CITAT (Jan Lindgren @ 02-08-2010, 20:53)

Hej Christa!
Mitt uttalande är knappast märkligt. En odlingsmetod som ger låga skördar ger antingen hungersnöd eller tvingar oss att hugga ner fler skogar. Kolla gärna SCB för att se hur mycket de "ekologiska" odlarna producerar.
Jag pratade en del med olika forskare från SLU på Borgebydagarna. En sak jag lärde mig av forskarna från Centrum för uthålligt lantbruk ( CUL ) var att "ekologiska " jordbruk har dåligt utnyttjande av tillfört kväve dvs det går åt mer kväve för att producera varor som innehåller ett kg kväve. Kväveläckaget per producerad matenhet blir större i det "ekologiska" jordbruket. Forskaren från CUL sa till mig att det var inte alltid bra med "ekologisk" odling.
En forskare var glad att de fått 8 miljoner kronor till växtförädling. Växtförädling är en förutsättning för att få fram grödor som behöver mindre växtskyddsmedel och som getr ökad skörd så att vi kan mätta jordens ökande befolkning. Samtidigt så får den "ekologiska" odlingen 600 miljoner kronor extra i subventioner.
Alla som har lite utbildning i hantering av växtskyddsmedel vet att en biologiskt aktiv mark bryter ner dessa. Troligen gäller samma sak medicinrester i avloppsslammet. Det är vansinne att släppa ut dessa rester i vattendragen. I vår kommun har vi så låga rester av skadliga metaller att slammet används till att förbättra åkerjorden. Dessutom återvinner vi 98-99% av fosforet i avloppsvattnet. Det är enorma problem med utsläpp av fosfor i Östersjön. Vi måste använda avloppsslammet för att skydda vår miljö.
Jag vidhåller alltså att "ekologisk" odling är omoraliskt och olämpligt ur miljösynpunkt.
MVH
Jan Lindgren
När det gäller kvävet så skulle det vara intressant att veta vilken gröda det gäller. Det skulle också vara intressant att veta vilken ekologisk odlingsmetod som använts.
När det gäller gödsling så kan man använda konstgödsel, naturgödsel eller gröngödsel. När man använder naturgödsel så finns det dels olika djurslag och dels olika sätt att sprida gödseln. Förr spred man gödseln i ganska fast form. I stora moderna jordbruk är oftast gödseln i form av svämgödsel och sprids som en vätska.
Sedan beror det också på vilken tid på året man sprider gödseln och vilken jordmån man har. Det är alltså en massa parametrar som spelar in och påverkar resultatet.
Det är också stor skillnad på att odla spannmål och grönsaker.
Många förordar storskaligt jordbruk med konstgödsel och bekämpningsmedel i Afrika. Mycket pekar dock på att plöjningsfritt jordbruk ger större skördar och är mer uthållit.
FOBO förordar täckodling. Det ger mindre läckage till både vatten och luft. Det ger en levande jord med mycket humus och ett rikt mikroliv.
För egen del är jag övertygad om att en ökad odling och konsumtion av grönsaker skulle vara bra både för hälsa och miljö. Om man täckodlar dessa grödor får man fina skördar med låg miljöbelastning. Vi äter mycket spannmål och lite rotfrukter och det innebär negativa konsekvenser både för hälsa och miljö.