Jag går i precis samma tankar och gör som du, fråga på forumet o ring experterna!
Jag kommer att göra såhär på med min gräsmatta, testar först på ca 20 kvadrat ..
- kolla på www.pratensis.se först, de har bra ängsfröblandningar på påse, finns även på Botansiska Trädgården här i Gbg .. pratensis har även bra info om ängar
- ängar behöver mager jord och det kan man köpa (om man bor i Stockholm, genom Hasselfors Garden, kallas för ängsjord) - eller göra själv ... tar man torv så blandar man 50/50 i volymprocent med torv/sand och lägger ut på mattan, sedan sådd - tar man jordfräsen så kör du fräsen i mattan så djupt du nu kommer med den på den avsedda ytan, fräs en stund, sedan lägger du ca 5 cm sand på det hela och fräser runt det - upprepa tills du har ca 15 cm sand lagd på mattan men det har ju rörts om i mullen ... nu ska du ha mager jord!
som sagt, jag ämnar göra detta, helst under nästa vecka men vi får se om jag får tag i en jordfräs innan det ... så jag är ingen expert, men jag kollar gärna upp innan jag sätter igång med projekt
aug/sept är tydligen perfekt tid att så ängsjord, så bra timing!
/petri
|