CITAT (Kesigul @ 02-08-2010, 16:46)

Ja du Silos, hade du en aning om detta när du skrev första inlägget? Jag ville bara svara på din fråga och hade inte läst så många inlägg innan jag skrev mitt första.
De funderade på att lägga ner Vetenskapsakademin 1899 då allt var uppfunnet! Vi skrattar åt forna tiders syn på saker och ting utan att se vad vi själva ännu inte vet Jag är övertygad om att våra barn och barnbarn kommer att skratta åt mycket som är "SANT" idag (baserat på den härom efterlysta FAKTAN). De kommer att undra hur i all sin dar de tänkte.
Öppet sinne och respekt för andras åsikter tycker jag är viktigt även om vi använder nicknames här. Jag utgår från att det bakom varje finns en tänkande, kännande varelse och elakheter gör ont oavsett om man står med namn eller inte, problemet är att det är lättare att vara elak om man slipper stå för det.
Jag ska ge Odla en chans till. Det jag dock undrar är hur mycket fakta kontra egna erfarenheter som råden innehåller. Det är ju därför jag gick med här från början. Litteraturen ger ibland olika svar (sk Fakta) och jag ville ha tillgång till erfarenhet, dvs saker som människor gjort trots att alla kanske VET att det inte fungerar.
Han som skapade förutsättningarna för det jag jobbar med hade inte tillräckliga kunskaper i Cellbiologi så han gjorde ett försök som fungerade trots att alla andra visste att det inte gjorde det (han fick Nobelpriset 1993).
Ditt svar värmer gott och jag tar med mig den känsla nu när jag skall roa mig med en stadstur med barnen.

Hej!
Nejdu,det hade jag inte,men borde har vetat!
Jag är mycket intresserad av många saker här ilivet och speciellt sådant som inte går att ta på med sina fem sinnen.Även sådant som ingår i vetenskap.
Jag tror också att framtidens människor kommer att skratta åt oss i mångt och mycket!
Jag tycker cellerna hos oss människor är såå spännnade,jag minns lite från tiden då jag gick i undersköterska skolan...visst finns det ribosomer inuti människans celler?
Under en period under USK utbildning funderade jag en del på att bli laboratorier assistent..eller vad det nu heter.
Tidigare var jag städerska på Statens Bakterologiska Laboratorium och frågade en massa om sådant från en Docent och han förklarare för mig..så intressant det var!!!
Härligt att gå ut på en stadstur med barnen!När mina barn var små så reste ex.maken och jag mycket med barnen i Sverige,Finland,Danmark,Tyskland och Holland,vi fick se sååå mycket intressant!