|
Tro inte allt som står i tidningarna………Försök att tänka att det finns en anledning till att att det blir fel eller kanske allt bara är ljug.
För ett antal år sedan, en så´n där dag när det var blixthalka ute och handleder, armbågar och lårbenshalsar gick av i parti och minut kom det en kvinna som skulle röntga sin axel. En icke akut undersökning där patienten hade fått en bestämd tid.
Eftersom jag hade minst 10 patienter med akuta tillstånd som tyvärr måste gå före informerade jag patienten om att det skulle bli väldigt lång väntetid men om hon ville kunde hon få åka hem och få en ny tid precis när hon ville. Patienten valde det senare fick en tid önskad dag och efter kl.16 så hon inte skulle behöva ta ledigt från jobbet. Vi var båda nöjda….trodde jag.
Några dagar senare kunde jag läsa i lokaltidningen att just den här patienten hade blivit nekad undersökning och avvisad från sjukhuset. Som tur var hade jag dokumenterat hela händelseförloppet och det blev inget mer av den här historien. När tidningen kontaktade mig kunde jag bara säga att vi varken kan eller får kommentera ett enskilt ärende eller en särskild patient.
Tyvärr kan vi aldrig gå i svaromål i pressen eftersom vi hela tiden måste hålla på tystnadsplikten och värna patientens integritet. Nu vill jag inte hävda att vi inom vården på något sätt är ofelbara….vi har precis samma fel och brister som alla andra och trots att de allra flesta vill ”göra gott” blir det fel ibland.
/Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|