CITAT (Gunilla T @ 17-08-2010, 09:50)

En eloge till dig Rihane

önskar att fler kommer till den insikten.
Det verkar som om människan blir alltmer allienerad inför naturen och inte förstår att det kryllar av småkryp, larver och insekter överallt. De är alla en förutsättning för vårt odlande, utan detta liv kan ingenting växa!
Vi som amatörodlare behöver inte använda gift i naturen, vi är inte ekonomiskt beroende av våra odlingar och att döda enbart av kosmetiska skäl tycker inte jag är försvarbart. Bekämpningsmedel är inte selektivt , inte ens såpvatten är det utan dödar nyttoinsekter också.
Jag odlar ekologiskt och har inga problem med löss t.ex. har inte sett en bladlus på hela sommaren.
...och nu kommer snart någon av de stora elefanterna trumpetande och försöker tala om för mig hur dum jag är men det bjuder jag på

Hej!
Ett bra sätt att undvika bladlöss är att göra som Gunilla. Odla surjordsväxter! Jag har aldrig haft några problem med bladlöss på mina rhododendron och ljung. Däremot så finns det andra marodörer. Stephanitis kan orsaka stora skador på rhododendron. Oftast överlever plantan men är då kraftigt försvagad. Enligt mina erfarenheter så är sticklingar från angripna plantor nästan omöjliga att rota. Utseendet på bladen gör inte att plantan inte ängre kan anses vacker. Växtskyddsmedl eller acceptera förstörda plantor?
Det finns faktiskt selektiva växtskyddsmedel att använda just mot bladlöss.
Bladlusangrepp varierar mellan olika år. I år exempelvis var det ovanligt lite bladlöss på bondbönorna däremot var det gott om vinbärsbladlöss som orskar estetiska skador men inte minskar skörden nämnvärt. Alltså meningslöst att spruta.
"Ekologisk" odling skyddar absolut inte mot ohyra dessutom sprutar "ekologiska" odlare snarast oftare än andra.
En liten anmärkning bara. Det går synnerligen bra att odla utan småkryp, larver och insekter. Bara för att många av dessa djur inte behövs så är det absolut inget skäl att utrota dem.
MVH
Jan Lindgren