Medlem
Antal inlägg: 157
Medlem nr: 12 378
Jag behöver använda något ogräsbekämpningsmedel på mina grusgångar, runt grunden på ett av husen och på mina stenplattor. Jag vill inte orsaka naturen någon långsiktig skada men jag orkar inte ogräsrensa dessa stora ytor manuellt. På vissa delar vill jag inte att nåt ska växa överhuvudtaget men samtidigt oroar jag mig för hur mycket ämnen sprider sig med vattnet över tid och om man måste upprepa ofta. Vad är effektivt? Kan jag salta gruset t ex och ansamlas mängden år efter år eller bryts det ner och försvinner? Samlas det mest högst upp i jordlagret där man saltat eller rinner det rakt ner till mer djupt liggande rötter som kanske finns där under och som man inte vill skada? Någon som har erfarenhet av begränsad underhållsbekämpning och vet om man vågar använda något medel på detta sätt där man odlar växter i närheten?
Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901
Du kan också arbeta långsiktigt genom att kratta undan gruset, gräva ner en bit och sedan lägga markduk under. På med gruset och du är klar, du slipper ogräs. Bättre än ättika och definitivt bättre än salt och Round Up!