|
En metod som jag brukar praktisera är att trycka ner fyra stabila blompinnar/bambupinnar mellan ytterkrukan och innerkrukan. Inte i jorden i innerkrukan, för då flyttar sig bara jorden och pinnen har inget att ta spjärn mot när man spänner. Detta förutsätter självklart lagom litet avstånd mellan ytter- och innerkrukan.
Ett antal snören (t.ex. vanligt bommulssnöre) sätts på flera höjder längs varje pinne, i en reglerbar ögla runt pinnen och stammen på växten. Genom att dra åt och släppa efter rätt snören på rätt nivåer kan man spänna upp stammen på växten i alla fyra riktningarna tills den är spikrak. Efter ett antal veckor så har växten vant sig och man kan ta bort snörena och pinnarna.
En bra knop som går att reglera är dubbelt halvslag om egen part, med ett extra varv i halvslaget på insidan av öglan, vet inte om det var en bra förklaring, har inte sett ett namn någon gång trots min långa karriär som scout.
En fördel är att inga snören stryper stammen när den växer eftersom de bara drar på ena sidan av stammen. Dessutom är fyra pinnar och lite snöre billigt. Jag har ofta provat dett även på centimetertjocka ej vedartade stammar. Kan dock tänka mig att det fungerar sämre om stammen hunnit bli vedartad.
Lycka till
|