CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2010, 17:35)

Överdriver du inte en aning nu? Jag tar bara till orda och rekommenderar bekämpningsmedel när någon vill ha hjälp. Tro inte att jag går omkring med Myrr i ena handen och Roundup i andra och bekämpar allt jag ser. Jag har dock lärt mig att till vissa saker måste man vara rationell.
Jag har faktiskt fått det intrycket att du åtgärdar allt med kemisk bekämpning...jag har aldrig förstått varför du ställt dig på barrikaderna för bekämpningsmedel och för Monsanto. Du kan så mycket om naturen och med kunskap brukar följa insikter om att värna..
Jag har inte din kunskap - men något har jag förstått under de år jag hållit på med trädgård. Trots att jag aldrig använder bekämpningsmedel så är faktiskt det minsta jag gör är att rensa ogräs. Vet man bara lite om hur naturen beter sig går det att förebygga mycket...
Här på forumet dyker många nybörjare och entusisaster upp med frågor...jag blir lika ledsen varje gång någon upptäckt en larv, en myra eller ett hål i ett blad och den första frågan som duker upp är; vad skall jag spruta...?
Hur har det blivit såhär? Teveprogram om quick- fix garden? Det existerar inte i verkligheten...och hur har vi människor blivit så främmande för naturen att vi inte förstår att där kryllar det av liv och om det inte gjorde det skulle vi inte kunna odla en endaste växt eller kompostera vårt avfall om inte insekter, mikroorganismer och svampar såg till att ta hand om vårt avfall..jord kan aldrig tillverkas i fabriken..
Vad lär man ut i skolan?...jag vet faktiskt inte ...tycker inte du Ruda att vi har ett ansvar att förmedla hur man kan gå tillväga utan att det första man tänker på är att döda?
Jag är en mycket rationell person...
Redigerat av Gunilla T: 03-08-2010, 17:31