Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mindre frukträd att ersätta aprikos med?
          CeciliaR
          Inlägg 08-08-2010, 13:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 12 378

För ett par år sedan satte vi ett aprikos och ett persikoträd vid en vägg vid en av våra uteplatser. Persikoträdet mår bra men aprikosträdet har inte mått bra alls och nu är det mer eller mindre dött. Jag har förstått att aprikosträd lätt drabbas av sjukdom så jag tror inte att jag ska försöka ersätta det med ett nytt aprikosträd utan vill istället plantera något annat exotiskt fruktträd där (zon 1, lerjord, SV-läge). Förslag mottages tacksamt!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          CeciliaR
          Inlägg 17-08-2010, 18:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 12 378

Tack så väldigt mycket för tipset om http://www.achtplagennuts.nl/ och alla trevliga förslag som jag nu följt. Den snälle mannen har gått med på att posta till mig så nu har jag beställt två pawpaw; Taytoo och Overleese (han hade lite begränsat urval om jag inte ville vänta till nästa sommar) och två persimmon (dispyros virginiana); NC10 och maken Ernie. Det ska bli så spännande! yahoo.gif

Jag kände igen persimon som sharonfrukt, nu har jag förstått att sharon är en förädlad variant av persimon som inte smakar illa innan den är fullmogen som tydligen persimon gör. Sen är ju frågan om man alls hinner få någon mogen frukt här. Han rekommenderade inte att försöka sig på någon diospyros kaki, trodde inte att de kan klara klimatet.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-08-2010, 10:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (CeciliaR @ 17-08-2010, 19:23) *
          Tack så väldigt mycket för tipset om http://www.achtplagennuts.nl/ och alla trevliga förslag som jag nu följt. Den snälle mannen har gått med på att posta till mig så nu har jag beställt två pawpaw; Taytoo och Overleese (han hade lite begränsat urval om jag inte ville vänta till nästa sommar) och två persimmon (dispyros virginiana); NC10 och maken Ernie. Det ska bli så spännande! yahoo.gif

Jag kände igen persimon som sharonfrukt, nu har jag förstått att sharon är en förädlad variant av persimon som inte smakar illa innan den är fullmogen som tydligen persimon gör. Sen är ju frågan om man alls hinner få någon mogen frukt här. Han rekommenderade inte att försöka sig på någon diospyros kaki, trodde inte att de kan klara klimatet.

vad roliga köp du har gjort hoppas det ska gå bra, sharon och persimon heter Diospyros kaki (kaki är dock det giltiga svenska namnet).

och också finns det en odlingsvariant som heter ''SHARON'' (''Triumph'' är också giltigt enligt skud)

Diospyros virginiana - heter också persimon (persimon är det giltiga svenska för denna arten) heter också amerikansk persimon.

Kaki tål ca -15c -20c i rätt klimat. vet inte exakt hur mycket kyla den tål här. men finns odlad i zon 0-1,skåne.
          persimon tål ca -25c -30c, så den är ju mest härdig. bägge arterna finns alltså odlade i skåne zon 1.

dock som sagt vet jag inte hur det går med frukten. men det får du se, jag hoppas den hinner mogna.

CITAT (skrotfibbla @ 18-08-2010, 08:56) *
          De tål tydligen inte full sol de första två åren men sedan vill de gärna ha det. Har haft svårt att ordna med skuggan

bryr dig inte om det, klart den tål full sol redan från början.

Redigerat av flaxss: 19-08-2010, 10:22

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-08-2010, 10:28
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (flaxss @ 19-08-2010, 11:18) *
          bryr dig inte om det, klart den tål full sol redan från början.

Förutsatt att den stått ute i solen redan på våren när löven utvecklades. Äkta solljus kan bli lite starkt annars.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-08-2010, 10:56
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Huggorm @ 19-08-2010, 11:28) *
          Förutsatt att den stått ute i solen redan på våren när löven utvecklades. Äkta solljus kan bli lite starkt annars.

fast att den ska stå i skugga i två år, är inget man behöver bry sig om. avhärdning gäller för alla växter första våren (även om träd som stått ute/ och lövfällande träd generellt sett är tåligare än vanliga krukväxter). skulle den bli bränd så kommer nya blad utvecklas ganska snabbt och har den inga blad så utvecklas bladen direkt i solljuset och blir inte brända.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-08-2010, 11:56
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (flaxss @ 19-08-2010, 11:56) *
          fast att den ska stå i skugga i två år, är inget man behöver bry sig om. avhärdning gäller för alla växter första våren (även om träd som stått ute/ och lövfällande träd generellt sett är tåligare än vanliga krukväxter). skulle den bli bränd så kommer nya blad utvecklas ganska snabbt och har den inga blad så utvecklas bladen direkt i solljuset och blir inte brända.

Kanske det var för att den inte skall torka innan den hunnit utveckla bra rotsystem? Dom kanske är extra känsliga för sådant?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-08-2010, 12:17
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Huggorm @ 19-08-2010, 12:56) *
          Kanske det var för att den inte skall torka innan den hunnit utveckla bra rotsystem? Dom kanske är extra känsliga för sådant?

håller man den fuktig så är det som att sköta vilket fruktträd som helst. får den rätt jord och hålls fuktig så kommer den utveckla ett bra rotsystem.

varför jag tror att det står/sägs (har läst det innan på nätet också) att den ska ha skugga första åren är nog för att den i naturen oftast som frösådd planta växer i skuggan av andra träd. och sedan får sol när den växer upp och blir större. och att dom i usa där den växer vilt kan ha svåra värme och torkperioder och att dom som unga har svårt att överleva detta, men dom som växer fuktigt och skuggigt överlever säkert men i solen bränns dom ihjäl. naturens gång.

men här i sverige har vi intensiv vårsol, och visst man får ju avhärda den vid plantering. men sedan kommer bladen även på unga plantor att utvecklas och vänja sig vid solen. här i sverige har vi fler mulna dagar, mer regn och svalare sommar väder än där den växer vilt och då bränns inte bladen sönder på samma vis. jag tycker alltså det är bättre att plantera den direkt i sol utan skydd så att den får vänja sig så fort som möjligt och härda sig själv från början. och skulle några blad brännas är det inte värsta som kan hända. nya blad kommer.

däremot planterar man den där man vet att våren-sommaren blir varm och torr, så kan det ev vara bra att skugga den så att den klarar sig. men i sverige tycker jag inte det är lönt.

sedan visst man får ju själv göra som man vill. vill man skugga den i 2år så tycker jag man ska göra det, jag själv hade inte gjort det och tycker inte det behövs. tummenupp.gif

Redigerat av flaxss: 19-08-2010, 12:20

Citera

Inlägg i den här tråden
          CeciliaR   Mindre frukträd att ersätta aprikos med?   08-08-2010, 13:39
          flaxss   hmm exotiskt, kanske en platt-persika ?, en nektar...   08-08-2010, 15:48
          CeciliaR   Tack flaxss! Vad i all världen är platt-persik...   08-08-2010, 17:50
          flaxss   Tack flaxss! Vad i all världen är platt-persik...   08-08-2010, 18:29
          Huggorm   Ett annat lite exotiskt fruktträd som jag är nyfik...   08-08-2010, 18:05
          flaxss   Pawpaw är vackert och en del namnsorter har goda f...   08-08-2010, 18:11
          CeciliaR   Nej den tappade bladen den hade och toppen skrum...   08-08-2010, 23:34
          flaxss   kom på fler förslag mispel och äkta kvitten, som o...   09-08-2010, 08:42
          Huggorm   Persimmon (Diospyros virginiana) är ytterligare et...   09-08-2010, 14:25
          CeciliaR   Usch det är farligt att besöka Reads :/ Hittade va...   09-08-2010, 21:28
          flaxss   reads får in nya platta persikor till hösten tror ...   09-08-2010, 21:42
          skrotfibbla   För två år sedan köpte jag två pawpaw (asimina tri...   09-08-2010, 22:05
          Jan Lindgren   För två år sedan köpte jag två pawpaw (asimina tri...   10-08-2010, 19:22
          CeciliaR   Jag beställde till slut ingenting alls men kommer ...   09-08-2010, 22:08
          Huggorm   Här är en annan hemsida som har ett mycket intress...   10-08-2010, 08:05
          flaxss   Här är en annan hemsida som har ett mycket intress...   10-08-2010, 11:09
          Huggorm   tack för länken säger även jag, vet inte om det va...   10-08-2010, 11:15
          CeciliaR   Tack så jättemycket alla, ska kolla vad som finns ...   10-08-2010, 21:53
          skrotfibbla   Han var ytterst vänlig och tillmötesgående, talar...   11-08-2010, 19:37
          Huggorm   Spännande med pawpaw och persimon :) Du får håll...   17-08-2010, 18:48
          CeciliaR   Det ska jag absolut :)   17-08-2010, 19:29
          skrotfibbla   Åh, vad roligt att Du beställt pawpaw! :bravo...   18-08-2010, 07:56
          CeciliaR   Han hade Taytoo, Strong och Overleese nu. Jag hade...   18-08-2010, 20:37
          skrotfibbla   Hmm, ja Wells skulle jag också gärna vilja ha och ...   19-08-2010, 09:21

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 23:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon