CITAT (CeciliaR @ 17-08-2010, 19:23)

Tack så väldigt mycket för tipset om
http://www.achtplagennuts.nl/ och alla trevliga förslag som jag nu följt. Den snälle mannen har gått med på att posta till mig så nu har jag beställt två pawpaw; Taytoo och Overleese (han hade lite begränsat urval om jag inte ville vänta till nästa sommar) och två persimmon (dispyros virginiana); NC10 och maken Ernie. Det ska bli så spännande!
Jag kände igen persimon som sharonfrukt, nu har jag förstått att sharon är en förädlad variant av persimon som inte smakar illa innan den är fullmogen som tydligen persimon gör. Sen är ju frågan om man alls hinner få någon mogen frukt här. Han rekommenderade inte att försöka sig på någon diospyros kaki, trodde inte att de kan klara klimatet.
vad roliga köp du har gjort hoppas det ska gå bra, sharon och persimon heter Diospyros kaki (kaki är dock det giltiga svenska namnet).
och också finns det en odlingsvariant som heter ''SHARON'' (''Triumph'' är också giltigt enligt skud)
Diospyros virginiana - heter också persimon (persimon är det giltiga svenska för denna arten) heter också amerikansk persimon.
Kaki tål ca -15c -20c i rätt klimat. vet inte exakt hur mycket kyla den tål här. men finns odlad i zon 0-1,skåne.
persimon tål ca -25c -30c, så den är ju mest härdig. bägge arterna finns alltså odlade i skåne zon 1.
dock som sagt vet jag inte hur det går med frukten. men det får du se, jag hoppas den hinner mogna.
CITAT (skrotfibbla @ 18-08-2010, 08:56)

De tål tydligen inte full sol de första två åren men sedan vill de gärna ha det. Har haft svårt att ordna med skuggan
bryr dig inte om det, klart den tål full sol redan från början.
Redigerat av flaxss: 19-08-2010, 10:22