Jag har sett att i många gamla trädgårdar är det ca 10 cm höjdskillnad mellan grus och gräs - på så sätt håller de effektivt borta gruset från gräsmattan. Detta kanske inte är det lättaste sättet att hålla gruset borta eftersom det krävs att man försänker grusplanen men det är väldigt snyggt och ser så välvårdat ut! Min gräsmatta har också haft sådan kant en gång i tiden men nu har gräset vuxit ut i gruset så när jag försökte kantskära fick jag inte ner spaden så det blev ju tvärstopp
Jag skulle jätte gärna vilja ha sådana prydliga kanter igen men det får nog förbli en önskan för jag vet inte om jag vill lägga ner så mycket tid på att få till det. Antar att det är för att marken har rört på sig som gruset blivit lika högt som gräset. Jag har en hög cementkant (ca 1,5 m som högst) ner mot garaginfarten (ligger ikällaren) och den är på väg att välta så marken har nog satt sig lite på senare år.
Kommer du på något bra sätt annat än plastkant så får du gärna dela med dig. Kom på att jag läste i någon trädgårdstidning om en slags plastkant som är vinklad så den ligger liksom vikt över gräsmattan en bit (som ett L). Den håller ogräs/grus borta och man kan köra gräsklipparen över den.