CITAT (Gossen Ruda @ 06-08-2004, 08:38)
Jag har skummat igenom videorna men kommer inte ihåg detta. Får titta igen när jag känner för det. Tycker inte filmerna är lika bra som böckerna så jag har lite svårt för dom. Jag har läst böckerna så jag nästan kan dom utantill och märker hur mycket som är ändrat. I boken kommer örnarna ändå och ingen fjäril förekommer.
Det är en scen i första filmen som nattfjärilen förekommer och nej jag tror inte att örnarna och "fjärilen" nämns i just de böckerna men om man har läst boken om Bilbo så finner man åtminstone örnarna och ev. en liten kompis till dessa där. Det är nog därifrån det är hämtat.
Själv har jag inget problem med att filmerna inte tar med allt ifrån böckerna. Det är ju iallafall inte så att det finns helt fingerade avsnitt/scener som vissa andra filmer som baseras på böcker kan ha. Jag kan däremot erkänna att slutet på "Sagan om konungens återkomst" inte levde upp till mina förväntningar, men jag har hört att de väsentliga delarna i slutet ändå ska finnas med i den förlängda DVD-versionen...