CITAT (Myosotis @ 18-08-2010, 08:49)

Mina sommarstugegrannar har bin i väggen. De har haft huset i typ 38 år tror jag, och jag tror de har sagt att bina alltid har funnits där. Huset är i ganska dåligt skick, bina flyger in i ett litet hål i gavelväggen. Ingen begriper var de kommer ifrån, det är vanliga honungsbin. Jag måste erkänna att jag vet väldigt lite om bin, trodde nog att det i vanlig ordning bara var drottningen som övervintrade, men är det arbetare också? Kan de sitta i väggen hela vintern?!
Bina har ju mycket kort levnadstid men de som föds på hösten lever längre. På vintern går de i vinterklot. Sitter still och samlade för att hålla värmen. Rör sig mycket sakta över kakorna och äter det insamlade fodret. De klarar vintern utan isolering men det är våren som är vansklig. Drottningen börjar lägga ett fåtal ägg tidigt och ynglen måste ha 34 grader för att klara sig. Det gäller att de ynglen klarar sig för på våren börjar bina som föddes i höstas att dö och om inte de nya bina klarar sig så kan det gå galet för samhället. Våren är den tid då det är minst bin i samhället, kanske bara 8 000 eller så. Drottningen startar äggläggningen försiktigt, det måste finnas bin som kan mata och värma ynglen. När hon är som mest produktiv i maj så lägger hon 2000-3000 ägg per dygn. På sommaren kan det vara mer än 100 000 bin i ett samhälle
Wow att bina klarat sig så länge på samma plats i så många år, och det nu i varroatider. Jag antar att de inte varroabekämpar i väggen

Ni borde kontakta bitillsyningsmannen, tänk om där finns några starka friska gener som skulle vara till nytta för andra bin.