CITAT (Rihane @ 17-08-2010, 01:11)

Satt och funderade om det nu är så för bina hur är det för dom andra pollinerarna?
Jag har en balkong knökfull med växter, i år beslöt jag mig för att ge katten i löss och skadedjur, bara plockat bort det jag sett med händerna.
Jag undrar hur stor skada gör vi glada amatörer när vi använder bekämpningsmedel på våra petunior?
En eloge till dig Rihane

önskar att fler kommer till den insikten.
Det verkar som om människan blir alltmer allienerad inför naturen och inte förstår att det kryllar av småkryp, larver och insekter överallt. De är alla en förutsättning för vårt odlande, utan detta liv kan ingenting växa!
Vi som amatörodlare behöver inte använda gift i naturen, vi är inte ekonomiskt beroende av våra odlingar och att döda enbart av kosmetiska skäl tycker inte jag är försvarbart. Bekämpningsmedel är inte selektivt , inte ens såpvatten är det utan dödar nyttoinsekter också.
Jag odlar ekologiskt och har inga problem med löss t.ex. har inte sett en bladlus på hela sommaren.
...och nu kommer snart någon av de stora elefanterna trumpetande och försöker tala om för mig hur dum jag är men det bjuder jag på