Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Trygghetslarm och herrelöst telefonjack, Ingen vill ta ansvar för ett telefonjack till trygghetslarm
          Rihane
          Inlägg 05-08-2010, 20:09
          Länk hit: #1


          Gäster






          Fick ett telefonsamtal igår från hemtjänsten om att en anhörigs trygghetslarm inte fungerade pga trasigt telefonjack. Det skedde efter fem på eftermiddagen. Trygghetslarm är något som delas ut till dom som antas behöva ha hjälp utan att kunna nå telefonen. Konstaterade att 2 av lägenhetens 3 telefonjack inte fungerar med telefonen ansluten, varav ett var det som trygghetslarmet måste vara anslutet till för att fungera(huvudjacket)

          Sedan var det bara att ringa efter hjälp trodde jag. Fastighetsägarens jour åkte inte ut på sånt. Hos telia fanns inte telefonnumret som kund.
          Min anhörig visste inget.
          Jag sov över.
          Ringde till telefonbolag nummer 2 för att få reda på att dom bara hade ansvar för förvalet. Ringde till telia igen för att prata med en röst. Fick reda på vem som stod för abbonemanget.
          Ringde telefonbolag nummer 3 som sa att dom stod för förvalet och inte hade ansvar för telefonjacket. Jag protesterade och så att då betalades det dubbla fakturor för samtalen. Fick reda på att min anhörig tecknat sig......bla ....bla....bla...
          Så fortsatte det med telefonsamtal hit och dit.
          Fick en reperatör från fastighetsägaren som kom och tittade på telefonjacket. Konstaterade liksom jag att det inte fungerade. Han öppnade telefonjacket ett steg till än vad som gjorts innan och såg att alla sladdar satt där dom ska. Han ringde tom telia för tips. Han gick bet och problemet kvarstod.

          Sedan fortsatte samtalen och ingen vill felsöka problemet på riktigt. Ingen äger telefonjacket, ingen känner sig manad att ta fram sina mätinstrument och ge sig till att enkelt skicka signaler genom ledningarna från knutpunkt till knutpunkt för att lokalisera felet...

          Nu har jag porterat allt till telia i förhoppning att jag äntligen får dit en tekniker. För 10 år sedan vet jag att det fanns duktiga sådana, hoppas dom finns kvar.

          Min anhörig har inget trygghetslarm sad.gif
          Vet efter en dag vid telefonen inte när det går att ordna. Vet inte vem som kan fixa det. I värsta fall får väl min anhörige flytta, "pigg" och "alert" som personen är. Då får väl fastighetsägaren fixa problemet som redan är hos dom som olöst.

          Arg, ledsen och orolig.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Kryddan03
          Inlägg 05-08-2010, 22:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (Rihane @ 05-08-2010, 21:09) *
          Fick ett telefonsamtal igår från hemtjänsten om att en anhörigs trygghetslarm inte fungerade pga trasigt telefonjack. Det skedde efter fem på eftermiddagen. Trygghetslarm är något som delas ut till dom som antas behöva ha hjälp utan att kunna nå telefonen. Konstaterade att 2 av lägenhetens 3 telefonjack inte fungerar med telefonen ansluten, varav ett var det som trygghetslarmet måste vara anslutet till för att fungera(huvudjacket)

          Jag blev lite fundersam över det jag fetmarkerat i citatet. Är du säker på att trygghetslarmet verkligen suttit i huvudjacken? Det brukar vara så att om huvudjacken är utslagen så funkar inga andra jack heller. Nu är det i och för sig många år sedan jag jobbade på Televerket/Telia men det vanliga när fler jack installerades i ett hem var att man gjorde en seriekoppling från huvudjacken. Det var endast i undantagsfall man gjorde parallellkopplingar. Fast oavsett koppling borde inga jack fungera om inte huvudjacken fungerar.
          Kan det vara så att trygghetslarmet har haft en egen ledning och därmed ett eget nummer? I så fall borde det rent teoretiskt fungera i den jack som fortfarande är igång. Någonstans i bakhuvudet har jag också att det ibland var hemtjänsten som stod för det extra abonnemanget som larmet var anslutet till och då stod ju det numret på t ex kommunen. Fast det är kanske annorlunda nuförtiden när vård inte får kosta något vare sig för kommun eller landsting...
          Skanova (dotterbolag till Telia) som äger det mesta av telefonnätet här i landet har ansvar fram till en övelämningspunkt. Den kan ligga i huvudjacken d v s att allt före och t o m huvudjacken sköter Skanova och alla anslutningar efter sköter abonnemangsinnehavaren. Men, det kan också vara t ex så att överlämningspunkten finns någonstans i fastigheten om det är ett flerfamiljshus och då fixar Skanova ledningen fram t o m den punkten och fastighetsägaren allt efter.
          Sedan finns det ju telefoni via bredbandsnätet t ex Comhem eller Bredbandsbolaget och det är ju ett helt annat nät som Skanova inte har med att göra alls.
          Lätt är det inte oavsett i röran.
          Men om det är ett "vanligt" telefonnät har, som sagt, Telia (som skall ta emot felanmälan) via Skanova ansvaret för fysiska fel fram t o m överlämningspunkten oavsett vilken operatör man har.
          Hoppas att allt ordnar sig för er! trostar.gif

          Redigerat av Kryddan03: 05-08-2010, 22:54


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 05-08-2010, 23:11
          Länk hit: #3


          Gäster






          CITAT (Kryddan03 @ 05-08-2010, 23:52) *
          Jag blev lite fundersam över det jag fetmarkerat i citatet. Är du säker på att trygghetslarmet verkligen suttit i huvudjacken? Det brukar vara så att om huvudjacken är utslagen så funkar inga andra jack heller. Nu är det i och för sig många år sedan jag jobbade på Televerket/Telia men det vanliga när fler jack installerades i ett hem var att man gjorde en seriekoppling från huvudjacken. Det var endast i undantagsfall man gjorde parallellkopplingar. Fast oavsett koppling borde inga jack fungera om inte huvudjacken fungerar.
          Kan det vara så att trygghetslarmet har haft en egen ledning och därmed ett eget nummer? I så fall borde det rent teoretiskt fungera i den jack som fortfarande är igång. Någonstans i bakhuvudet har jag också att det ibland var hemtjänsten som stod för det extra abonnemanget som larmet var anslutet till och då stod ju det numret på t ex kommunen. Fast det är kanske annorlunda nuförtiden när vård inte får kosta något vare sig för kommun eller landsting...
          Skanova (dotterbolag till Telia) som äger det mesta av telefonnätet här i landet har ansvar fram till en övelämningspunkt. Den kan ligga i huvudjacken d v s att allt före och t o m huvudjacken sköter Skanova och alla anslutningar efter sköter abonnemangsinnehavaren. Men, det kan också vara t ex så att överlämningspunkten finns någonstans i fastigheten om det är ett flerfamiljshus och då fixar Skanova ledningen fram t o m den punkten och fastighetsägaren allt efter.
          Sedan finns det ju telefoni via bredbandsnätet t ex Comhem eller Bredbandsbolaget och det är ju ett helt annat nät som Skanova inte har med att göra alls.
          Lätt är det inte oavsett i röran.
          Men om det är ett "vanligt" telefonnät har, som sagt, Telia (som skall ta emot felanmälan) via Skanova ansvaret för fysiska fel fram t o m överlämningspunkten oavsett vilken operatör man har.
          Hoppas att allt ordnar sig för er! trostar.gif


          Tack,
          Skulle du ligga på telia igen för att dom ska skicka ut någon? Jag har ringt telia en gång i onsdags och 4 ggr i torsdags(det har hunnit bli fredag)

          Ska skriva ut ditt inlägg och ha det framför mig.

          Enligt hemtjänsten så är trygghetslarmet kopplat till huvudjacket och att det bara kan fungera där. Jag tycker också det är jättekonstigt att det är en telefon som inte är kopplat till huvudjacket som fungarar och ingen annan.
          Vi provade också att flytta trygghetslarmet till jacket som fungerarde men där fungerade inte trygghetslarmet. Det är även provat med ett trygghetslarm som hemtjänsten provade och visste fungerade innan dom gav sig ut.

          Telefonjacket som trygghetslarmet sitter i fungerade för 3 dagar sedan då jag talade med min anhörige.


           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 06-08-2010, 00:02
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (Rihane @ 06-08-2010, 00:11) *
          Tack,
          Skulle du ligga på telia igen för att dom ska skicka ut någon? Jag har ringt telia en gång i onsdags och 4 ggr i torsdags(det har hunnit bli fredag)

          Ska skriva ut ditt inlägg och ha det framför mig.

          Enligt hemtjänsten så är trygghetslarmet kopplat till huvudjacket och att det bara kan fungera där. Jag tycker också det är jättekonstigt att det är en telefon som inte är kopplat till huvudjacket som fungarar och ingen annan.
          Vi provade också att flytta trygghetslarmet till jacket som fungerarde men där fungerade inte trygghetslarmet. Det är även provat med ett trygghetslarm som hemtjänsten provade och visste fungerade innan dom gav sig ut.

          Telefonjacket som trygghetslarmet sitter i fungerade för 3 dagar sedan då jag talade med min anhörige.

          Ja, jag skulle ligga på. De borde kunna se var överlämningspunkten ligger någonstans t ex. Det finns i och för sig en del bolag - och även kommuner har jag för mig - som har egna "lokala" telefonnät och då är det ju dem du skall vända dig till. Men, det borde ju redan fastighetsskötaren ha vetat, tycker jag. När jag jobbade kunde vi dock se det också på datorn och vilket bolag som ägde nätet.
          Hur ser det ut i jacken som fortfarande fungerar respektive det som skall vara huvudjacken?
          Om det är rätt kopplat borde det se ut som jacken till vänster (seriekoppling):

          Det är ju ett kopplingsschema så den fysiska utgående sladden brukar man ju i verkligheten dra inne i jacken så att den kommer ute på undersidan Men, det förstår du säkert. wink.gif
          Parallellkopplingar (till höger) kan ibland ställa till det för övrig utrustning.

          Om Telia frånsäger sig ansvaret för huvudjacken (t ex p g a av ett fastighetsnät) hade jag testat att först ta bort alla utgående ledningar (de som antingen via serie- eller parallellkoppling går vidare till ett eller flera jack) och bara låtit de inkommande sitta kvar och kollat om det funkade då. Om inte det funkar hade jag gjort likadant med jacken som fortfarande fungerar.
          Har din anhörig någon annan utrustning förutom telefon anslutet? ADSL t ex - en "låda" som brukar vara ansluten till huvudjacken via en "mellanjack" eller en extern högtalare/lampa för ringsignal? Även bärbar/trådlös telefon kan störa trygghetslarm.
          Fast å andra sidan borde den från hemtjänsten ha kollat det, tycker jag.
          Hur som haver borde Telia kunna se vem som har ansvaret fram t o m huvudjacken hos din anhörige.

          En liten brasklapp från min sida:
          Det är som sagt många år sedan jag jobbade på kundtjänst/felanmälan och då såg jacken ut som på bilden. Det är mycket möjligt att de ser helt annorlunda ut inuti numera, men kopplingen borde vara ganska likartad.

          Redigerat av Kryddan03: 06-08-2010, 00:05


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 06-08-2010, 00:54
          Länk hit: #5


          Gäster






          CITAT (Kryddan03 @ 06-08-2010, 01:02) *
          Ja, jag skulle ligga på. De borde kunna se var överlämningspunkten ligger någonstans t ex. Det finns i och för sig en del bolag - och även kommuner har jag för mig - som har egna "lokala" telefonnät och då är det ju dem du skall vända dig till. Men, det borde ju redan fastighetsskötaren ha vetat, tycker jag. När jag jobbade kunde vi dock se det också på datorn och vilket bolag som ägde nätet.
          Hur ser det ut i jacken som fortfarande fungerar respektive det som skall vara huvudjacken?
          Om det är rätt kopplat borde det se ut som jacken till vänster (seriekoppling):

          Det är ju ett kopplingsschema så den fysiska utgående sladden brukar man ju i verkligheten dra inne i jacken så att den kommer ute på undersidan Men, det förstår du säkert. wink.gif
          Parallellkopplingar (till höger) kan ibland ställa till det för övrig utrustning.

          Om Telia frånsäger sig ansvaret för huvudjacken (t ex p g a av ett fastighetsnät) hade jag testat att först ta bort alla utgående ledningar (de som antingen via serie- eller parallellkoppling går vidare till ett eller flera jack) och bara låtit de inkommande sitta kvar och kollat om det funkade då. Om inte det funkar hade jag gjort likadant med jacken som fortfarande fungerar.
          Har din anhörig någon annan utrustning förutom telefon anslutet? ADSL t ex - en "låda" som brukar vara ansluten till huvudjacken via en "mellanjack" eller en extern högtalare/lampa för ringsignal? Även bärbar/trådlös telefon kan störa trygghetslarm.
          Fast å andra sidan borde den från hemtjänsten ha kollat det, tycker jag.
          Hur som haver borde Telia kunna se vem som har ansvaret fram t o m huvudjacken hos din anhörige.

          En liten brasklapp från min sida:
          Det är som sagt många år sedan jag jobbade på kundtjänst/felanmälan och då såg jacken ut som på bilden. Det är mycket möjligt att de ser helt annorlunda ut inuti numera, men kopplingen borde vara ganska likartad.


          Jättebra det här tack så mycket. thanks.gif (Drog mig för att skriva men jag chansade och är jättetacksam. )

          Bara telefon och larmet kopplat till huvudjacket. Har provat alla kombinationer med ordningen mellan dosorna med och utan utrustning som jag kan komma på (även sånt som är långsökt).

          Har inte pillat i jacket som fungerar . Minns inte hur det som killen från fastighetsägaren öppnade, såg ut. Såg noga på och förstod att jag kan öppna en liten bit till än jag gjorde dagen innan om jag kikar efter. (Som kanske blir imorgon). Glömde alla papper där, var helt slut, så jag måste dit när jag ska ta ny sats med telia.


           
          Citera

          Inlägg i den här tråden
          Rihane   Trygghetslarm och herrelöst telefonjack   05-08-2010, 20:09
          ängsvädd   Men fy vad hemskt! Kan bara skicka styrkekrama...   05-08-2010, 20:16
          Aqvakul   Detta är ju fruktansvärt, hoppas verkligen att ni ...   05-08-2010, 20:25
          Rihane   Näpp inte telias ansvar enligt telia. Alltid någon...   05-08-2010, 22:18
          Wilmer   Jajösses, har varit med om segdragna historier med...   05-08-2010, 22:23
          mamamaggan   Jättejobbigt måste det vara att ha det sådär , hop...   05-08-2010, 22:28
          Ralf   Byggde ett flerfamiljshus för några år sedan när a...   05-08-2010, 22:32
          Rihane   Bredbandstelefoni slutar väl fungera när strömmen ...   05-08-2010, 22:50
          Kryddan03   Jättebra det här tack så mycket. :thanks: (Drog mi...   06-08-2010, 01:04
          Rihane   Inget att tacka för. :) Hoppas, som sagt, att allt...   06-08-2010, 10:40
          Kryddan03   Återigen tack snälla du :rose: Ringde telia och...   06-08-2010, 19:03
          Rihane   Vad bra! :tummenupp: Även om det ändå var g...   06-08-2010, 21:46
          *Stintan*   Lite OT men kan man ansluta trygghetslarm till mob...   05-08-2010, 22:52
          Myosotis   :duh: Så idiotiskt. Typiskt att det är helg också...   06-08-2010, 11:04
          Solstorm   Visst är forumet fantastiskt med all samlad kompet...   06-08-2010, 11:17
          malcolm   Kryddan har rätt i allt det han säger och telefone...   06-08-2010, 11:20
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Nu förstår jag mig ju inte på det tekniska men om ...   06-08-2010, 19:11
          Rihane   Nu förstår jag mig ju inte på det tekniska men om ...   06-08-2010, 19:50
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Rihane till oss sa det hemtjänsten när svärmor fic...   06-08-2010, 20:13
          Rihane   Rihane till oss sa det hemtjänsten när svärmor fic...   06-08-2010, 21:14
          Rihane   Lite information som jag hittat om trygghetslarm s...   07-08-2010, 10:28


          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 21:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon