Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Krav, EU-ekologiskt eller Närproducerat?, vad väljer ni och varför???
          Källtorpet L&T
          Inlägg 02-08-2010, 13:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

-Hur tänker ni när ni handlar mat?

-Är den KRAV-märkta maten så mycket bättre eller är det ett sätt att stilla sitt samvete?

-Är KRAV bara ett lyckat marknadsföringsknep?

Jag själv väljer bort KRAV-märkt helt och hållet, finns inget annat att välja på så är jag hellre utan.
          Däremot så är jag väldig noga med att köpa t ex svenskt kött, svenska grönsaker i så stor utsträckning som möjligt.

Varför?

Jo, det är enkelt, jag anser att maten ska produceras så nära konsumenten som möjligt och betalas av konsumenten och inte av politiska beslut.
          För vad jag vet så finns det inget som talar för att den KRAV-märkta maten är så miljövänlig som KRAV vill påstå, att djuren har det så mycket bättre än konventionellt uppfödda.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 02-08-2010, 19:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Christa!
          Mitt uttalande är knappast märkligt. En odlingsmetod som ger låga skördar ger antingen hungersnöd eller tvingar oss att hugga ner fler skogar. Kolla gärna SCB för att se hur mycket de "ekologiska" odlarna producerar.

Jag pratade en del med olika forskare från SLU på Borgebydagarna. En sak jag lärde mig av forskarna från Centrum för uthålligt lantbruk ( CUL ) var att "ekologiska " jordbruk har dåligt utnyttjande av tillfört kväve dvs det går åt mer kväve för att producera varor som innehåller ett kg kväve. Kväveläckaget per producerad matenhet blir större i det "ekologiska" jordbruket. Forskaren från CUL sa till mig att det var inte alltid bra med "ekologisk" odling.
          En forskare var glad att de fått 8 miljoner kronor till växtförädling. Växtförädling är en förutsättning för att få fram grödor som behöver mindre växtskyddsmedel och som getr ökad skörd så att vi kan mätta jordens ökande befolkning. Samtidigt så får den "ekologiska" odlingen 600 miljoner kronor extra i subventioner.

Alla som har lite utbildning i hantering av växtskyddsmedel vet att en biologiskt aktiv mark bryter ner dessa. Troligen gäller samma sak medicinrester i avloppsslammet. Det är vansinne att släppa ut dessa rester i vattendragen. I vår kommun har vi så låga rester av skadliga metaller att slammet används till att förbättra åkerjorden. Dessutom återvinner vi 98-99% av fosforet i avloppsvattnet. Det är enorma problem med utsläpp av fosfor i Östersjön. Vi måste använda avloppsslammet för att skydda vår miljö.

Jag vidhåller alltså att "ekologisk" odling är omoraliskt och olämpligt ur miljösynpunkt.

MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Christa
          Inlägg 03-08-2010, 08:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Jan Lindgren @ 02-08-2010, 20:53) *
          Hej Christa!
          Mitt uttalande är knappast märkligt. En odlingsmetod som ger låga skördar ger antingen hungersnöd eller tvingar oss att hugga ner fler skogar. Kolla gärna SCB för att se hur mycket de "ekologiska" odlarna producerar.

Jag pratade en del med olika forskare från SLU på Borgebydagarna. En sak jag lärde mig av forskarna från Centrum för uthålligt lantbruk ( CUL ) var att "ekologiska " jordbruk har dåligt utnyttjande av tillfört kväve dvs det går åt mer kväve för att producera varor som innehåller ett kg kväve. Kväveläckaget per producerad matenhet blir större i det "ekologiska" jordbruket. Forskaren från CUL sa till mig att det var inte alltid bra med "ekologisk" odling.
          En forskare var glad att de fått 8 miljoner kronor till växtförädling. Växtförädling är en förutsättning för att få fram grödor som behöver mindre växtskyddsmedel och som getr ökad skörd så att vi kan mätta jordens ökande befolkning. Samtidigt så får den "ekologiska" odlingen 600 miljoner kronor extra i subventioner.

Alla som har lite utbildning i hantering av växtskyddsmedel vet att en biologiskt aktiv mark bryter ner dessa. Troligen gäller samma sak medicinrester i avloppsslammet. Det är vansinne att släppa ut dessa rester i vattendragen. I vår kommun har vi så låga rester av skadliga metaller att slammet används till att förbättra åkerjorden. Dessutom återvinner vi 98-99% av fosforet i avloppsvattnet. Det är enorma problem med utsläpp av fosfor i Östersjön. Vi måste använda avloppsslammet för att skydda vår miljö.

Jag vidhåller alltså att "ekologisk" odling är omoraliskt och olämpligt ur miljösynpunkt.

MVH
          Jan Lindgren

När det gäller kvävet så skulle det vara intressant att veta vilken gröda det gäller. Det skulle också vara intressant att veta vilken ekologisk odlingsmetod som använts.

När det gäller gödsling så kan man använda konstgödsel, naturgödsel eller gröngödsel. När man använder naturgödsel så finns det dels olika djurslag och dels olika sätt att sprida gödseln. Förr spred man gödseln i ganska fast form. I stora moderna jordbruk är oftast gödseln i form av svämgödsel och sprids som en vätska.

Sedan beror det också på vilken tid på året man sprider gödseln och vilken jordmån man har. Det är alltså en massa parametrar som spelar in och påverkar resultatet.

Det är också stor skillnad på att odla spannmål och grönsaker.

Många förordar storskaligt jordbruk med konstgödsel och bekämpningsmedel i Afrika. Mycket pekar dock på att plöjningsfritt jordbruk ger större skördar och är mer uthållit.

FOBO förordar täckodling. Det ger mindre läckage till både vatten och luft. Det ger en levande jord med mycket humus och ett rikt mikroliv.

För egen del är jag övertygad om att en ökad odling och konsumtion av grönsaker skulle vara bra både för hälsa och miljö. Om man täckodlar dessa grödor får man fina skördar med låg miljöbelastning. Vi äter mycket spannmål och lite rotfrukter och det innebär negativa konsekvenser både för hälsa och miljö.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-08-2010, 09:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

CITAT (Christa @ 03-08-2010, 09:35) *
          När det gäller kvävet så skulle det vara intressant att veta vilken gröda det gäller. Det skulle också vara intressant att veta vilken ekologisk odlingsmetod som använts.

När det gäller gödsling så kan man använda konstgödsel, naturgödsel eller gröngödsel. När man använder naturgödsel så finns det dels olika djurslag och dels olika sätt att sprida gödseln. Förr spred man gödseln i ganska fast form. I stora moderna jordbruk är oftast gödseln i form av svämgödsel och sprids som en vätska.

Sedan beror det också på vilken tid på året man sprider gödseln och vilken jordmån man har. Det är alltså en massa parametrar som spelar in och påverkar resultatet.

Det är också stor skillnad på att odla spannmål och grönsaker.

Många förordar storskaligt jordbruk med konstgödsel och bekämpningsmedel i Afrika. Mycket pekar dock på att plöjningsfritt jordbruk ger större skördar och är mer uthållit.

FOBO förordar täckodling. Det ger mindre läckage till både vatten och luft. Det ger en levande jord med mycket humus och ett rikt mikroliv.

För egen del är jag övertygad om att en ökad odling och konsumtion av grönsaker skulle vara bra både för hälsa och miljö. Om man täckodlar dessa grödor får man fina skördar med låg miljöbelastning. Vi äter mycket spannmål och lite rotfrukter och det innebär negativa konsekvenser både för hälsa och miljö.

Hej!
          Christa, du har rätt i väldigt mycket. När det gäller kväveläckage har jag bara CULs studier och det gäller hela svenska jordbruket.

Plöjningsfri odling är ett bra sätt att bevara jorden och minska läckage och erosion. Det kräver dock användande av herbicider. Plöjningsfri odling är en variant av täckodling. Det finns en liten grupp bönder i Tyskland och Sverige som jobbar mycket aktivt för att skydda sina jordar och på så sätt öka de biologiska aktiviteten. Jag har pratat några timmar med en svensk företrädare och deras tankar är i mitt tycke lysande. Han går omkring med en metallstav och kontrollerar att det inte finns någon plogsula. Nu har hans son tagit över jordbruket och köpt in en bandtraktor för att inte trycka sönder jorden. Naturligtvis är hela gruppen konventionella odlare.

Naturgödsel innehåller inte särskilt mycket näring men är mycket viktigt när det gäller att få en bra jordstruktur. Alla konventionella jordbrukare som har tillgång till naturgödsel använder den. Allt annat vore slöseri med naturresurser.

Den bästa odlingsstrategin i Sverige är IP-odlingen. De flesta odlare är med och många använder samma kontrollföretag som Krav.
          Kort uttryckt så innebär det att man bara gödslar om det behövs och använder växtskyddsmedel när man är tvungen. På äppelodlarkursen betonades exempelvis kravet på att använda en insektshåv för att bedöma om besprutning behövdes. Man gör en beräkning av nyttoinsekter och skadeinsekter.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Piccante
          Inlägg 03-08-2010, 10:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Jan Lindgren @ 03-08-2010, 10:00) *
          Hej!
          Christa, du har rätt i väldigt mycket. När det gäller kväveläckage har jag bara CULs studier och det gäller hela svenska jordbruket.

Den bästa odlingsstrategin i Sverige är IP-odlingen. De flesta odlare är med och många använder samma kontrollföretag som Krav.
          Kort uttryckt så innebär det att man bara gödslar om det behövs och använder växtskyddsmedel när man är tvungen. På äppelodlarkursen betonades exempelvis kravet på att använda en insektshåv för att bedöma om besprutning behövdes. Man gör en beräkning av nyttoinsekter och skadeinsekter.
          MVH
          Jan Lindgren

tummenupp.gif låter sunt att först kontrollera om och i så fall hur mycket bekämpning som behövs. Varför jobbar inte alla efter den principen? Man borde arbeta mer med markkartering med, så man vet exakt hur näringsinnehållet varierar så gödslingen kan styras efter behovet. Istället för att ge arealstöd för att intensivodla så borde gårdsstödet gå till markprov och ny teknik.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 03-08-2010, 10:44
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

CITAT (Markus_H @ 03-08-2010, 11:31) *
          tummenupp.gif låter sunt att först kontrollera om och i så fall hur mycket bekämpning som behövs. Varför jobbar inte alla efter den principen? Man borde arbeta mer med markkartering med, så man vet exakt hur näringsinnehållet varierar så gödslingen kan styras efter behovet. Istället för att ge arealstöd för att intensivodla så borde gårdsstödet gå till markprov och ny teknik.

vadå, arealstöd för att intensivodla, hur menar du där..?
          som jag tolkar dagens regelverk så är det väl riktat åt precis motsatt håll, man får ju gårdsstöd oavsett vad man gör med marken, miljöstöd för kantzoner m m..

däremot så tror jag att man kan komma bra mycket längre i miljöförbättrandet via "Greppa Näringen", hoppas bara att det är lite mer långsiktigt än förra gången, REKO var ju på väg att bli bra innan man la ner det..

Citera

Inlägg i den här tråden
          Källtorpet L&T   Krav, EU-ekologiskt eller Närproducerat?   02-08-2010, 13:51
          Christa   Jag väljer mat som inte odlats med bekämpningsmede...   02-08-2010, 14:02
          Anki på Öland   Väljer närproducerat, både kött och grönsaker. Pot...   02-08-2010, 14:17
          Markus_H   Köper ekologisk så ofta jag kan. Ang djuren så har...   02-08-2010, 14:34
          andersen   Närproducerad försöker jag att handla, men det är ...   02-08-2010, 15:38
          malcolm   Jag köper den mat som är billigast och det kött mm...   02-08-2010, 17:15
          Markus_H   Jag köper den mat som är billigast och det kött mm...   02-08-2010, 18:06
          Jan Lindgren   Hej! Vi köper aldrig "ekologiskt" od...   02-08-2010, 17:45
          Christa   Hej! Vi köper aldrig "ekologiskt" od...   02-08-2010, 19:30
          gnon49   Det här hör mer hemma i min tråd om märkliga uttal...   02-08-2010, 19:48
          Markus_H   Intressant inlägg. Rättvisemärkning skulle nog få ...   02-08-2010, 21:33
          malcolm   Var handlar du där de tar 34 kr kilot för kravbana...   03-08-2010, 16:19
          Markus_H   Inget ovanligt att KRAV-märkta varor/produkter kos...   03-08-2010, 17:05
          Markus_H   Men Willys har ju sänkt priserna på sina ekologisk...   03-08-2010, 20:25
          Myosotis   Får korrigera mina priser lite; konventionella 18:...   04-08-2010, 15:31
          Red Top   Jag handlar mest närproducerat, oftast ekologiskt...   02-08-2010, 19:02
          Gunilla T   Jag handlar mest närproducerat, oftast ekologiskt...   02-08-2010, 19:11
          Christa   Hej! Christa, du har rätt i väldigt mycket. Nä...   03-08-2010, 12:22
          Jan Lindgren   Hur ser du på läckage av bekämpningsmedel till gru...   03-08-2010, 17:05
          Motti   här försöker vi köpa närproducerat i den mån det g...   02-08-2010, 21:09
          Gunilla T   Detdär har du nog missuppfattat Motti. Det man int...   02-08-2010, 21:24
          Motti   Ja jag såg bara på Nyheterna för ett halvår sedan ...   02-08-2010, 21:28
          Markus_H   När jag var och handlade idag så bara blev det så ...   02-08-2010, 22:28
          Monica M zon 4   Jag handlar Kravmärkt, ekologiskt och/eller närpro...   03-08-2010, 05:21
          bergvallmo   Har en vän med liten gård. Så jag brukar köpa en k...   03-08-2010, 08:42
          Aqvakul   Numera är vi mycket noga med vad vi handlar, helst...   03-08-2010, 08:50
          Överbölingen   Intressant tråd. Kött: Viltkött, närproducerat Få...   03-08-2010, 19:37
          gnon49   Vad är egentligen närproducerat? Är det att gården...   03-08-2010, 21:26
          Markus_H   Vad är egentligen närproducerat? Är det att gården...   03-08-2010, 22:53
          netha   Mitt närproducerade kött kommer 12 mil härifrån .....   03-08-2010, 21:29
          netha   Nu måste jag bara slänga in en fråga ang förpackat...   03-08-2010, 22:58
          Anki på Öland   Nu måste jag bara slänga in en fråga ang förpackat...   03-08-2010, 23:06
          Markus_H   Nu måste jag bara slänga in en fråga ang förpackat...   03-08-2010, 23:08
          Överbölingen   Närproducerat? Närmaste pruducentplats? Baslivsme...   03-08-2010, 23:02
          netha   Ska försöka orka ta mig till COOP och ICA och fota...   03-08-2010, 23:18
          Jan Lindgren   Hej! Närproducerat innebär inte att det automa...   04-08-2010, 08:15
          malcolm   Var till Willys och handlade idag. "vanliga...   04-08-2010, 15:45

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 01:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon