Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kastanj i zon V-VI?, Vågar jag plantera ut plantan jag fått i kruka?
          lenabritta
          Inlägg 14-08-2010, 11:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 24 058

Har av en bekant fått en kastanj i kruka som de drivit upp i sitt växthus. Vågar jag mig på att plantera ut den om jag väljer skyddat läge? Bor i Västerdalarna på gräns mellan zon V-VI.
          Eller säkrast låta den stå kvar i sin kruka inne i vinter? Extra ljus eller klarar den vanliga inomhusförhållanden (lite svalare gissar jag?).

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ezereht
          Inlägg 14-08-2010, 18:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Fast dom som drivit upp den i växthus, bor dom också i zon 5-6? För ett växthus skyddar inte så mycket på vintern ändå, så har den klarat sig där kan det inte vara en sån "som bara klarar sig i skåne" etc.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-08-2010, 19:07
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Ezereht @ 14-08-2010, 19:53) *
          Fast dom som drivit upp den i växthus, bor dom också i zon 5-6? För ett växthus skyddar inte så mycket på vintern ändå, så har den klarat sig där kan det inte vara en sån "som bara klarar sig i skåne" etc.

En del träd klarar väldigt mycket kyla, bara den får en lång och varm sommar att bygga upp styrka under. Äkta kastanj klarar -35, men bara om den haft en lång och varm sommar. Den klarar sig knappt hos mig här på västkusten där det sällan blir kallare än -15, beroende på att somrarna är svala. Hästkastanj klarar -40, men bara sommaren är varm och det inte kommer plötsliga frost sent på våren eller tidigt på hösten

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 02:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon