CITAT (MrMurphy @ 03-08-2010, 21:16)

Har pluggat på nu och purpurklätt är helt klart intressant och hädanefter ska jag vara snäll mot den, mest brydd hur jag har kunnat hitta sådana på så udda ställen när det står att den gillar torrt och sol... Även läst på om dessa vindor, en något deprimerande läsning. Herregud, hur har jag missat att sådant här elände kan dyka upp, det är en gåta. Men man blir lite lurad för den är onekligen fin i sin enkelhet.
Har dragit allt nu och grävt rötter, vilket bara var på 2 ställen. Fantastiskt hur de kan fylla upp så mycket med så lite. Men jag kan nog glömma att det är alla rötter vad jag förstått, men iom att jag har sådan liten tomt så brukar jag plocka dagligen så den får inte en chans att ta över igen. Men deprimerande att man vet att man kommer stå och rycka dessa och kirskålen för alltid om jag inte gör någor radikalt med rabatten. Vilket jag redan har gjort en resa iom en större räd mot kirskålen vilket inte gav resultat. Rätt meningslöst när grannen anser att det är en fin "äng" med kirskål några meter bort.
Rasslade dessutom över några växter till men dessa rök med en gång, nu sitter jag dock och klurar på vad det egentligen var. Finns det tistlar som blir som stooora bladrosetter som ligger platt mot marken med mer avrundade blad men småtaggiga?
Återigen, tack för hjälpen!
Betr. tistlar, så svar ja, det finns såna tistlar.
Betr. kirskålen så gör jag så att jag bara nyper av dem/klipper den direkt när den kommer upp (eller blivit max 5 cm), jag har gjort så i 3 somrar nu och på flera ställen så har den faktiskt gett upp nu. Tror det är bättre än att försöka få upp rötterna, varje gång går någon rot av eller delar sig och då blir det liksom än fler av dem. Jag har själv kirskålsäng en bit ifrån.
Helén