Min fråga uppstod när jag kollade i kuvertet och insåg att det har hänt något senaste året. Systemet är utformat så att det vi betalar in i princip går rätt ut till dagens pensionärer , precis som Åsa skrev. En liten del går till AP-fonderna som faktiskt ger bra avkastning.
Det betalas in 16 % av din inkomst till den allmänna pensionen . För den som t ex har en pensionsgrundande inkomst på 250.000 så betalas det in 40.000 kr .
Av de 40.000 kr drar man numera av c:a 50 % , negativ värdeförändring om ni kollar i era papper , därför att systemet har nu större utgifter än inkomster , i alla fall tänkta inkomster om jag har förstått saken rätt.
Därför kommer den allmänna pensionen att sänkas med 4,3 % nästa år , dagens pensionärer får alltså mindre allmän pension .
Jag kommer att få pension om 7 år och trots att det betalas in pengar hela tiden så sjunker prognosen för vad jag ska få i pension år från år. För min man 61 år nu , som har gått med avtalspension som hans före detta arbetsgivare betalar , så kommer han snart inte att ha någon pension alls kvar vid 65 år ( förutom garantipensionen ) eftersom det inte betalas in något mer till hans allmänna pension .
Beklagar mig inte utan bara konstaterar fakta , det här drabbar oss alla lika just nu .
Inte heller det här systemet går ihop sig , gjorde ju inte ATP heller . Man kan ju hoppas för de som har mer än 10 år kvar till pensionen att man tar fram ett nytt system så att det finns något att fördela den dagen de går i pension.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|