Jag har läst lite olika saker om stresslökar. En del påstår att de inte påverkar lökens storlek särskilt mycket. Det verkar oklart vad som orsakar stresslökar. Efter att ha odlat tre olika sorters vitlök och jämfört hur de växer börjar jag tro att "stresslökarna" bara är lågt sittande blomanlag (som i sin tur omvandlats till bulbiller). Isåfall är stresslökarna en slags stocklöpning och då tror jag att det hela har med temperatur att göra - min nuvarande teori är alltså att en kallperiod (tillräckligt kall och tillräckligt lång, vilket kan vara lite olika för olika sorter) framkallar stresslökarna. Mina Cledor hade snygga blommor (med bulbiller i) och noll stresslökar i stammen. Mina Germidour hade noll blommor och 100% lågt sittande bulbillsamlingar ( = stresslökar). Hur har det sett ut för er andra?
Jag höstplanterade och vi hade en ovanligt kall och lång vinter (fast i och för sig med mycket snö som isolerade). Hösten var lång och mild och vitlöken tittade upp i december. I år hade jag blommor eller stresslökar på samtliga plantor, men ändå bra storlek på två av tre testade sorter.
--------------------
Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.
|