CITAT (tentontruck @ 05-08-2010, 16:46)

Amiara: Det är precis det som förbryllar mig. Om man tar pollen från en blomma på ett äppleträd av sorten Aroma och placerar det på pistillen på en annan Aroma-blomma blir resultatet frön som i princip alltid ger surkart. (Har jag fått för mig i alla fall!) Äpplen (och päron, körsbär, plommon, vinstockar citrusträd, etc etc) kan man aldrig fröså eftersom resultatet aldrig är samma sort som det frukten man tog fröet ifrån. (Förvisso ympar man ju fruktträd av andra anledningar också, bra frukt betyder ju inte bra grundstam). För att använda din liknelse: man korsar två labradorer och får nästan alltid bara vargungar.
Aroma kan aldrig pollinera Aroma, äpple kan inte ta emot "eget" pollen och eftersom sorterna är kloner är det ju i stort sett samma. Äppelsorterna är även så kinkiga att de inte kan ta emot pollen från vilken äppelsort som helst.
När det gäller grönsaker som ex. chili så blir de ofta lika eftersom man har förädlat på ett äldre sätt man sådde plantor och valde ut de sorter man gillade sedan sådde man dem igen och tog bara vara på de plantor som gav ungefär likadana frukter som de man ville ha och sedan gjorde man så i många år tills man fått en planta som gav avkomma som var mera stabil och som gav lika frukter varje år (ifall man såg till att de inte korspollinerade sig). Denna typ av förädling kan ta väldigt många år och få förädlare har denna tid idag utan de tar snabbmetoden = F1 hybrider.
(det finns även chilisorter som är F1 hybrider)
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 05-08-2010, 15:54