Som jag har förstått det så är det så att de allra flesta pengarna man betalar in till den vanliga inkomstpensionen inte hamnar i någon fond el dyl. utan används upp. De pengar som betalas ut till pensionerna tas av skattepengarna (det finns inte någon jättefond någonstans med miljoner människors pengar undanstoppade) och hur stor potten är beror på hur stor BNP vi har eftersom man tar en viss procent av BNP:n till pensionerna och sedan fördelar pengarna efter hur mycket man jobbat, så jobbar vi hårt och har få arbetslösa + gärna fler arbetande än antalet pensionärer och drar in mycket pengar till sverige får pensionärerna större summa, får vi fler arbetslösa, färre industrier mm. får pensionärerna lägre summa. Ett visst skydd finns i systemet så att man ska kunna lägga till lite pengar ifall det blir alltför dålig utveckling i sveriges ekonomi ett tag men de pengarna räcker inte många år så tillslut kan man behöva sänka en hel del.
Kopierat från regeringskansliets hemsida: Pensionen är kopplad till Sveriges ekonomiska tillväxt och systemet ska tåla befolkningsmässiga förändringar. Storleken på pensionen från det allmänna systemet avgörs av hur mycket pengar man tjänar under hela livet. Pensionens storlek avgörs också av hur löntagarnas inkomster i Sverige utvecklas. Utvecklas inkomsterna bra blir pensionerna högre, blir inkomstutvecklingen sämre utvecklas pensionerna i motsvarande mån.
Själv tror jag att jag jobbar så länge jag kan fast kanske inte heltid efter 65År.
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 05-08-2010, 23:06
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|