Kul!!!
Då skall jag förklara närmare vad jag menade i mitt inlägg tidigare;
Om man söker på gamla inlägg odla.nu eller på alltomtradgard.se så ser man många nödrop om citrus inomhus som mår dåligt - dessa dör alltsom oftast inom ett år. Dessa citrusar är inköpta ympade träd. Det finns odlare som lyckas med odling av citrus (köpt ympad planta ifrån handeln) inomhus men oftast är det ( i min erfarenhet) p g a lyckliga omständigheter, jag nämner några jag känner till: Man håller kanske en låg inomhustemepratur redan, Man har en dragig lägenhet (orenoverad) med mkt luftcirkulation, hög luftfuktighet. Det är en helt annan 'femma' om man har dragit upp citrus ifrån kärnor, de har en naturlig anpassning till vårt inomhus-klimat, de kan bli hur gamla och stora som helst. Kombinationen hög inomhustemperatur (tex 20-22 grader), låg luftfuktighet ( under 70 %), täta treglasfönster, stillastående inomhusluft som inte cirkulerar, element under fönsterbrädorna är ofta döden för inköpta träd. Jag har hört om odlare som lyckats bra med ympade träd, men då är grundstammen uppdragen inomhus (eller ungefär med samma förutsättningar som där man bor), och de gör ympningen själva (tillverkar egna träd).
Jag 'skyller' detta ofta förekommande misslyckande med inomhusodling av citrus på att den citrus vi ser och köper i affären (färdig- ympad) ofta är framtagen i varmare länder, de står utomhus eller i specialväxthusmiljö innan de exporteras hit till oss, där de står i affären ett tag ibland flera månader innan de säljs och får ytterligare ett (sämre) miljöombyte. Det är i alla fall mina erfarenheter.
Skulle jättegärna höra hur Du lyckas Hobnob, alltid väldigt intressant att höra erfarenheter ifrån andra odlare. Hur länge har Du ägt Dina citrusar och vilka sorter lyckas Du med?
Glada citrushälsningar ifrån Ingrid
|