CITAT (CeciliaR @ 08-08-2010, 18:50)

Tack flaxss! Vad i all världen är platt-persika (det måste jag genast googla på!)? Det är viktigt att det är ett litet träd eftersom det behöver ha en stam och krona för att se snyggt ut och inte ta plats nertill på vår lite medelhavsinspirerade stenlagda uteplats.
jag vet inte vad dom heter på svenska men här står lite om dom på wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Saturn_Peachreads brukar sälja dom, härdighet vet jag inte men borde klara zon 0-1.
äsch plantera inte ett bornholmsfikon på friland! dålig härdighet ( tål ca -10c -12c). och får tråkiga frukter.
hos mig i samma läge har jag både bornholmsfikon och brown turkey, bornholm klara alla vintrar sämre än vad min brown turkey gör. hos mig är det så iallafall.
av dom två jag skrev upp här så för härdighet välj ''desert king'' för fruktsättning väl ''Brown turkey''.
Noire de Carombe har jag inte själv odlat, har den inga blad ? hur känns stammen ? skulle gissa på antingen frostskada från sena frostnätter eller att den fått för myckt eller för lite vatten.
kolla om den är grön under barken är den det så lever den. och kolla om rötterna mår bra.
mullbär kan bli stora (buskträd). men dom kan man spaljera om man vill.
jag vet inte om just nekatarin är mer eller mindre mottaglig, har inte odlat nektarin. men det är ju en form av persika.
jodå äkta kiwi kan klara sig i zon 1, och minikiwi tål ner till ca -35c.