När jag gick i lågstadiet så hade vi betydligt oftare halvklass än vad mina barn hade. Bara det att vara få elever på klassen var ju ett plus. De som hade svårt för sig fick extra lektioner, antingen när resten av klassen hade sovmorgon eller också efter de andra eleverna hade gått hem. Det var ju mycket bättre än att som det blev senare få gå ifrån lektionen för att träffa specialpedagog. De fick visserligen god hjälp av specialpedagogen men missade ju ordinarie undervisning. Nog tycker jag att det först och främst är viktigare att ge extra hjälp till de elever som har svårt för sig.
I min önskeskola så skulle man ha extralektioner på eftermiddagarna och där dela upp eleverna. De som behöver extra hjälp för att hänga med skulle få den extrahjälpen där. Då skulle man tex kunna ha högläsning och matte mm. Jag kunde läsa när jag började skolan men hur evinnerligt tråkigt var det inte att i flera år behöva sitta och lyssna på dem som satt och ljudade fram texterna i de olika ämnena. Sådan dödar verkligen lusten när allt går så långsamt.
De som har lätt för sig och vill jobba på extra med något som är intressant kunde vara i en annan grupp och få en annan stimulans. På så sätt så skulle både de som har svårt och de som har lätt för sig få den hjälp de behöver. Det skulle ge mycket mer än om bara den bästa procenten skulle få stimulans i en elitskola.
De extralektionerna skulle man få redan i lågstadiet. Lusten har man hunnit döda flera hundra gånger om innan man kommer till högstadiet om man har lätt eller svårt för sig.
CITAT (Aqvakul @ 17-08-2010, 22:37)

Flit och intresse är ofta minst lika viktigt som begåvning.
Absolut rätt!
Jag älskade matte men har suttit och pusslat och ritat hur mycket som helst på lektionerna för att vänta in de andra. Jag lärde mig att räkna sakta för att dra ut på det roliga. Självklart så tappade jag lusten och struntade i det mesta i skolan. Och blev slö, för det var ju så himla tråktigt. Precis som du säger så har flit och intresse många gånger lika stor betydelse som begåvning. Man har nog många gånger mer nytta av att lära sig att arbeta än att bara lätt glida igenom.