Det finns en gammal nordisk bisort men hur gammal den är vet jag inte.
http://www.nordbi.nu/ De kallas ibland för mordiska bin eftersom de är så ilska men de är duktiga på att dra in mycket honung. Vet inte om det beror på att bina är duktigare eller att de är vanligare i Norrland och där kan jobba nästan dygnet runt tack vare ljuset. Sedan drar de ju mer också om om blomrikedomen är stor och varierande så att där finns nektar hela säsongen. Naturligtvis har de bina sina försvarare också och det finns biodlare som hävdar att de är snälla. Biodlare är ALDRIG överens.
Bin lär ha övervintrat flera år i gamla övergivna hus och trädstammar men det är nog inte så vanligt. Då hade man ju träffat på bisamhällen ute i naturen lite då och då och jag känner nog ingen som har gjort det, i så fall är det en "färsk" svärm.
Man får inte ens lov att flytta bina över församlingsgränsen utan bitillsyningsmannens tillstånd. Fast bina flyger ju själva över församlingsgränserna, speciellt när det är parning på gång då kan de flyga ett par mil. Om det i ett område är en bisort som dominerar hos biodlarna så är det inte så populärt att skaffa en annan sort menvist korsar de sig ändå.
Mördarbina lär vara helt enormt duktiga på att samla honung men jag tror inte att det är någon som vill ha dem ens i Sydamerika. De är helt enkelt för farliga.