CITAT (malcolm @ 09-08-2010, 17:08)

Som jag ser det så är det inte den första generationen av invandrare som begår alla dessa brott som det pratas om utan av deras barn som sett hur föräldrarna skuffats åt sidan trots höga utbildningar i hemlandet. En examen i tex. Turkiet värderas inte lika högt här som i deras land och många akademiker från andra länder försörjer sig som taxichauffförer tex. trots att de skulle kunna arbeta med långt mer avancerade yrken här i Sverige.
Jag VET att invandrare är överrepresentativa i brottsstatistiken men vi får kanske skýlla oss själva lite då vi inte accepterar människor för vad de är och går efter utseende.
Det där med taxikörande hjärnkirurger är jag ganska säker på är en myt.Irak, Afganistan och Somalia är de länder som flest kommer ifrån, och särskilt av de som kommer från Somalia är det en stor andel som till och med är analfabeter. Därifrån till läkare är det ett ganska stort steg, och ingen av de här tre länderna har väll haft ett fungerande skolsystem på många år. De enda som möjligtvis kan ha någon utbildning är männen, kvinnorna får ju ofta inte ens lov att gå till skolan, och ungdomarna har hur som helst inte kunnat studera eftersom det varit krig under nästan hela deras uppväxt. Dessutom är det ganska stor skillnad på att utföra ett yrke på svenskt vis och som det görs i mellanöstern, det har inte minst mina år som elektriker visat mig. Jag antar att skillnaderna är ännu större inom vissa andra yrken.
Med andra ord får majoriteten av invandrarna skolas i Sverige innan de kan börja jobba. Steg ett blir att lära sig språket, men även det verkar vara ett oöverstigeligt hinder för många. En del vill över huvud taget inte bli en del av det svenska samhället, dom ser åren här som en väntetid innan de kan återvända hem igen. Att bygga upp ett liv här är inte intressant för dessa.
Och vad gäller brottsligheten bland invandrarungdomar är det inte så märkligt, då de växt upp i ett samhälle där kriget härjar. Att inte alla kommer friska ur en sådan uppväxt är lättförståeligt.
CITAT (Solstorm @ 09-08-2010, 17:12)

Jag håller med om varje ord! Ett vågmästarparti behövs absolut! Det hade ju varit bra om det varit ett annat parti än SD, men det är ju den stora flatheten mot de kriminilla som gör att de får chansen.
Fast jag tycker nog att det är knappt att vi har ett tvåpartisystem, jag tycker allt att det väldigt mycket är två likadana partier.
Vi får hoppas att F! tar ett steg framåt då, och blir vågmästare
Man skulle nästan kunna säga att vi har haft ett enpartisystem, där sossarna har kunnat härja som de vill. Men det är slut på den saken nu, som tur är.