|
Solstorm
09-08-2010, 10:43
I Sverige är det ju tabu att nämna att män med invandrarbakgrund är överrepresenterade när det gäller kriminalitet. Statistik finns väl någonstans men är inget som är lätt att hitta. Väldigt många våldtäkter sker i Sverige men det är tabu att säga att män med utländsk bakgrund är överrepresenterade. Eftersom det sker så många våldtäkter i Sverige och det är fult att tro att män med utländsk bakgrund är överrepresenterade så måste ju svenska män våldta väldigt mycket. I Norge är det inte så. Klicka på klippet längst ner från norsk TV och hör vad polisen säger. http://politisktinkorrekt.info/2010/08/09/...m-valdtakterna/Hurra för norska män!
AndersKbg
09-08-2010, 12:17
Det var skillnad i rapportering kan man säga. I Sverige sitter till och med de "fria" journalisterna och vitblurrar brottslingarnas ansikten för att man inte ska se att de kommer från ett "soligt" land.
Hasse Aro är bara patetisk när han försöker att gjuta olja på vågorna när GW pratar.
Jag var för många år sedan på ett informationsmöte som invandrarverket höll i för att ge oss boende i området en inblick i flyktingarnas vardag och där dom ville slå sönder alla "myter" om flyktingarna. Mötet avhandlade allt från dagersättningarnas storlekar till tand/sjukvård/glasögonbehov. När diskussionerna kom till kriminalitet så rabblade dom upp siffror som skulle motbevisa flyktingars/invandrares överrepresentation på svenska fängelser, dom påpekade mycket tydligt att det var fler % svenskar i fängelserna i landet som satt inne för grova brott än invandrare. När jag räckte upp handen fick jag ställa min fråga, men då tittade dom bara på varandra, packade ihop sina papper och tackade för sig och gick. Min fråga var "även om svenskarna är överrepresenterade för grova brott i fängelserna så är ju svenskarna i majoritet i landet, svara istället på HUR många procent av den svenska befolkningen som sitter inne för grova brott och sedan HUR många procent av invandrarna/nysvenskarna" jag tyckte att om dom räknade SÅ i sådana fall så skulle invandrare vara överrepresenterade, men som sagt var, då tyckte dom att mötet var slut. Jag vill också påpeka att jag inte är rasist
bergvallmo
09-08-2010, 13:13
Jag förstår inte vad Sverige är så rädd för. Idag är det nästan fult att tycka om sitt land, fira nationaldag, skolavslutning i kyrkan eller ha en svensk flagga tryckt på tröjan...
Har en känsla av att Finland och Norge inte är lika mesiga.
Självklart ska man inte främja rasism, men inte behöver vi väl vara som Pastor Janson och vända kappan efter vinden hela tiden.
Huggorm
09-08-2010, 15:16
CITAT (bergvallmo @ 09-08-2010, 14:13)  Jag förstår inte vad Sverige är så rädd för. Idag är det nästan fult att tycka om sitt land, fira nationaldag, skolavslutning i kyrkan eller ha en svensk flagga tryckt på tröjan...
Har en känsla av att Finland och Norge inte är lika mesiga.
Självklart ska man inte främja rasism, men inte behöver vi väl vara som Pastor Janson och vända kappan efter vinden hela tiden. Jag har också funderat på detta. I Norge är man inte rädd för att lyfta fram fakta som är till invandrares nackdel, medan sådant skall tigas ihjäl i Sverige. Jag förstår inte syftet. Det ökar knappast acceptansen för invandring i alla fall, och nästa månad lär det ge SD sin biljett till riksdagen.
Gossen Ruda
09-08-2010, 15:34
Det skulle faktiskt vara intressant om man kunde ta fram statistik på om invandrare är överrepresenterade i brottsmål men bara att ta fram statistiken skulle nog anses vara invandrarfientligt. Man får inte skilja på svenskar och invandrare. Det skulle dock nog rensa luften lite från alla spekulationer och antingen fria eller fälla. Fast en sak vet jag, fenomenet med bötning i skolorna, där barnen pressas på pengar eller annat av sina skolkamrater, utförs enbart av invandrarbarn. Det tråkiga i sammanhanget är att det finns säkert invandrare som är lika bra eller bättre än genomsnittssvensken. Skulle man kunna vaska ut guldkornen kunde man slänga ut resten.
AndersKbg
09-08-2010, 15:38
CITAT (Huggorm @ 09-08-2010, 16:16)  Jag har också funderat på detta. I Norge är man inte rädd för att lyfta fram fakta som är till invandrares nackdel, medan sådant skall tigas ihjäl i Sverige. Jag förstår inte syftet. Det ökar knappast acceptansen för invandring i alla fall, och nästa månad lär det ge SD sin biljett till riksdagen. Exakt. De etablerade partiernas iver att tysta ned SD gynnar bara ett parti -SD. Tragiskt.
Huggorm
09-08-2010, 15:42
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 16:34)  Det skulle faktiskt vara intressant om man kunde ta fram statistik på om invandrare är överrepresenterade i brottsmål men bara att ta fram statistiken skulle nog anses vara invandrarfientligt. Man får inte skilja på svenskar och invandrare. Det skulle dock nog rensa luften lite från alla spekulationer och antingen fria eller fälla. Fast en sak vet jag, fenomenet med bötning i skolorna, där barnen pressas på pengar eller annat av sina skolkamrater, utförs enbart av invandrarbarn. Det tråkiga i sammanhanget är att det finns säkert invandrare som är lika bra eller bättre än genomsnittssvensken. Skulle man kunna vaska ut guldkornen kunde man slänga ut resten. Det finns ju ett system med utvisning redan, men det utnyttjas inte fullt ut av domstolarna. På sin höjd kan en dom kanske bli fängelse i fyra år och utvisning i tio år, efter denna tid är den dömde mördaren fri att återvända. Jag begriper inte varför det inte blir utvisning på livstid. Andra gånger kan utvisning inte utdömas eftersom det skulle dela på familjerna om man utvisade den kriminelle fadern och lät övriga stanna. Nolltolerans och omedelbar utvisning skulle nog resultera i betydligt mindre brottslighet bland invandrare, och det i sin tur skulle nog öka acceptansen för invandring.
Solstorm
09-08-2010, 15:53
Den 16-årige kurd som så grovt misshandlade och mördade fd flickvännen fick tre års ungdomsfängelse och hela familjen belönas med permanent uppehållstillstånd http://politisktinkorrekt.info/2010/08/09/...m-valdtakterna/Herregud, vad ger det för signaler? Låt en familjemedlem ha ihjäl någon och ni får stanna. Det är ju den typen av beslut som väcker främlingsfientligheten. Det är den typ av beslut som hjälper SD in i riksdagen. Tyvärr så drabbar det alla skötsamma invandrare också. Hade man ställt samma krav på invandrare/flyktingar som på svenskar och utvisat de kriminella så hade vi sluppit SD och alla skötsamma invandrares status hade höjts.
Piccante
09-08-2010, 16:03
CITAT (Solstorm @ 09-08-2010, 16:53)  Den 16-årige kurd som så grovt misshandlade och mördade fd flickvännen fick tre års ungdomsfängelse och hela familjen belönas med permanent uppehållstillstånd http://politisktinkorrekt.info/2010/08/09/...m-valdtakterna/Herregud, vad ger det för signaler? Låt en familjemedlem ha ihjäl någon och ni får stanna. Det är ju den typen av beslut som väcker främlingsfientligheten. Det är den typ av beslut som hjälper SD in i riksdagen. Tyvärr så drabbar det alla skötsamma invandrare också. Hade man ställt samma krav på invandrare/flyktingar som på svenskar och utvisat de kriminella så hade vi sluppit SD och alla skötsamma invandrares status hade höjts. Så du tycker att kollektiv bestraffning är lämplig mot "invandrare" men inte ska vi landsförvisa familjen till svenska brottslingar? Asylskäl ska bedömas personligt och jag tror inte att bloggare har hela bilden klar för sig när det gäller myndigheternas utövning.
Gossen Ruda
09-08-2010, 16:07
CITAT (AndersKbg @ 09-08-2010, 16:38)  Exakt. De etablerade partiernas iver att tysta ned SD gynnar bara ett parti -SD. Tragiskt. Nu var det inte detta tråden handlar om men jag hoppas faktiskt att SD kommer in i riksdagen och får en vägmästarroll. Inte för att jag gillar dem och deras politik i stort men det kommer att röra om i ankdammen och kanske göra slut på blockpolitiken. Vi har sen många år i princip haft ett tvåpartisystem.
Solstorm
09-08-2010, 16:08
Vad tycker du själv att det ger för signaler till utvisningshotade/asylsökande familjer. Vad är det som säkrast lönar sig för dem?
malcolm
09-08-2010, 16:08
Som jag ser det så är det inte den första generationen av invandrare som begår alla dessa brott som det pratas om utan av deras barn som sett hur föräldrarna skuffats åt sidan trots höga utbildningar i hemlandet. En examen i tex. Turkiet värderas inte lika högt här som i deras land och många akademiker från andra länder försörjer sig som taxichauffförer tex. trots att de skulle kunna arbeta med långt mer avancerade yrken här i Sverige.
Jag VET att invandrare är överrepresentativa i brottsstatistiken men vi får kanske skýlla oss själva lite då vi inte accepterar människor för vad de är och går efter utseende.
Solstorm
09-08-2010, 16:12
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 17:07)  Nu var det inte detta tråden handlar om men jag hoppas faktiskt att SD kommer in i riksdagen och får en vägmästarroll. Inte för att jag gillar dem och deras politik i stort men det kommer att röra om i ankdammen och kanske göra slut på blockpolitiken. Vi har sen många år i princip haft ett tvåpartisystem. Jag håller med om varje ord! Ett vågmästarparti behövs absolut! Det hade ju varit bra om det varit ett annat parti än SD, men det är ju den stora flatheten mot de kriminilla som gör att de får chansen. Fast jag tycker nog att det är knappt att vi har ett tvåpartisystem, jag tycker allt att det väldigt mycket är två likadana partier.
Huggorm
09-08-2010, 16:21
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 17:08)  Som jag ser det så är det inte den första generationen av invandrare som begår alla dessa brott som det pratas om utan av deras barn som sett hur föräldrarna skuffats åt sidan trots höga utbildningar i hemlandet. En examen i tex. Turkiet värderas inte lika högt här som i deras land och många akademiker från andra länder försörjer sig som taxichauffförer tex. trots att de skulle kunna arbeta med långt mer avancerade yrken här i Sverige.
Jag VET att invandrare är överrepresentativa i brottsstatistiken men vi får kanske skýlla oss själva lite då vi inte accepterar människor för vad de är och går efter utseende. Det där med taxikörande hjärnkirurger är jag ganska säker på är en myt.Irak, Afganistan och Somalia är de länder som flest kommer ifrån, och särskilt av de som kommer från Somalia är det en stor andel som till och med är analfabeter. Därifrån till läkare är det ett ganska stort steg, och ingen av de här tre länderna har väll haft ett fungerande skolsystem på många år. De enda som möjligtvis kan ha någon utbildning är männen, kvinnorna får ju ofta inte ens lov att gå till skolan, och ungdomarna har hur som helst inte kunnat studera eftersom det varit krig under nästan hela deras uppväxt. Dessutom är det ganska stor skillnad på att utföra ett yrke på svenskt vis och som det görs i mellanöstern, det har inte minst mina år som elektriker visat mig. Jag antar att skillnaderna är ännu större inom vissa andra yrken. Med andra ord får majoriteten av invandrarna skolas i Sverige innan de kan börja jobba. Steg ett blir att lära sig språket, men även det verkar vara ett oöverstigeligt hinder för många. En del vill över huvud taget inte bli en del av det svenska samhället, dom ser åren här som en väntetid innan de kan återvända hem igen. Att bygga upp ett liv här är inte intressant för dessa. Och vad gäller brottsligheten bland invandrarungdomar är det inte så märkligt, då de växt upp i ett samhälle där kriget härjar. Att inte alla kommer friska ur en sådan uppväxt är lättförståeligt. CITAT (Solstorm @ 09-08-2010, 17:12)  Jag håller med om varje ord! Ett vågmästarparti behövs absolut! Det hade ju varit bra om det varit ett annat parti än SD, men det är ju den stora flatheten mot de kriminilla som gör att de får chansen. Fast jag tycker nog att det är knappt att vi har ett tvåpartisystem, jag tycker allt att det väldigt mycket är två likadana partier. Vi får hoppas att F! tar ett steg framåt då, och blir vågmästare Man skulle nästan kunna säga att vi har haft ett enpartisystem, där sossarna har kunnat härja som de vill. Men det är slut på den saken nu, som tur är.
Gunilla T
09-08-2010, 16:26
För den som är intresserad av brottslighet bland utlandsfödda finns här en uppföljande studie att beställa från Brå, publicerad 2005, förf. Peter Martens - kostar drygt 100 kr. http://www.bra.se/extra/faq/?module_instan...n_show.339.0.=1
Huggorm
09-08-2010, 16:29
CITAT (Gunilla T @ 09-08-2010, 17:26)  För den som är intresserad av brottslighet bland utlandsfödda finns här en uppföljande studie att beställa från Brå, publicerad 2005, förf. Peter Martens - kostar drygt 100 kr. http://www.bra.se/extra/faq/?module_instan...n_show.339.0.=1Jag skulle inte betala 130kr för en rapport publicerad för 5 år sedan. Mycket, mycket har hänt inom detta område sedan dess, så den är nog inte ett dugg aktuell längre, om den ens var det från början. Edit: Man kan ju ladda ner den gratis annars, det finns länk inne där priset står
Gunilla T
09-08-2010, 16:30
Fast en del påstod ju att det inte finns något material...
Huggorm
09-08-2010, 16:34
CITAT (Gunilla T @ 09-08-2010, 17:30)  Fast en del påstod ju att det inte finns något material... Med tanke på de mycket stora flyktingströmmar från Irak, Afganistan och Somalia som kommit sedan rapporten släpptes är det i stort sett sant. Män från just dessa länder är överrepresenterade i brottsstatistiken också, det står i rapporten.
Solstorm
09-08-2010, 16:37
Den mesta forskningen och statistiken brukar ju ligga ute på nätet. Undrar varför man skulle betala för just den?
Det finns högutbildade svenskar som har okvalificerade jobb också, men jag tror nog att andelen utlandsfödda med utbildning är större där. Fast jag vet att det förekommer förfalskade betyg (det gör det hos svenskar också) och jag har själv suttit och försökt förstå mig på utländska betyg och arbetsbetyg där den sökande vägrat att lämna dem till översättning. Man kan ju undra varför. Fast detta är nog inte så vanligt förstås.
Piccante
09-08-2010, 17:07
Irak är ett undantag bland de länder som flest flyktingar kommer ifrån. Irak hade utbildningssatsningar på 80-talet som mer elelr mindre utrotade analfabetismen och gjorde landet till ett av de högst läskunnighet i mellanöstern.
Gunilla T
09-08-2010, 17:11
CITAT (Solstorm @ 09-08-2010, 17:37)  Den mesta forskningen och statistiken brukar ju ligga ute på nätet. Undrar varför man skulle betala för just den? Inget speciellt med just den rapporten - Brå producerar mycket material som man får köpa till en billig peng...
Piccante
09-08-2010, 17:12
CITAT (Huggorm @ 09-08-2010, 17:21)  Det där med taxikörande hjärnkirurger är jag ganska säker på är en myt.Irak, Afganistan och Somalia är de länder som flest kommer ifrån, och särskilt av de som kommer från Somalia är det en stor andel som till och med är analfabeter. Därifrån till läkare är det ett ganska stort steg, och ingen av de här tre länderna har väll haft ett fungerande skolsystem på många år. De enda som möjligtvis kan ha någon utbildning är männen, kvinnorna får ju ofta inte ens lov att gå till skolan, och ungdomarna har hur som helst inte kunnat studera eftersom det varit krig under nästan hela deras uppväxt. Dessutom är det ganska stor skillnad på att utföra ett yrke på svenskt vis och som det görs i mellanöstern, det har inte minst mina år som elektriker visat mig. Jag antar att skillnaderna är ännu större inom vissa andra yrken. Med andra ord får majoriteten av invandrarna skolas i Sverige innan de kan börja jobba. Steg ett blir att lära sig språket, men även det verkar vara ett oöverstigeligt hinder för många. En del vill över huvud taget inte bli en del av det svenska samhället, dom ser åren här som en väntetid innan de kan återvända hem igen. Att bygga upp ett liv här är inte intressant för dessa. Och vad gäller brottsligheten bland invandrarungdomar är det inte så märkligt, då de växt upp i ett samhälle där kriget härjar. Att inte alla kommer friska ur en sådan uppväxt är lättförståeligt. Vi får hoppas att F! tar ett steg framåt då, och blir vågmästare Man skulle nästan kunna säga att vi har haft ett enpartisystem, där sossarna har kunnat härja som de vill. Men det är slut på den saken nu, som tur är. Inget parti blir "vågmästare" av automatik, det är ett vanligt missförstånd. Vågmästare blir de som kan påverka ett block så det får majoritet. Det handlar om att påverka i båda riktningar alltså inte bara ge passivt stöd genom att rösta som dom utan även kunna förhandla och få igenom sin egen politik så att det blocket de riktar sig emot inte gör upp med andra. Både SD och F! är nog för extrema i andra partiers ögon och då vill inag partier göra upp med dom. http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.421338-s...ramgangsrik-myt
Jan Lindgren
09-08-2010, 17:23
Hej! Som far till ett par av andra generationens invandrare så protesterar jag mot påståendena att de generellt begår mer brott än andra. Mina barn är kvalificerade forskare inom en statlig forskningsanläggning och är noggrannt kontrollerade av säkerhetspolisen. Svenska staten ha alltså ett stort förtroende för dem trots att de är andra generationens invandrare. Undrar om mitt barnbarn är accepterad som riktig svensk?
Strunta i var brottslingarna kommer ifrån. Lås in dem länge istället och utvisa de som ej är svenska medborgare. MVH Jan Lindgren
Huggorm
09-08-2010, 17:24
CITAT (Markus_H @ 09-08-2010, 18:07)  Irak är ett undantag bland de länder som flest flyktingar kommer ifrån. Irak hade utbildningssatsningar på 80-talet som mer elelr mindre utrotade analfabetismen och gjorde landet till ett av de högst läskunnighet i mellanöstern. 59,6% analfabetism ger 40,4% läskunnighet hos vuxna irakier, vilket inte imponerar. Källa: http://www.globalis.se/Statistik/Analfabetism#bars
Aqvakul
09-08-2010, 17:25
Jo, det hade varit önskvärt med bättre statistik. "Problemet" är att vi i Sverige inte bokför människor utifrån var de kommer ifrån när de väl är svenska medborgare. Därför så finns det bara aktuell statistik för utländska medborgare. De två stora utredningarna som gjorts de sista 20 åren visar att det ser väldigt olika ut bland olika nationaliteter. Däremot så är skillnaden inte jättestor mellan undersökningarna, varför man faktiskt har anledning att tro att den senaste fortfarande gäller ganska bra.
Det är inte lätt att tolka kriminalstatistik. Vi vet inte hur många brott som skett, eftersom det finns en stor dold brottslighet . Denna kan vara både större och mindre bland utländska medborgare och varierar säkert mellan nationaliteter. Att bunta ihop alla utländska medborgare i en grupp ger heller ingen bra förståelse för problemen, eftersom det ser så olika ut. Ska man sen försöka tolka varför utländska medborgare begår fler brott, så blir det ännu svårare. I varje enskilt fall så kan flera faktorer spela in: Traumatiska upplevelser i hemlandet, svåra uppväxtförhållanden, fattigdom, gängbildning, internationella ligor m.m.
Solstorm
09-08-2010, 17:28
CITAT (Huggorm @ 09-08-2010, 17:21)  Dessutom är det ganska stor skillnad på att utföra ett yrke på svenskt vis och som det görs i mellanöstern, det har inte minst mina år som elektriker visat mig. Jag antar att skillnaderna är ännu större inom vissa andra yrken. Jag har sett hantverkare när de jobbar i mellanöstern. Till och med jag som inte är hantverkare kan se att de ligger några hundra år efter svenskarna i arbetssätt och skicklighet. Att de inte är analfabeter är ju bra men det är ju inte tillräckligt för kvalificerade jobb varken för svenskar eller invandrare. Att vara vågmästare uppfattar jag som någon som inte ingår i någon allians. Däremot kan de när det är jämt vid omröstningar i riksdagen ha en vågmästarroll som har stor betydelse. Dock önskar jag att något annat parti fick den rollen.
Mickebombom
09-08-2010, 18:29
Skum diskussion det här, andas väldigt mycket "jag är inte rasist men..."
Om man tar med aspekten socioekonomiska faktorer är personer med invandrarbakgrund överrepresenterade. Den grupp som är överrepresenterad är personer från sämre förhållanden när det gäller faktorer som arbetslöshet och utbildningsnivå.
För övrigt anser jag det tragiskt om ett folket i Sverige röstar in SD i riksdagen.
/M
ps: en "kul" undersökning för att antal år sedan visade att medlemmar i SD är klart överrepresenterade i brottsstatistiken, inte minst när det gäller våld inom familjen. Kanske kan man säga att en rikgit sverigedemokrat är en som tycker illa om invandrare och låter ilskan gå ut över sin fru! ds
Aqvakul
09-08-2010, 18:30
CITAT (Mickebombom @ 09-08-2010, 19:29)  Skum diskussion det här, andas väldigt mycket "jag är inte rasist men..."
Om man tar med aspekten socioekonomiska faktorer är personer med invandrarbakgrund överrepresenterade. Den grupp som är överrepresenterad är personer från sämre förhållanden när det gäller faktorer som arbetslöshet och utbildningsnivå.
För övrigt anser jag det tragiskt om ett folket i Sverige röstar in SD i riksdagen.
/M
ps: en "kul" undersökning för att antal år sedan visade att medlemmar i SD är klart överrepresenterade i brottsstatistiken, inte minst när det gäller våld inom familjen. Kanske kan man säga att en rikgit sverigedemokrat är en som tycker illa om invandrare och låter ilskan gå ut över sin fru! ds Bra rutet!
Piccante
09-08-2010, 18:33
CITAT (Solstorm @ 09-08-2010, 18:28)  Jag har sett hantverkare när de jobbar i mellanöstern. Till och med jag som inte är hantverkare kan se att de ligger några hundra år efter svenskarna i arbetssätt och skicklighet.
Att de inte är analfabeter är ju bra men det är ju inte tillräckligt för kvalificerade jobb varken för svenskar eller invandrare.
Att vara vågmästare uppfattar jag som någon som inte ingår i någon allians. Däremot kan de när det är jämt vid omröstningar i riksdagen ha en vågmästarroll som har stor betydelse. Dock önskar jag att något annat parti fick den rollen. Du generaliserar verkligen hej vilt! Arbetssätt och skicklighet  Förmodligen sa araberna det samma om oss när de hade gatljus, rinnande vatten och sjukhus i Alhambra medan de driftiga svenskarna bodde på stampat jordgolv.
malcolm
09-08-2010, 18:38
Tycker mig se närmast nazistiska tongångar här....
Blomstertanten
09-08-2010, 19:20
CITAT (Jan Lindgren @ 09-08-2010, 18:23)  Hej! Som far till ett par av andra generationens invandrare så protesterar jag mot påståendena att de generellt begår mer brott än andra. Mina barn är kvalificerade forskare inom en statlig forskningsanläggning och är noggrannt kontrollerade av säkerhetspolisen. Svenska staten ha alltså ett stort förtroende för dem trots att de är andra generationens invandrare. Undrar om mitt barnbarn är accepterad som riktig svensk?
Strunta i var brottslingarna kommer ifrån. Lås in dem länge istället och utvisa de som ej är svenska medborgare. MVH Jan Lindgren En klart befogad fråga! När räknas man som svensk? Hur många generationer tar det innan man räknas som "äkta svensk"? Är jag en riktig svensk trots att jag blev svensk medborgare så sent som 1989? Jag är född i Sverige av svensk mamma men med utlandsfödd pappa. Eller beror det på vad man har för namn? Mitt är ju ganska svenskklingande. Eller beror det på vilket land ens föräldrar kommer från? Min pappa var från Danmark, men det är ju lika mycket utomlands som tex Somalia. Eller beror det på vilket land man är född i? Många som benämns som invandrare är födda i Sverige precis som jag.
AndersKbg
09-08-2010, 19:25
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 19:38)  Tycker mig se närmast nazistiska tongångar här....  ...och det är precis såna åsikter som gör att politiker skiter på sig när SD diskuteras.
Aqvakul
09-08-2010, 19:33
CITAT (AndersKbg @ 09-08-2010, 20:25)  ...och det är precis såna åsikter som gör att politiker skiter på sig när SD diskuteras. Håller med, hänvisningen till nazismen var överdriven och alldeles onödig...
Gossen Ruda
09-08-2010, 19:35
Som jag ser det är möjligheten för partier som SD kan växa sig starka att de andra partierna försöker sopa problemet under mattan. Vaga uttalanden som att invandrarna ställer inte till med mer problem än svenskar utan att redovisa fakta skapar utrymme för misstro och främlingsfientligheter. Upplopp och bilbränder i förorterna är väl knappast ursvenskar som ställer till med? Fast det är kanske inget problem egentligen? Hur är det? Min tes sen många år är att det enda som kan stoppa rykten är fullständig information.
malcolm
09-08-2010, 19:39
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2010, 20:33)  Håller med, hänvisningen till nazismen var överdriven och alldeles onödig... Var den...? nazism var knappast ovanlig i 40-talets Sverige och skulle lika gärna vara aktuell idag (vilken den också är på sina håll).
Aqvakul
09-08-2010, 19:42
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 20:39)  Var den...? nazism var knappast ovanlig i 40-talets Sverige och skulle lika gärna vara aktuell idag (vilken den också är på sina håll). Visst, men inte är det någon här som har framfört några nazistiska tankegångar....
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 20:35)  Upplopp och bilbränder i förorterna är väl knappast ursvenskar som ställer till med? I invandrartäta områden runt Uppsala, Stenhagen och Gottsunda har bilbränder och upplopp varit vardagsföretelser länge nu.
Jag var mycket glad den dagen då dottern flyttade från Biskopsgården i GBG. Ett besök där var bara för mycket.
Att ha invandrarpolitiska åsikter och rasism/nazism är inte samma sak
malcolm
09-08-2010, 19:55
Tycker ändå stt vissa tongångar om främlingsfierntlighet lutat åt det hållet. Det är VI MOT DOM.
Vad menas förresten med invandrare? De med vitt skinn eller de mörka..? En amerikan eller en engelsman som kommer hit lär inte bli beraktad med någon större skepsis men det var inte så länge sedan folk från Finland betraktades som utomjordingar.
malcolm
09-08-2010, 20:02
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2010, 20:42)  Visst, men inte är det någon här som har framfört några nazistiska tankegångar.... Samma tankegångar verkar dock finnas, främlingshat och rädsla för andra människor/kulturer.
Aqvakul
09-08-2010, 20:04
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 21:02)  Samma tankegångar verkar dock finnas, främlingshat och rädsla för andra människor/kulturer. Fast nog är det en djäkla skillnad mellan främlingsfientlighet och nazism!!!
Gossen Ruda
09-08-2010, 20:09
Nazisterna var väl bara mot judar om jag kommer ihåg rätt.
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 21:09)  Nazisterna var väl bara mot judar om jag kommer ihåg rätt. Nu skämtar du väl ändå?!! De försökte att utrota romerna, jehovas vittnen, oliktänkande i allmänhet, kommunister i synnerhet, utvecklingsstörda/handikappade för att nämna några. Mvh Fenja
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 21:09)  Nazisterna var väl bara mot judar om jag kommer ihåg rätt. Efter kristallnatten var alla icke-tyskar förrädare. Min ursvenska svärfar som studerade där fängslades då.
AndersKbg
09-08-2010, 20:21
CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 21:02)  Samma tankegångar verkar dock finnas, främlingshat och rädsla för andra människor/kulturer. Men snälla du, var ser du främlingsfientligheten i tråden?? Jag reagerar starkt när du dunsar in i tråden med ditt pk-dravel. Du följer ju den svenska feglinjen exakt med ditt pladder om både främlingsfientlighet och nazism. Var får du det ifrån? Det är såna som du som gör de svenska politikerna så rädda för att ens ta upp ämnet på allvar. Allt som är känsligt med invandring och integration ska tystas. Jag har flera vänner som är invandrare/nysvenskar eller blattar, kalla det vad du vill, men ser man statistiskt på brotten så är de överrepresenterade, oavsett hur mycket du blundar eller hur nazistisk du tycker att jag är. Jag är realist och förnekar inte mina fel och brister, därför förnekar jag inte andras brister heller. Även du har uppenbarligen några. Vi ska ta hand om de invandrare som behöver det, inget snack om saken, men vi ska definitivt inte acceptera att utomeuropéer driver upp vår brottsstatistik, speciellt inte den grövre.
Aqvakul
09-08-2010, 20:21
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2010, 21:09)  Nazisterna var väl bara mot judar om jag kommer ihåg rätt. Du kommer inte ihåg rätt...
AndersKbg
09-08-2010, 20:24
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2010, 21:21)  Du kommer inte ihåg rätt...  Haha...ja jävlar...här är det uppenbarligen varit för kort skolgång. Eller?
Aqvakul
09-08-2010, 20:27
CITAT (AndersKbg @ 09-08-2010, 21:21)  ...vi ska definitivt inte acceptera att utomeuropéer driver upp vår brottsstatistik, speciellt inte den grövre. En grov generalisering - om man ska sortera efter nationalitet så finns det såväl europeiska som utomeuropeiska länder, vars medborgare är klart överrepresenterade i statistiken - och tvärtom.
AndersKbg
09-08-2010, 20:28
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2010, 21:27)  En grov generalisering - om man ska sortera efter nationalitet så finns det såväl europeiska som utomeuropeiska länder, vars medborgare är klart överrepresenterade i statistiken - och tvärtom. Sant, men i vårt samhälle så är det afrikaner och araber som dominerar statistiken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|