|
Fick ett telefonsamtal igår från hemtjänsten om att en anhörigs trygghetslarm inte fungerade pga trasigt telefonjack. Det skedde efter fem på eftermiddagen. Trygghetslarm är något som delas ut till dom som antas behöva ha hjälp utan att kunna nå telefonen. Konstaterade att 2 av lägenhetens 3 telefonjack inte fungerar med telefonen ansluten, varav ett var det som trygghetslarmet måste vara anslutet till för att fungera(huvudjacket) Sedan var det bara att ringa efter hjälp trodde jag. Fastighetsägarens jour åkte inte ut på sånt. Hos telia fanns inte telefonnumret som kund. Min anhörig visste inget. Jag sov över. Ringde till telefonbolag nummer 2 för att få reda på att dom bara hade ansvar för förvalet. Ringde till telia igen för att prata med en röst. Fick reda på vem som stod för abbonemanget. Ringde telefonbolag nummer 3 som sa att dom stod för förvalet och inte hade ansvar för telefonjacket. Jag protesterade och så att då betalades det dubbla fakturor för samtalen. Fick reda på att min anhörig tecknat sig......bla ....bla....bla... Så fortsatte det med telefonsamtal hit och dit. Fick en reperatör från fastighetsägaren som kom och tittade på telefonjacket. Konstaterade liksom jag att det inte fungerade. Han öppnade telefonjacket ett steg till än vad som gjorts innan och såg att alla sladdar satt där dom ska. Han ringde tom telia för tips. Han gick bet och problemet kvarstod. Sedan fortsatte samtalen och ingen vill felsöka problemet på riktigt. Ingen äger telefonjacket, ingen känner sig manad att ta fram sina mätinstrument och ge sig till att enkelt skicka signaler genom ledningarna från knutpunkt till knutpunkt för att lokalisera felet... Nu har jag porterat allt till telia i förhoppning att jag äntligen får dit en tekniker. För 10 år sedan vet jag att det fanns duktiga sådana, hoppas dom finns kvar. Min anhörig har inget trygghetslarm Vet efter en dag vid telefonen inte när det går att ordna. Vet inte vem som kan fixa det. I värsta fall får väl min anhörige flytta, "pigg" och "alert" som personen är. Då får väl fastighetsägaren fixa problemet som redan är hos dom som olöst. Arg, ledsen och orolig.
ängsvädd
05-08-2010, 20:16
Men fy vad hemskt! Kan bara skicka styrkekramar - har inga råd att ge - du verkar ju ha gjort allt. Hota med anmälan någonstans?
Aqvakul
05-08-2010, 20:25
Detta är ju fruktansvärt, hoppas verkligen att ni får ordning på det. Visst måste det väl vara Telias ansvar? (Tyvärr är väl detta ett typexempel på avvigsidorna med avregleringar och privatisering. Alla vill sälja och tjäna pengar, men ingen vill ta ett samhällsansvar. De som inte värderas som intressanta konsumenter, och/eller har svårt att hävda sin rätt, drabbas hårt.
Näpp inte telias ansvar enligt telia. Alltid någon annans ansvar än hos den man just talar med, konsekvent. (Förutom hyresvärden som faktiskt gjorde allt han kunde) Jag vill bara att min anhörig ska få sitt trygghetslarm fixat. Hos varenda en som jag ringt har jag påpekat att det rör sig om ett trygghetslarm som måste fungera. Vet inte ens om det är ett mjukvarufel eller hårdvarufel och vem som kommer kunna ta reda på det. Vet inte exakt vad felet är och vem jag ska anmäla om jag skulle vilja det.
Just nu måste jag hoppas att trygghetslarmet inte behövs fram till måndag. Telia-damen såg till att porteringen flyttades fram en hel dag eftersom det var akut, man får vara glad för det lilla. Hoppas att det är ett mjukvarufel som av någon outgrundlig anledning försvinner i och med det.
Känns som att röra sig i kvicksand utan att komma någon vart.
Hade väl önskat att televerket inte försvann. Men det var väl ofrånkomligt iom EU. Men gjort är gjort.
Ska förresten fixa nix till min anhörig. Insåg i turerna att jag är tvungen att göra vad jag kan för att hålla telefonförsäljare därifrån. Dom har inte gjort något fel i just det här fallet. Men när jag talade med en person, som i ett läge ansåg sig försvara någon som han trodde hade sålt abbonemanget till min anhörig, insåg jag vad dom kan ställa till med.
Jajösses, har varit med om segdragna historier med ledningar, jack... Aldrig någons fel, alltid göra minsta möjliga arbete men få komma tillbaka gång på gång. Hoppas verkligen de tar detta på större allvar, håller tummarna för dig! Avregleringen funkar inte så bra när det inte funkar kan man LUGNT säga  Märker man kanske mest när man bor i hus.
mamamaggan
05-08-2010, 22:28
Jättejobbigt måste det vara att ha det sådär , hoppas det löser sig snabbt.
Byggde ett flerfamiljshus för några år sedan när avregleringen var friare än fri. Först Skulle Telia inte dra några ledningar alls i huset, varje enskild bostadsrättsinnehavare skulle ansluta sig.... När det utreddes visade det sig att det var enbart bredbandstelefoni som erbjöds. Att vi hade tillsammans med Felias ingenjörer projekterat ett kopparnät nåt år innan var inte deras problem.... nåväl det gick att göra om allt till bredband, men mkt svordommar blev det hos elektrikerna. Då kom det bästa. Bostadsrättsinnehavarna flyttade in. Deras gamla telefoner funkade givetvis inte. Ni får köpa nya! Det ville dom inte. De blev erbjudna att köpa en utrusning som gick att ha mellan bredbanden o gammal koppartrådstelefon. Vad bra svarade alla i korus. -ja men den utrustningen finns inte i lager just nu, ni kan väl använda era mobiler istället?? Mobillösa ådringarna sade en del välvalda ord. Ja jag orkar inte skriva resten, men att prata med Telia var som att genomgå ett test på Ulleråker....
Bredbandstelefoni slutar väl fungera när strömmen går?
Inte så lämpligt att flytta till en bostadsrätt utan fasttelefoni om man hade tänkt att tillbringa sin ålders höst där.
Kryddan03
05-08-2010, 22:52
CITAT (Rihane @ 05-08-2010, 21:09)  Fick ett telefonsamtal igår från hemtjänsten om att en anhörigs trygghetslarm inte fungerade pga trasigt telefonjack. Det skedde efter fem på eftermiddagen. Trygghetslarm är något som delas ut till dom som antas behöva ha hjälp utan att kunna nå telefonen. Konstaterade att 2 av lägenhetens 3 telefonjack inte fungerar med telefonen ansluten, varav ett var det som trygghetslarmet måste vara anslutet till för att fungera(huvudjacket) Jag blev lite fundersam över det jag fetmarkerat i citatet. Är du säker på att trygghetslarmet verkligen suttit i huvudjacken? Det brukar vara så att om huvudjacken är utslagen så funkar inga andra jack heller. Nu är det i och för sig många år sedan jag jobbade på Televerket/Telia men det vanliga när fler jack installerades i ett hem var att man gjorde en seriekoppling från huvudjacken. Det var endast i undantagsfall man gjorde parallellkopplingar. Fast oavsett koppling borde inga jack fungera om inte huvudjacken fungerar. Kan det vara så att trygghetslarmet har haft en egen ledning och därmed ett eget nummer? I så fall borde det rent teoretiskt fungera i den jack som fortfarande är igång. Någonstans i bakhuvudet har jag också att det ibland var hemtjänsten som stod för det extra abonnemanget som larmet var anslutet till och då stod ju det numret på t ex kommunen. Fast det är kanske annorlunda nuförtiden när vård inte får kosta något vare sig för kommun eller landsting... Skanova (dotterbolag till Telia) som äger det mesta av telefonnätet här i landet har ansvar fram till en övelämningspunkt. Den kan ligga i huvudjacken d v s att allt före och t o m huvudjacken sköter Skanova och alla anslutningar efter sköter abonnemangsinnehavaren. Men, det kan också vara t ex så att överlämningspunkten finns någonstans i fastigheten om det är ett flerfamiljshus och då fixar Skanova ledningen fram t o m den punkten och fastighetsägaren allt efter. Sedan finns det ju telefoni via bredbandsnätet t ex Comhem eller Bredbandsbolaget och det är ju ett helt annat nät som Skanova inte har med att göra alls. Lätt är det inte oavsett i röran. Men om det är ett "vanligt" telefonnät har, som sagt, Telia (som skall ta emot felanmälan) via Skanova ansvaret för fysiska fel fram t o m överlämningspunkten oavsett vilken operatör man har. Hoppas att allt ordnar sig för er!
*Stintan*
05-08-2010, 22:52
Lite OT men kan man ansluta trygghetslarm till mobiltelefonen? Många har ju bara mobil nu för tiden och kanske kommer att behöva trygghetslarm så småningom.
CITAT (Kryddan03 @ 05-08-2010, 23:52)  Jag blev lite fundersam över det jag fetmarkerat i citatet. Är du säker på att trygghetslarmet verkligen suttit i huvudjacken? Det brukar vara så att om huvudjacken är utslagen så funkar inga andra jack heller. Nu är det i och för sig många år sedan jag jobbade på Televerket/Telia men det vanliga när fler jack installerades i ett hem var att man gjorde en seriekoppling från huvudjacken. Det var endast i undantagsfall man gjorde parallellkopplingar. Fast oavsett koppling borde inga jack fungera om inte huvudjacken fungerar. Kan det vara så att trygghetslarmet har haft en egen ledning och därmed ett eget nummer? I så fall borde det rent teoretiskt fungera i den jack som fortfarande är igång. Någonstans i bakhuvudet har jag också att det ibland var hemtjänsten som stod för det extra abonnemanget som larmet var anslutet till och då stod ju det numret på t ex kommunen. Fast det är kanske annorlunda nuförtiden när vård inte får kosta något vare sig för kommun eller landsting... Skanova (dotterbolag till Telia) som äger det mesta av telefonnätet här i landet har ansvar fram till en övelämningspunkt. Den kan ligga i huvudjacken d v s att allt före och t o m huvudjacken sköter Skanova och alla anslutningar efter sköter abonnemangsinnehavaren. Men, det kan också vara t ex så att överlämningspunkten finns någonstans i fastigheten om det är ett flerfamiljshus och då fixar Skanova ledningen fram t o m den punkten och fastighetsägaren allt efter. Sedan finns det ju telefoni via bredbandsnätet t ex Comhem eller Bredbandsbolaget och det är ju ett helt annat nät som Skanova inte har med att göra alls. Lätt är det inte oavsett i röran. Men om det är ett "vanligt" telefonnät har, som sagt, Telia (som skall ta emot felanmälan) via Skanova ansvaret för fysiska fel fram t o m överlämningspunkten oavsett vilken operatör man har. Hoppas att allt ordnar sig för er!  Tack, Skulle du ligga på telia igen för att dom ska skicka ut någon? Jag har ringt telia en gång i onsdags och 4 ggr i torsdags(det har hunnit bli fredag) Ska skriva ut ditt inlägg och ha det framför mig. Enligt hemtjänsten så är trygghetslarmet kopplat till huvudjacket och att det bara kan fungera där. Jag tycker också det är jättekonstigt att det är en telefon som inte är kopplat till huvudjacket som fungarar och ingen annan. Vi provade också att flytta trygghetslarmet till jacket som fungerarde men där fungerade inte trygghetslarmet. Det är även provat med ett trygghetslarm som hemtjänsten provade och visste fungerade innan dom gav sig ut. Telefonjacket som trygghetslarmet sitter i fungerade för 3 dagar sedan då jag talade med min anhörige.
Kryddan03
06-08-2010, 00:02
CITAT (Rihane @ 06-08-2010, 00:11)  Tack, Skulle du ligga på telia igen för att dom ska skicka ut någon? Jag har ringt telia en gång i onsdags och 4 ggr i torsdags(det har hunnit bli fredag)
Ska skriva ut ditt inlägg och ha det framför mig.
Enligt hemtjänsten så är trygghetslarmet kopplat till huvudjacket och att det bara kan fungera där. Jag tycker också det är jättekonstigt att det är en telefon som inte är kopplat till huvudjacket som fungarar och ingen annan. Vi provade också att flytta trygghetslarmet till jacket som fungerarde men där fungerade inte trygghetslarmet. Det är även provat med ett trygghetslarm som hemtjänsten provade och visste fungerade innan dom gav sig ut.
Telefonjacket som trygghetslarmet sitter i fungerade för 3 dagar sedan då jag talade med min anhörige. Ja, jag skulle ligga på. De borde kunna se var överlämningspunkten ligger någonstans t ex. Det finns i och för sig en del bolag - och även kommuner har jag för mig - som har egna "lokala" telefonnät och då är det ju dem du skall vända dig till. Men, det borde ju redan fastighetsskötaren ha vetat, tycker jag. När jag jobbade kunde vi dock se det också på datorn och vilket bolag som ägde nätet. Hur ser det ut i jacken som fortfarande fungerar respektive det som skall vara huvudjacken? Om det är rätt kopplat borde det se ut som jacken till vänster (seriekoppling):  Det är ju ett kopplingsschema så den fysiska utgående sladden brukar man ju i verkligheten dra inne i jacken så att den kommer ute på undersidan Men, det förstår du säkert.  Parallellkopplingar (till höger) kan ibland ställa till det för övrig utrustning. Om Telia frånsäger sig ansvaret för huvudjacken (t ex p g a av ett fastighetsnät) hade jag testat att först ta bort alla utgående ledningar (de som antingen via serie- eller parallellkoppling går vidare till ett eller flera jack) och bara låtit de inkommande sitta kvar och kollat om det funkade då. Om inte det funkar hade jag gjort likadant med jacken som fortfarande fungerar. Har din anhörig någon annan utrustning förutom telefon anslutet? ADSL t ex - en "låda" som brukar vara ansluten till huvudjacken via en "mellanjack" eller en extern högtalare/lampa för ringsignal? Även bärbar/trådlös telefon kan störa trygghetslarm. Fast å andra sidan borde den från hemtjänsten ha kollat det, tycker jag. Hur som haver borde Telia kunna se vem som har ansvaret fram t o m huvudjacken hos din anhörige. En liten brasklapp från min sida: Det är som sagt många år sedan jag jobbade på kundtjänst/felanmälan och då såg jacken ut som på bilden. Det är mycket möjligt att de ser helt annorlunda ut inuti numera, men kopplingen borde vara ganska likartad.
CITAT (Kryddan03 @ 06-08-2010, 01:02)  Ja, jag skulle ligga på. De borde kunna se var överlämningspunkten ligger någonstans t ex. Det finns i och för sig en del bolag - och även kommuner har jag för mig - som har egna "lokala" telefonnät och då är det ju dem du skall vända dig till. Men, det borde ju redan fastighetsskötaren ha vetat, tycker jag. När jag jobbade kunde vi dock se det också på datorn och vilket bolag som ägde nätet. Hur ser det ut i jacken som fortfarande fungerar respektive det som skall vara huvudjacken? Om det är rätt kopplat borde det se ut som jacken till vänster (seriekoppling):  Det är ju ett kopplingsschema så den fysiska utgående sladden brukar man ju i verkligheten dra inne i jacken så att den kommer ute på undersidan Men, det förstår du säkert.  Parallellkopplingar (till höger) kan ibland ställa till det för övrig utrustning. Om Telia frånsäger sig ansvaret för huvudjacken (t ex p g a av ett fastighetsnät) hade jag testat att först ta bort alla utgående ledningar (de som antingen via serie- eller parallellkoppling går vidare till ett eller flera jack) och bara låtit de inkommande sitta kvar och kollat om det funkade då. Om inte det funkar hade jag gjort likadant med jacken som fortfarande fungerar. Har din anhörig någon annan utrustning förutom telefon anslutet? ADSL t ex - en "låda" som brukar vara ansluten till huvudjacken via en "mellanjack" eller en extern högtalare/lampa för ringsignal? Även bärbar/trådlös telefon kan störa trygghetslarm. Fast å andra sidan borde den från hemtjänsten ha kollat det, tycker jag. Hur som haver borde Telia kunna se vem som har ansvaret fram t o m huvudjacken hos din anhörige. En liten brasklapp från min sida: Det är som sagt många år sedan jag jobbade på kundtjänst/felanmälan och då såg jacken ut som på bilden. Det är mycket möjligt att de ser helt annorlunda ut inuti numera, men kopplingen borde vara ganska likartad. Jättebra det här tack så mycket.  (Drog mig för att skriva men jag chansade och är jättetacksam. ) Bara telefon och larmet kopplat till huvudjacket. Har provat alla kombinationer med ordningen mellan dosorna med och utan utrustning som jag kan komma på (även sånt som är långsökt). Har inte pillat i jacket som fungerar . Minns inte hur det som killen från fastighetsägaren öppnade, såg ut. Såg noga på och förstod att jag kan öppna en liten bit till än jag gjorde dagen innan om jag kikar efter. (Som kanske blir imorgon). Glömde alla papper där, var helt slut, så jag måste dit när jag ska ta ny sats med telia.
Kryddan03
06-08-2010, 01:04
CITAT (Rihane @ 06-08-2010, 01:54)  Jättebra det här tack så mycket.  (Drog mig för att skriva men jag chansade och är jättetacksam. ) Bara telefon och larmet kopplat till huvudjacket. Har provat alla kombinationer med ordningen mellan dosorna med och utan utrustning som jag kan komma på (även sånt som är långsökt). Har inte pillat i jacket som fungerar . Minns inte hur det som killen från fastighetsägaren öppnade, såg ut. Såg noga på och förstod att jag kan öppna en liten bit till än jag gjorde dagen innan om jag kikar efter. (Som kanske blir imorgon). Glömde alla papper där, var helt slut, så jag måste dit när jag ska ta ny sats med telia. Inget att tacka för.  Hoppas, som sagt, att allt löser sig för er. Det borde verkligen inte vara på det sättet att ingen tar tag i det. Vilken tur att din anhörige har dig!
CITAT (Kryddan03 @ 06-08-2010, 02:04)  Inget att tacka för.  Hoppas, som sagt, att allt löser sig för er. Det borde verkligen inte vara på det sättet att ingen tar tag i det. Vilken tur att din anhörige har dig!  Återigen tack snälla du Ringde telia och kunde då formulera in "återlämningspunkt" och "Skanova" i samtalet. Sa att på måndag sker porteringen till telia och han sa att han skulle ringa in en beställning så att Skanova åtgärdar felet senast tisdag. När jag orkar tar jag sats igen och ringer till telefonbolag 3 och morrar lite. Dom verkar ha gjort fel som inte tog på sig ansvaret som dom hade att ringa ut en tekniker (och få en fakturering från Skanova.) Jag hade kunnat få dit en tekniker idag!.... om någon av dom jag ringt till kunnat säga det du skrev Kryddan03!
Myosotis
06-08-2010, 11:04
 Så idiotiskt. Typiskt att det är helg också. Hoppas det ordnar sig snart. Tycker nog att man kan berätta för lokalradion/tidningen/tv, då brukar det bli fart. Vilken bra hjälp du fick av Kryddan!
Solstorm
06-08-2010, 11:17
Visst är forumet fantastiskt med all samlad kompetens som finns här och den hjälp som finns att få!
malcolm
06-08-2010, 11:20
Kryddan har rätt i allt det han säger och telefoner är fortfarande kopplade som han visar på bild men en sak har inte nämnts, i varje jack sitter strömbrytare som skall koppla signalen vidare till nästa telefon även om jacket dras ur och för mig låter det som om det skulle kunna vara dessa strömbrytare i första jacket som fallerar eftersom det finns en telefon som faktiskt fungerar i bostaden. I varje telefon finns också strömbrytare som kopplar ner efterkommande telefoner på ledningen om man lyfter på luren och det är därför som trygghetslarm, ADSL och liknande skall kopplas till första jacket för annars upphör de att fungera om någon lyfter en lur tidigare på ledningen. Mystiskt att två av tre telefoner är ur funktion dock för det borde bara vara en i så fall.
Nåja, hoppas att det löser sig för din anhörig och att allt fungerar som det skall snart. Det är mycket av det strul som beskrivits tidigare i tråden som gjort att jag hårdnackat vägrat byta telefonoperatör och biter mig fast hos Telia fast de knappast är billigast. Jag vill veta VEM som har hand om mina ledningar etc. och vart jag skall ringa för att felanmäla eller få support.
Kryddan03
06-08-2010, 19:03
CITAT (Rihane @ 06-08-2010, 11:40)  Återigen tack snälla du Ringde telia och kunde då formulera in "återlämningspunkt" och "Skanova" i samtalet. Sa att på måndag sker porteringen till telia och han sa att han skulle ringa in en beställning så att Skanova åtgärdar felet senast tisdag. När jag orkar tar jag sats igen och ringer till telefonbolag 3 och morrar lite. Dom verkar ha gjort fel som inte tog på sig ansvaret som dom hade att ringa ut en tekniker (och få en fakturering från Skanova.) Jag hade kunnat få dit en tekniker idag!.... om någon av dom jag ringt till kunnat säga det du skrev Kryddan03! Vad bra! Även om det ändå var ganska längesedan avregleringarna skedde verkar det som att det fortfarande är rörigt var ansvaret ligger någonstans. Och det är naturligtvis de i slutändan (du och din anhörige) som drabbas. Trist för det hade ju, som du skriver, kunnat vara avhjälpt redan samma dag eller dagen efter. Man blir ju lite mörkrädd också över tanken hur länge det hade dröjt om din anhörige inte hade haft dig som kunde ta tag i det; att hemtjänsten verkade stå helt handfallna t ex. Nåja, jättebra att det verkar som att det kommer att ordna sig! Ibland är ovissheten minst lika jobbig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-08-2010, 19:11
Nu förstår jag mig ju inte på det tekniska men om Telia säger att användaren med trygghetslarmet inte är kund hos dom, då fungerar den väl inte????
Jag vet ju att min svärmor har också larmet och då sa dom att hon måste vara kund hos Telia. Tyvärr fungerar det inte heller med en mobiltelefon, hade varit mycket billigare för min svärmor.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-08-2010, 20:11)  Nu förstår jag mig ju inte på det tekniska men om Telia säger att användaren med trygghetslarmet inte är kund hos dom, då fungerar den väl inte????
Jag vet ju att min svärmor har också larmet och då sa dom att hon måste vara kund hos Telia. Tyvärr fungerar det inte heller med en mobiltelefon, hade varit mycket billigare för min svärmor. Nej, så är det inte. Finns många telefonbolag att välja på för fasttelefoni. Trygghetslarm är ingen "tjänst" kopplad till telia.
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-08-2010, 20:13
Rihane till oss sa det hemtjänsten när svärmor fick trygghetslarmet att hon måste ha telia för det fungerar inte med någon annat telefonbolag
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-08-2010, 21:13)  Rihane till oss sa det hemtjänsten när svärmor fick trygghetslarmet att hon måste ha telia för det fungerar inte med någon annat telefonbolag Min anhörige har haft trygghetslarm som fungerat i ett och ett halft år med ett annat bolag än telia. Det är möjligt att hemtjänsten för din svärmor tillhandahåller ett trygghetslarm som kräver telia. Kan vara en helt annat system. Eller så kanske din svärmors hemtjänst bara vill ha med telia att göra med tanke på strulet som min anhörige haft?
CITAT (Kryddan03 @ 06-08-2010, 20:03)  Vad bra! Även om det ändå var ganska längesedan avregleringarna skedde verkar det som att det fortfarande är rörigt var ansvaret ligger någonstans. Och det är naturligtvis de i slutändan (du och din anhörige) som drabbas. Trist för det hade ju, som du skriver, kunnat vara avhjälpt redan samma dag eller dagen efter. Man blir ju lite mörkrädd också över tanken hur länge det hade dröjt om din anhörige inte hade haft dig som kunde ta tag i det; att hemtjänsten verkade stå helt handfallna t ex. Nåja, jättebra att det verkar som att det kommer att ordna sig! Ibland är ovissheten minst lika jobbig.  Rörigt för oss som konsumenter. Verkar vara ett tjuv och rackarspel bland bolagen. (fast jag kanske bara är orättvis eftersom jag är orolig). Nå, kan inte göra mer åt det just nu. Ska se till att vara på plats när felsökaren från Skanova kommer. Återigen tack för att du skyndade på det hela några dagar.
Lite information som jag hittat om trygghetslarm som hemtjänsten erbjuder (och kanske kommer kunna erbjuda) Börjar med vad man kan läsa om trygghetslarm från hemtjänsten i några kommuner runt om i Stockholm. Tre stycken hade likartat information och system. Plöjde inte igenom så mycket fler kommuner. Citerar text och bifogar länk till trygghetslarm i Salems kommun CITAT Telefonabonnemang Trygghetstelefonen kopplas till telefon- och el uttaget varför ett telefonabonnemang måste finnas i Din bostad. Om Du har möjlighet att välja typ av telefonabonnemang så rekommenderar socialförvaltningen Dig att välja ett vanligt analogt telefonabonnemang. Hemtjänstens larminstallatörer kontaktar dig inför installationen för att överenskomma om tid för ett installationsbesök.. Mobilen då?: När jag letade efter vad som gällde för trygghetslarm, hittade jag att trygghetslarm till mobilen är på gång istället för dect-systemet på vårdinrättningar där det funnits tidigare.. Hittade på samma hemsida även den här nyheten med larm på mobilen för ensamarbetande. Om man botaniserar på trygghetslarm.nu framgår att teknikutvecklingen går mot trygghetslarm kopplad till mobilen. Inte riktigt där än för dom som fortfarande bor hemma , om jag tolkat det rätt, men jag tror det bara är en tidsfråga. En nödvändig tidsfråga förefaller det som eftersom det på samma hemsida går att läsa att fasta telefoner försvinner från landsbygden Inte överallt förstås men det framgår på länkens hemsida. Ska fortsätta läsa på trygghetslarm.nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|