CITAT (CeciliaR @ 17-08-2010, 23:42)

Så typiskt svenskt att det väcker så många reaktioner att säga att det skiljer i intellektuell kapacitet mellan människor

Så typiskt svenskt att tro att allting är typiskt svenskt

Det är nog lika kontroversiellt i andra länder.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka. Jag förstår att barn som har lätt för att lära sig behöver mer stimulans, jag var själv drabbad av detta då jag redan kunde läsa när jag började skolan och tyckte att allting bara var på lek, så jag tappade intresset, man lärde sig mycket mer genom att läsa böcker. Följden blev att jag inte brydde mig om att lyssna eller delta så jag fick dåliga betyg och omdömen som "vägrar öppna munnen". Det har nog format mig, jag är fortfarande lat och ointresserad av att följa regler och konventioner.
Men å andra sidan tänker jag på barnen som antingen är mindre begåvade eller som bara är långsamma, blyga, stammar eller har problem hemma och därför får sämre betyg. Hur mår dessa barn om de klassificeras som dumma? Eliteleverna känner sig säkert stolta, de som inte är elit får kanske knäckt självförtroende för livet. Har vi rätt att göra så mot dem? Om inte, har vi rätt att bromsa och tråka ut de intelligenta barnen? Jag vet inte. Jag tänker ofta på det min mamma brukar berätta. Hon gick i en liten byskola med så få barn att det var flera åldersgrupper i samma klass. De som var äldre/snabbare/smartare hjälpte de yngre när de själva var klara med sin uppgift, det fanns olika uppgifter till eleverna i samma klass, man tog mer hänsyn till individen. Hon upplevde det som väldigt positivt. Om man som äldre elev får ansvar med att hjälpa de yngre kan det väl knappast kännas meningslöst, och man fördjupar sin kunskap genom att lära ut och förklara.
Visst har det hänt mycket bra sedan dess. På den tiden dömdes t.ex. dyslektiker ut som dumma, idag får de (kanske förhoppningsvis lite) hjälp. Men ibland undrar jag ändå om vi är på rätt väg. Kan man inte tänka om helt så att
alla eleverna får den stimulans de behöver utan att vissa känner sig utsorterade som dumma? Till exempel genom att blanda åldrar, engagera barnen, tar deras frågor på allvar osv.