Tack flaxss! Vad i all världen är platt-persika (det måste jag genast googla på!)? Det är viktigt att det är ett litet träd eftersom det behöver ha en stam och krona för att se snyggt ut och inte ta plats nertill på vår lite medelhavsinspirerade stenlagda uteplats.
Fikon älskar jag men är lite rädd för att frilands plantera ett då mitt första försök med ett Bornholmsfikon på den platsen var ett misslyckande. Iofs så kom Hubert (som jag döpt honom till) igen nerifrån (och tack vare er odlaiter så gav jag inte upp väntan för tidigt) och mår nu bra i kruka som jag vinterförvarar inomhus. Jag letade faktiskt efter de sorter som du nämnde här efter att jag läst din superdupertråd om fikon men Reads Nursery hade slut på dem just då så jag beställde några andra sorter istället som inte är lika härdiga. Kanske jag ska göra ett nytt försök! Vilken av de två tycker du bäst om? Nu när jag har dig här kan jag passa på och fråga om du har något förslag på hur jag ska rädda mitt ex av Noire de Carombe som jag beställde från Read's, de andra mår bra och har haft fin fruktsättning i sommar men just denna har skrumpnat och vissnat från toppen sedan jag tog ut dem från vinterförvaringen och är nu bara en liten ynklig halvdöd pinne

. Alla planterades i jord från min kompost när jag fick dem och har bara fått lite ny jord i vår. Det lät som en väldigt spännande sort så jag är ledsen över att den inte mår bra.
Är inte mullbärsträd ett stort träd? Ifall det inte blir så stort så låter det jätteintressant! Nektarin är också ett bra förslag, är de mindre mottagliga för sjukdomar? Kiwi ska jag också definitivt hitta en plats för så småningom, visste inte att de klarar sig på friland.
Hmm du har gett mig mycket att tänka på, återkommer när jag googlat