Jag tänkte just på det med att ha en spalje brevid och växter som skräpar ner. Har du en bra balans i din damm så behöver du inte tänka på det. Det gäller att få till att du får en naturlig nedbrytning och får ett kretslopp. Får du det behöver du inte direkt tänka på om det samlas blad på botten. Mikroorganismer kommer bryta ner det och har du en sumpzon med mycket växter kommer de ta upp näringen. Alternativt bygger du en sumpzon framför pumpen eller runt om så att det rinnande vattnet måste passera sumpzonen, på så sätt skapar du ett biologiskt filter av levande växter som tar upp allt material. Förstår du vad jag menar? Då slipper du tänka på att den suger upp massa smådjur och sånt som dör i onödan.
För att kunna få en biologisk balans rekommenderar jag att du tar dig till en sjö, å eller annat vattendrag och hämtar par liter vatten därifrån. Beror helt på hur stor damm du har och i slutet hade jag kanske tagit par 100 liter? Just för att få de rätta organismerna. Ta också par liter av det förekommande bottenmaterialet för att få en levande bakteriekultur. Då har du de rätta sakerna för att en nedbrytning ska kunna börja fungera.
Låt oss kallad det en biologisk filtrering.
På detta sätt får du en dam i rätt balans på mycket kortare tid dessutom.
Hör av dig om det är ngt mer du undrar över