CITAT (svennis @ 07-08-2010, 18:32)

Vi kan kanske hjälpas åt att svara här.
Honung är nyttigt. Små barn skall unvika honung.
Finns bi i ett område där inga bekämpningsmedel används så går det nog.
Bina unviker nog det som är besprutat.
Kravodlare får inte använda preparat mot varroa, ett kvalster.
Kravodling och bi hör ihop...
Red Top har du fått nuslungad honung, upplevelse...
Tack för svar. Att man för säkerhets skull inte ska ge honung till barn under ett år, visste jag. Honungen kan tydligen innehålla sporer av bakterien Clostridium botulinum, som kan leda till förgiftning/botulism hos spädbarn.
Det är väl ganska ovanligt i Sverige, men man ska ändå vara försiktig.
Jag har aldrig ätit alldeles nyslungad honung. Den har nog varit ngr dagar gammal. Får försöka passa på ngn gång.
CITAT (Solstorm @ 08-08-2010, 12:00)

Här får du lite ungefärliga svar. Av marken inom (kanske) 2 km radie från bigården så måste största delen vara obesprutat. Det finns en siffra på det som jag inte kommer ihåg. För att få kallas kravhonung så ska bina matas med kravodlat socker inför vintern. Det sockret importeras från Brasilien och Vietnamn. Då kan man väl knappast säga att kravodlat socker är ekologiskt. Enl krav så får drottningarna inte vingklippas. Vanligt är ju att ena vingen klipps en bit på drottningen så att om bina svärmar så flyger de inte så långt bort.
Alla måste bekämpa varroakvalstret. Krav tillåter syror på bina men inte apistan som är det mest effektiva mot varroan och som jag tror är snällare mot bina. (Har inte prövat själv än men någon gång i framtiden kanske)
Många biodlare håller egentligen sina bin enl kravs krav förutom att de inte köper socker från andra världsdelar inför vintern.
Tack Solstorm
Nu fick jag svar även på en följdfråga, som jag kom på. Nämligen hur stort "revir" bin har.
Honungen från de bin du nämner sist, de som inte får "kravodlat" socker, utan vanligt, kan den säljas som ekologisk?