CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 21:45)

Jag måste säga Malcolm att jag reagerade rejält på att du delar in elever i "dumma och intelligenta" oerhört trubbigt och onyanserat tom dumt! Så enkelt är det inte - jag kan för lite om skolan idag för att ha synpunkter på undervisningen men nog krävs det mycket, mycket mera av en människa i arbetslivet idag än att snabbt lösa ett teoretiskt problem.
..att forskare flyr Sverige är känt sedan länge och skälet har varit att de under så lång tid tvingas leva under ansträngda ekonomiska förhållanden. Sverige vill inte betala helt enkelt..
Hej!
Det är ofta en mycket viktig egenskap att snabbt kunna lösa ett problem. Jag tvivlar på att man blir en bättre människa av att bli understimulerad i skolan. Man skulle förmodligen kunna ge alla elever tillräcklig stimulans i sammanhållna klasser men det skulle kräva en trefaldig ökning av lärarantalet. Det förefaller inte vara ekonomiskt möjligt.
Visst kan man tycka att dela in människor i dumma och intelligenta är trubbigt. Det finns naturligtvis ingen specifik gräns. Skalan är synnerligen flytande och människor placerar sig utefter hela den flytande skalan. Alla som jobbat med människor vet dock att en del har mycket låg intelligens och har då oftast mycket svårt att få ett arbete.
Forskningen inom Sverige är katastrofalt underfinansierad så jag förstår att forskare söker sig till andra länder. Samtidigt kommer många forskare tillbaks till Sverige med nya kunskaper och idéer.
MVH
Jan Lindgren