
Tror att de flesta inte vet vad homeopati står för utan slänger sig med ordet där det inte egentligen hör hemma. För mig är homeopati bara flum. Däremot finns det alternativ medicin som är verkningsbara men det tycker jag inte har med homeopati att göra.
CITAT (*Stintan* @ 02-08-2010, 13:08)  Tror att de flesta inte vet vad homeopati står för utan slänger sig med ordet där det inte egentligen hör hemma. För mig är homeopati bara flum. Däremot finns det alternativ medicin som är verkningsbara men det tycker jag inte har med homeopati att göra. Jag vet inte riktigt vad homeopati är,men jag är nyfiken....
Gossen Ruda
02-08-2010, 12:53
CITAT (silos @ 02-08-2010, 13:44)  Jag vet inte riktigt vad homeopati är,men jag är nyfiken.... Wikipedia
fuchsian
02-08-2010, 12:57
Silos, Ta och leta med googel el. annat på nätet och läs då "mellan raderna" och bilda din egen uppfattning av det. Jag vet hur det hela hänger ihop, men pga. påhoppen delar jag inte ut min kunskap öppet. tänker på dig! ....  ... fuchian ...
Kesigul
02-08-2010, 13:03
CITAT (Fenja @ 01-08-2010, 23:47)  Glöm inte bort att dagens medicin har utvecklats från först användning av örter och senare homeopati. I till exempel Tyskland är det mycket vanligt att läkare är utbildade inom båda områdena. Mvh Fenja Det är så lätt att glömma bort att alla verksamma substanser i dagens läkemedel kommer någonstans ifrån och ursprunget är i de flesta fall växter. Vattnets avvikande fysikaliska egenskaper är anledningen till att det finns liv på denna planet och trots alla fina mätinstrument vet vi inte allt om detta spännande element. Slår man ihop dessa två så har vi medicin med mångtusenåriga anor. Att kasta ut barnet med badvattnet känns farligt för än vet vi vetenskapligt sett väldigt lite om alla aktiva substanser (och kombination av dem) som finns därute så det är viktigt att alternativa kunskaper överlever och inte regleras bort m h a lagar. Skolmedicinens är i mångt och mycket beroende av sin långa erfarenhet för fortsatt användning av sina medel för än finns det mängder av mediciner som faktiskt inte uppfyller de krav som ställs om objektiva bevis på effekt. Många biverkningar beror ju på att medlen är tvugna att överdoseras för att ha effekt och detta trots att cellerna arbetar med helt andra koncentrationer av substanser i sitt friska, dagliga liv. Så varför måste vi ösa på? En intressant fråga tycker jag. Kanske är det just utspädningen (får ner verksamma substansen i en för cellerna hanterbar nivå) som gör att homeopatin fungerar men att våra mätinstrument ännu inte kan mäta dessa låga nivåer? Bör ju vara betydligt lättare att transportera signaler än jättestora molekyler. Vi vet ju idag t ex att broccoli aktiverar ett ämne som bryts ned snabbt men att "minnet" av det aktiverar DNA-reparationsarbetet långt efter att katalysatorn försvunnit ur systemet (gäller rå broccoli som tuggas ordentligt, då saliven spelar en aktiv roll). Vet bara att jag och min familj har haft goda erfarenheter av homeopati vid botande av svår mensvärk, växtvärk, prostatabekymmer, öroninflammationer (återkommande 8-10 per år fram till besök, därefter inget), njurproblem och hudproblem mm. Jag tar hjälp av alla möjliga när problem dyker upp och försöker även förebygga innan de uppstår. Så nu på senare år mår vi ganska bra allesammans :-) Något annat jag gör regelbundet är zonterapi. Helt underbart då den startar med massage innan fötterna gås igenom. Fick en sträckning i ryggen under ett karatepass som satte igång en nerv att signalera. Ont,ont men kombination zonterapi & osteopat så blev ryggen snabbt bättre. Hm, hade inte tänkt skriva så långt inlägg. Nu skriker trädgården på min uppmärksamhet ;-)
Kesigul
02-08-2010, 13:23
Intressant att detta ger så starka reaktioner. Alla anser vi oss väl ha sunt förnuft mm och ändå drar vi så olika slutsatser ;-)
Är ny här så jag har ännu inte riktigt klurat ut hur svarslänkarna funkar men jag lade in ett svar under Fenjas, längre ned på listan.
Går nu ut och njuter av mångfalden i naturen
Gossen Ruda
02-08-2010, 13:26
CITAT (Kesigul @ 02-08-2010, 14:03)  Det är så lätt att glömma bort att alla verksamma substanser i dagens läkemedel kommer någonstans ifrån och ursprunget är i de flesta fall växter. Vattnets avvikande fysikaliska egenskaper är anledningen till att det finns liv på denna planet och trots alla fina mätinstrument vet vi inte allt om detta spännande element. Slår man ihop dessa två så har vi medicin med mångtusenåriga anor. Att kasta ut barnet med badvattnet känns farligt för än vet vi vetenskapligt sett väldigt lite om alla aktiva substanser (och kombination av dem) som finns därute så det är viktigt att alternativa kunskaper överlever och inte regleras bort m h a lagar.
Skolmedicinens är i mångt och mycket beroende av sin långa erfarenhet för fortsatt användning av sina medel för än finns det mängder av mediciner som faktiskt inte uppfyller de krav som ställs om objektiva bevis på effekt. Många biverkningar beror ju på att medlen är tvugna att överdoseras för att ha effekt och detta trots att cellerna arbetar med helt andra koncentrationer av substanser i sitt friska, dagliga liv. Så varför måste vi ösa på? En intressant fråga tycker jag.
Kanske är det just utspädningen (får ner verksamma substansen i en för cellerna hanterbar nivå) som gör att homeopatin fungerar men att våra mätinstrument ännu inte kan mäta dessa låga nivåer? Bör ju vara betydligt lättare att transportera signaler än jättestora molekyler. Vi vet ju idag t ex att broccoli aktiverar ett ämne som bryts ned snabbt men att "minnet" av det aktiverar DNA-reparationsarbetet långt efter att katalysatorn försvunnit ur systemet (gäller rå broccoli som tuggas ordentligt, då saliven spelar en aktiv roll).
Vet bara att jag och min familj har haft goda erfarenheter av homeopati vid botande av svår mensvärk, växtvärk, prostatabekymmer, öroninflammationer (återkommande 8-10 per år fram till besök, därefter inget), njurproblem och hudproblem mm. Jag tar hjälp av alla möjliga när problem dyker upp och försöker även förebygga innan de uppstår. Så nu på senare år mår vi ganska bra allesammans :-)
Något annat jag gör regelbundet är zonterapi. Helt underbart då den startar med massage innan fötterna gås igenom. Fick en sträckning i ryggen under ett karatepass som satte igång en nerv att signalera. Ont,ont men kombination zonterapi & osteopat så blev ryggen snabbt bättre.
Hm, hade inte tänkt skriva så långt inlägg. Nu skriker trädgården på min uppmärksamhet ;-) Utan att vara för elak så kanske du skulle hålla dig mer i trädgården? Det du skriver ovan är bara ord och teorier. Homeopatin har givetvis också försökt bevisas genom vetenskapligt upplagda experiment men resultatet har varit noll. Man måste tro på det för att det skall lyckas och tro ingår inte det vetenskapliga ordförrådet. Biverkningar av mediciner beror inte på att de måste överdoseras utan på att de ofta har flera olika effekter i kroppen.
fuchsian
02-08-2010, 13:34
CITAT (Kesigul @ 02-08-2010, 13:23)  Intressant att detta ger så starka reaktioner. Alla anser vi oss väl ha sunt förnuft mm och ändå drar vi så olika slutsatser ;-)
Är ny här så jag har ännu inte riktigt klurat ut hur svarslänkarna funkar men jag lade in ett svar under Fenjas, längre ned på listan.
Går nu ut och njuter av mångfalden i naturen Kesigul, Det är skratretande att om en stackars medlem frågar om något så ska det hackas sönder av dom som vet bäst ---- obs. läs, --har noll koll. Som en ny medlem kanske du snart lurar ut att här gäller inte fakta utan allt sånt kastas på den som vill ge det, och många vågar inte pga. samma orsaker. En sund förnuft är att strunta i bladdret och gå sin väg till det som intresserar dig för det finns många kunniga forumister med sunda åsikter, men .... hoppas att du kommer att trivas och lycka till. ...fuchian...
CITAT (fuchian @ 02-08-2010, 14:34)  Kesigul,
Det är skratretande att om en stackars medlem frågar om något så ska det hackas sönder av dom som vet bäst ---- obs. läs, --har noll koll. Som en ny medlem kanske du snart lurar ut att här gäller inte fakta utan allt sånt kastas på den som vill ge det, och många vågar inte pga. samma orsaker. En sund förnuft är att strunta i bladdret och gå sin väg till det som intresserar dig för det finns många kunniga forumister med sunda åsikter, men .... hoppas att du kommer att trivas och lycka till. ...fuchian... Ge mig gärna fakta om Homeopati.
Kesigul
02-08-2010, 13:49
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2010, 14:26)  Utan att vara för elak så kanske du skulle hålla dig mer i trädgården? Jag är visserligen ny här men blir ganska förvånad över tonen i denna länk (ovan upplevs av mig som mycket elakt och jag vet inte vad jag har gjort dig för att förtjäna detta). Varför är mina teorier mindre värda än alla andras? Varför är det mer OK att vara mot alternativ än för? Jag har jobbat inom molekylärbiologi i snart 20 år och jag blir bara mer och mer fascinerad av hur cellerna fungerar, transportvägar och signalsystem mm mm. Ju mer jag lär mig desto mindre inser jag att vi vet så hur kan vi då i allsin dar förkasta saker som fungerat genom århundraden, även om vi inte riktigt kan förklara hur ( i så fall måste vi rensa rejält inom skolmedicinen med)? Det är ju tack vara detta "humbug" som vi har en skolmedicin idag! Drivkraften inom forskningen är beroende av att kunna tänka utanför formen. Ett stort problem är att våra mätsystem inte alltid kan mäta det vi är ute efter och det gäller både sådant vi "vet" och att mäta "ovet" tex homeopatins effekter. Samtal kan leda fram till oanade möjligheter och kräver mot & förespråkare som kan respektera varandras åsikter, det är då det finns möjlighet att utveckla förstående och få djupare kunskap. Att slå motståndaren i huvudet med elakheter har nog i längden motsatt verkan. Det intressanta är att tråden drar upp starka känslor och detta var i min värld oväntat. Alltså har jag tack vare det fått en ny verklighet som jag nu får begrunda.
Piccante
02-08-2010, 13:50
CITAT (Kesigul @ 02-08-2010, 14:03)  Det är så lätt att glömma bort att alla verksamma substanser i dagens läkemedel kommer någonstans ifrån och ursprunget är i de flesta fall växter. Vattnets avvikande fysikaliska egenskaper är anledningen till att det finns liv på denna planet och trots alla fina mätinstrument vet vi inte allt om detta spännande element. Slår man ihop dessa två så har vi medicin med mångtusenåriga anor. Att kasta ut barnet med badvattnet känns farligt för än vet vi vetenskapligt sett väldigt lite om alla aktiva substanser (och kombination av dem) som finns därute så det är viktigt att alternativa kunskaper överlever och inte regleras bort m h a lagar.
Skolmedicinens är i mångt och mycket beroende av sin långa erfarenhet för fortsatt användning av sina medel för än finns det mängder av mediciner som faktiskt inte uppfyller de krav som ställs om objektiva bevis på effekt. Många biverkningar beror ju på att medlen är tvugna att överdoseras för att ha effekt och detta trots att cellerna arbetar med helt andra koncentrationer av substanser i sitt friska, dagliga liv. Så varför måste vi ösa på? En intressant fråga tycker jag.
Kanske är det just utspädningen (får ner verksamma substansen i en för cellerna hanterbar nivå) som gör att homeopatin fungerar men att våra mätinstrument ännu inte kan mäta dessa låga nivåer? Bör ju vara betydligt lättare att transportera signaler än jättestora molekyler. Vi vet ju idag t ex att broccoli aktiverar ett ämne som bryts ned snabbt men att "minnet" av det aktiverar DNA-reparationsarbetet långt efter att katalysatorn försvunnit ur systemet (gäller rå broccoli som tuggas ordentligt, då saliven spelar en aktiv roll).
Vet bara att jag och min familj har haft goda erfarenheter av homeopati vid botande av svår mensvärk, växtvärk, prostatabekymmer, öroninflammationer (återkommande 8-10 per år fram till besök, därefter inget), njurproblem och hudproblem mm. Jag tar hjälp av alla möjliga när problem dyker upp och försöker även förebygga innan de uppstår. Så nu på senare år mår vi ganska bra allesammans :-)
Något annat jag gör regelbundet är zonterapi. Helt underbart då den startar med massage innan fötterna gås igenom. Fick en sträckning i ryggen under ett karatepass som satte igång en nerv att signalera. Ont,ont men kombination zonterapi & osteopat så blev ryggen snabbt bättre.
Hm, hade inte tänkt skriva så långt inlägg. Nu skriker trädgården på min uppmärksamhet ;-) Homeopati har inte mångtusenåriga anor, homeopatin ingår i antroposofisk läkekonst och den rörelsen grundades av Rudolf Steiner i Österrike på 1910-talet. Steiner gjorde en filosofi som var ett hopkok av österländsk mystik, kristendom, kosmologi och rena spekulationer (bland annat gillade han rasbiologi eftersom det skulle rena bort orena befolkningsinslag). CITAT Kanske är det just utspädningen (får ner verksamma substansen i en för cellerna hanterbar nivå) som gör att homeopatin fungerar men att våra mätinstrument ännu inte kan mäta dessa låga nivåer? Bör ju vara betydligt lättare att transportera signaler än jättestora molekyler. Detta är väldigt självmotsägelsefullt, då "hanterbara nivåer" inte finns. Cellerna är semipermeabla och kan ta upp de cellerna behöver men släpper inte in annat. Man kan inte späda ut ett ämne så att molekyler blir "signaler"??? Späder man ändrar man bara koncentrationen. Dessutom är det komplexa molekyler som är verksamma (proteiner, kolhydrater, lipider, enzymer mm).
Kesigul
02-08-2010, 13:55
En sund förnuft är att strunta i bladdret och gå sin väg till det som intresserar dig för det finns många kunniga forumister med sunda åsikter, men .... hoppas att du kommer att trivas och lycka till. ...fuchian... Hade ingen aning om detta och onekligen började jag fundera på om detta var något för mig men jag stannar väl ett tag till :-). Tack för ditt stöd
fuchsian
02-08-2010, 13:55
Hur menar du? Är det en seriös fråga? OK?
Om jag skriver hur detta fungerar pga att har levt inpå en homeopat ca 25 år och blivit insatt i den biten, så kommer det hela "fula svansen" och jaga mig ändå mer än de gör nu.
Jag är hotad överallt av vissa, men jag har varit med en del i mitt liv, trots vad de kallar hum-hum, så får de stå för deras del, jag undviker bara att få det hela lugna ner sig. Men det var ju inte det vad din fråga gällde.
tilll Ralf ... fuchian ...
Red Top
02-08-2010, 13:57
Det är skratretande att om en stackars medlem frågar om något så ska det hackas sönder av dom som vet bäst ---- obs. läs, --har noll koll. Som en ny medlem kanske du snart lurar ut att här gäller inte fakta utan allt sånt kastas på den som vill ge det, och många vågar inte pga. samma orsaker. En sund förnuft är att strunta i bladdret och gå sin väg till det som intresserar dig för det finns många kunniga forumister med sunda åsikter, men .... hoppas att du kommer att trivas och lycka till. ...fuchian... Hoppsan! Nästan felfri svenska. Glömde du skifta ego?
Gossen Ruda
02-08-2010, 13:58
Som jag skrev, jag menar inte att vara elak. Jag är bara så förundrad varför en del människor har så lätt att tro på saker som aldrig går att bevisa, som homeopati, medans vetenskapligt utförda experiment avfärdas med några ord. Är det för krångligt att sätta sig in hur vetenskapen fungerar men mycket lättare att tro på en talför kvacksalvare? Tänk bara så här: Inom homeopatin anser man att man kan späda ett ämne hur mycket som helst men vattnet skall på något sätt minnas ämnet ändå. Men det vatten man späder med har i sin tur varit kontakt med otaliga andra ämnen. Hur skall man då veta att vattnet minns det specifika ämnet man späder och inte alla andra ämnen? Homeopati är bara tro.
*Stintan*
02-08-2010, 14:05
CITAT (fuchian @ 02-08-2010, 13:57)  Silos, Ta och leta med googel el. annat på nätet och läs då "mellan raderna" och bilda din egen uppfattning av det. Jag vet hur det hela hänger ihop, men pga. påhoppen delar jag inte ut min kunskap öppet. tänker på dig! ....  ... fuchian ... Jisses! Så du menar att man hittar faktan "mellan raderna". I såfall förstår jag att du inte vill dela med dig av "din kunskap".
Christa
02-08-2010, 14:08
Jag har provat flera gånger men inte blivit hjälpt men jag vet flera andra som blivit friska. När det gäller att göra folk friska så är nog homeopater lika bra som de sk läkemedel man får på vårdcentralen. De flesta syftar ju bara till att lindra symptomen medan en homeopat har som mål att patienten skall bli frisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|