Jag var för många år sedan på ett informationsmöte som invandrarverket höll i för att ge oss boende i området en inblick i flyktingarnas vardag och där dom ville slå sönder alla "myter" om flyktingarna. Mötet avhandlade allt från dagersättningarnas storlekar till tand/sjukvård/glasögonbehov. När diskussionerna kom till kriminalitet så rabblade dom upp siffror som skulle motbevisa flyktingars/invandrares överrepresentation på svenska fängelser, dom påpekade mycket tydligt att det var fler % svenskar i fängelserna i landet som satt inne för grova brott än invandrare. När jag räckte upp handen fick jag ställa min fråga, men då tittade dom bara på varandra, packade ihop sina papper och tackade för sig och gick. Min fråga var "även om svenskarna är överrepresenterade för grova brott i fängelserna så är ju svenskarna i majoritet i landet, svara istället på HUR många procent av den svenska befolkningen som sitter inne för grova brott och sedan HUR många procent av invandrarna/nysvenskarna" jag tyckte att om dom räknade SÅ i sådana fall så skulle invandrare vara överrepresenterade, men som sagt var, då tyckte dom att mötet var slut. Jag vill också påpeka att jag inte är rasist
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|