CITAT (Rihane @ 06-08-2010, 00:11)

Tack,
Skulle du ligga på telia igen för att dom ska skicka ut någon? Jag har ringt telia en gång i onsdags och 4 ggr i torsdags(det har hunnit bli fredag)
Ska skriva ut ditt inlägg och ha det framför mig.
Enligt hemtjänsten så är trygghetslarmet kopplat till huvudjacket och att det bara kan fungera där. Jag tycker också det är jättekonstigt att det är en telefon som inte är kopplat till huvudjacket som fungarar och ingen annan.
Vi provade också att flytta trygghetslarmet till jacket som fungerarde men där fungerade inte trygghetslarmet. Det är även provat med ett trygghetslarm som hemtjänsten provade och visste fungerade innan dom gav sig ut.
Telefonjacket som trygghetslarmet sitter i fungerade för 3 dagar sedan då jag talade med min anhörige.
Ja, jag skulle ligga på. De borde kunna se var överlämningspunkten ligger någonstans t ex. Det finns i och för sig en del bolag - och även kommuner har jag för mig - som har egna "lokala" telefonnät och då är det ju dem du skall vända dig till. Men, det borde ju redan fastighetsskötaren ha vetat, tycker jag. När jag jobbade kunde vi dock se det också på datorn och vilket bolag som ägde nätet.
Hur ser det ut i jacken som fortfarande fungerar respektive det som skall vara huvudjacken?
Om det är rätt kopplat borde det se ut som jacken till vänster (seriekoppling):

Det är ju ett kopplingsschema så den fysiska utgående sladden brukar man ju i verkligheten dra inne i jacken så att den kommer ute på undersidan Men, det förstår du säkert.

Parallellkopplingar (till höger) kan ibland ställa till det för övrig utrustning.
Om Telia frånsäger sig ansvaret för huvudjacken (t ex p g a av ett fastighetsnät) hade jag testat att först ta bort alla utgående ledningar (de som antingen via serie- eller parallellkoppling går vidare till ett eller flera jack) och bara låtit de inkommande sitta kvar och kollat om det funkade då. Om inte det funkar hade jag gjort likadant med jacken som fortfarande fungerar.
Har din anhörig någon annan utrustning förutom telefon anslutet? ADSL t ex - en "låda" som brukar vara ansluten till huvudjacken via en "mellanjack" eller en extern högtalare/lampa för ringsignal? Även bärbar/trådlös telefon kan störa trygghetslarm.
Fast å andra sidan borde den från hemtjänsten ha kollat det, tycker jag.
Hur som haver borde Telia kunna se vem som har ansvaret fram t o m huvudjacken hos din anhörige.
En liten brasklapp från min sida:
Det är som sagt många år sedan jag jobbade på kundtjänst/felanmälan och då såg jacken ut som på bilden. Det är mycket möjligt att de ser helt annorlunda ut inuti numera, men kopplingen borde vara ganska likartad.
Redigerat av Kryddan03: 06-08-2010, 00:05