|
MrMurphy
01-08-2010, 19:57
För några år sedan flyttade jag äntligen till hus och ett brinnande intresse har dragit igång, jag har kartlagt till 99% i rabatterna. Förra sommaren så pysslade jag dock om ett träd, mitt i perennrabatten. Den hann nå höjden av 150 cm innan jag insåg mitt misstag. pysslade dessutom om ev om det var perenna solroser till fullt format vilket inte var en vacker syn när de tagit över ca 3 kvm och det var en fullständig djungel.
Nu står jag här och vill inte göra samma misstag men jag har några frågetecken som måste rätas ut för det börjar göra mig nervös. Med stor risk att jag gör bort mig brutalt... :-P Kan finnas självklarheter som jag inte uppnått än.
Är detta ett träd? Får som en form av blommor men denna taggiga nötliknande saken i mitten är väldigt speciell. Trodde att det var en rolig blomma men så fann jag ett tjugotal till i en rabatt som jag håller på att radera ut så därav misstanken att det är någon form av träd iom att denna är rätt stor och växer snabbt.
[attachment=53157:514.JPG]
Kommer bifoga några till under ett par inlägg.
Tack på förhand! Mvh
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2010, 20:00
Spikklubba (Datura) en ettårig örtartad växt som hör till potatisfamiljen.
Det är många som odlar både den vilda och mer förädlade sorter av spikklubba i sina trädgårdar på sommaren, de klarar inte minusgrader.
MrMurphy
01-08-2010, 20:08
En form av ranka med små söta rosa blommor, bra som marktäckare men nu är den inlindad överallt i rabatten. Vad är detta? Inget galet ogräs som tar över hela rubbet och tar kol på allt hoppas jag?
[attachment=53158:523.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2010, 20:09
Liknar snårvinda ett mycket jobbigt ogräs.
MrMurphy
01-08-2010, 20:20
Tack Åsa, vilken klippa du är! Du har så rätt så... *suckar ljudligt* Jag har pysslat om denna slingersak, att man aldrig lär sig! Men denna klubban var ju väldigt intressant hur den har lyckats landa överallt på tomten, både fram och baksida. Men den är rätt cool men visst giftig så kanske ingen höjdaridé med en ett och en treåring på hemmaplan.
Kommer terrorisera vidare här alldeles snart med en sista sak som jag grubblat över!
MrMurphy
01-08-2010, 20:28
Denna grå ludna saken har dykt upp på några ställen också, mest brydd vad det kan tänkas vara? På bild lite halvrisig för jag har grävt upp den från hallonlandet men placerat i kruka under detektivarbetet.
[attachment=53160:507.JPG]
Blir galen på mig själv, jag pysslar alltid om fel saker. Förra året ryckte jag en miljon aklejor, som jag fått för mig att jag vill ha nu. Men pysslade om en ask mitt i rabatten, samtidigt som jag kämpade med kirskålen. Nu har kirskålen dragit sig undan men då pysslar jag om ett annat istället... *suck*
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2010, 20:38
Liknar purpurklätt en 2-årig växt som bara är en rosett första året och blommar sedan andra året.
MrMurphy
01-08-2010, 20:57
Åsa, du ÄR en klippa! En vandrande ordbok, tack, tack och tack! Äntligen en god nyhet också, denna kan få roa sig för den hade ett rätt kul utseende och lätt att rycka. Har just roat mig med att dra ca 50 meter ranka i rabatten... *svär och fräser* Imorgon blir det utrotning på allvar.
Ezereht
02-08-2010, 20:10
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-08-2010, 21:38)  Liknar purpurklätt en 2-årig växt som bara är en rosett första året och blommar sedan andra året. Japp, den har jag ganska många av. Blir väldigt fin, högre än 1m och ganska yvig.
MrMurphy
03-08-2010, 20:16
Har pluggat på nu och purpurklätt är helt klart intressant och hädanefter ska jag vara snäll mot den, mest brydd hur jag har kunnat hitta sådana på så udda ställen när det står att den gillar torrt och sol... Även läst på om dessa vindor, en något deprimerande läsning. Herregud, hur har jag missat att sådant här elände kan dyka upp, det är en gåta. Men man blir lite lurad för den är onekligen fin i sin enkelhet.
Har dragit allt nu och grävt rötter, vilket bara var på 2 ställen. Fantastiskt hur de kan fylla upp så mycket med så lite. Men jag kan nog glömma att det är alla rötter vad jag förstått, men iom att jag har sådan liten tomt så brukar jag plocka dagligen så den får inte en chans att ta över igen. Men deprimerande att man vet att man kommer stå och rycka dessa och kirskålen för alltid om jag inte gör någor radikalt med rabatten. Vilket jag redan har gjort en resa iom en större räd mot kirskålen vilket inte gav resultat. Rätt meningslöst när grannen anser att det är en fin "äng" med kirskål några meter bort.
Rasslade dessutom över några växter till men dessa rök med en gång, nu sitter jag dock och klurar på vad det egentligen var. Finns det tistlar som blir som stooora bladrosetter som ligger platt mot marken med mer avrundade blad men småtaggiga?
Återigen, tack för hjälpen!
CITAT (MrMurphy @ 03-08-2010, 21:16)  Har pluggat på nu och purpurklätt är helt klart intressant och hädanefter ska jag vara snäll mot den, mest brydd hur jag har kunnat hitta sådana på så udda ställen när det står att den gillar torrt och sol... Även läst på om dessa vindor, en något deprimerande läsning. Herregud, hur har jag missat att sådant här elände kan dyka upp, det är en gåta. Men man blir lite lurad för den är onekligen fin i sin enkelhet.
Har dragit allt nu och grävt rötter, vilket bara var på 2 ställen. Fantastiskt hur de kan fylla upp så mycket med så lite. Men jag kan nog glömma att det är alla rötter vad jag förstått, men iom att jag har sådan liten tomt så brukar jag plocka dagligen så den får inte en chans att ta över igen. Men deprimerande att man vet att man kommer stå och rycka dessa och kirskålen för alltid om jag inte gör någor radikalt med rabatten. Vilket jag redan har gjort en resa iom en större räd mot kirskålen vilket inte gav resultat. Rätt meningslöst när grannen anser att det är en fin "äng" med kirskål några meter bort.
Rasslade dessutom över några växter till men dessa rök med en gång, nu sitter jag dock och klurar på vad det egentligen var. Finns det tistlar som blir som stooora bladrosetter som ligger platt mot marken med mer avrundade blad men småtaggiga?
Återigen, tack för hjälpen! Betr. tistlar, så svar ja, det finns såna tistlar. Betr. kirskålen så gör jag så att jag bara nyper av dem/klipper den direkt när den kommer upp (eller blivit max 5 cm), jag har gjort så i 3 somrar nu och på flera ställen så har den faktiskt gett upp nu. Tror det är bättre än att försöka få upp rötterna, varje gång går någon rot av eller delar sig och då blir det liksom än fler av dem. Jag har själv kirskålsäng en bit ifrån. Helén
Kesigul
04-08-2010, 09:16
CITAT (HelénE @ 04-08-2010, 09:22)  Betr. kirskålen så gör jag så att jag bara nyper av dem/klipper den direkt när den kommer upp (eller blivit max 5 cm), jag har gjort så i 3 somrar nu och på flera ställen så har den faktiskt gett upp nu. Tror det är bättre än att försöka få upp rötterna, varje gång går någon rot av eller delar sig och då blir det liksom än fler av dem. Jag har själv kirskålsäng en bit ifrån.
Helén Precis min erfarenhet. Kirskål är betydligt mer lätthanterad än hallonsnår & Parksallat, åtminstone i min trädgård . Till och med kirskålen ger upp mot dessa. Gillar det engelska namnet starkt Ground Elder, visar ju att kirskål varit med ett tag
CITAT (MrMurphy @ 01-08-2010, 21:57)  Åsa, du ÄR en klippa! En vandrande ordbok, tack, tack och tack! . Haha, en vandrande ordbok!
kerstin z5-6
04-08-2010, 10:23
Vindans rötter är vita och tjocka..ligger djupt ner.Jag har penslat roundup på mina i sommar ,har grävt o ryckt i 7 år utan resultat.. nu är de äntligen på väg att ge upp
MrMurphy
04-08-2010, 17:51
CITAT (HelénE @ 04-08-2010, 09:22)  Betr. tistlar, så svar ja, det finns såna tistlar.
Betr. kirskålen så gör jag så att jag bara nyper av dem/klipper den direkt när den kommer upp (eller blivit max 5 cm), jag har gjort så i 3 somrar nu och på flera ställen så har den faktiskt gett upp nu. Tror det är bättre än att försöka få upp rötterna, varje gång går någon rot av eller delar sig och då blir det liksom än fler av dem. Jag har själv kirskålsäng en bit ifrån.
Helén Fick känslan av att de var sånt, något med rötterna som påminner om tistlar så tack för att du bekräftade min misstanke. Har fått bukt med kirskålen nu, jag gjorde misstaget att plocka hem jord från samhällighetens kompost. Helt underbar jord men det dök upp kirskål som en matta i rabatten så jag kapitulerade och plockade upp allt och försökte gräva bort alla rötter. Numera är jag student på distans så jag tar en bensträckare på dagarna och äter upp dem. Dessa små är riktigt delikata... ;-) Så dessa är inget problem längre men vilket herrans jobb det har varit! Numera undviker jag att gräva allt för mycket efter rötter men förut var det så illa tvunget iom att det var små rotbitar precis överallt pga min jordförbättring. *snyft* Men man lär sig den hårda vägen.
MrMurphy
04-08-2010, 17:56
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-08-2010, 11:23)  Vindans rötter är vita och tjocka..ligger djupt ner.Jag har penslat roundup på mina i sommar ,har grävt o ryckt i 7 år utan resultat.. nu är de äntligen på väg att ge upp Jag får se hur det går, undviker helst round up just för att jag äter en del saker plus att min ettåring gärna stoppar allt i munnen. Men det blir väl en förbättring om några år hoppas jag så jag får roa mig med korpögon och spaden framöver. Men f*n vad jag avskyr denna sak redan, jag har bara några dagars "upplysning" av denna och jag har svårt att tänka mig ett värre elände av det lilla jag läst. Min förhoppning är att detta kommer ifrån kompostjorden som visade sig vara ett elände, dock så var det två år sen nu. Och att rötterna inte kommit så djupt än och att jag fått upp merparten. Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|