Utekök är det bästa av alla husliga ting, tycker jag.
Har man udda porslin kanske man inte ens behöver låsa in det, kanske är det bättre att inte låsa in så att ev besökare ser att det inte har stort värde att bryta sig in.
Jag har haft alla möjliga utekök, de flesta lite temporära så där avspänt som man kan ha det på sommaren. Under sommarverandan i stugan kan man sitta med tak och vägg bakom och med sidan. Det skapar värme och man kan sitta ute och äta länge på hösten.
Där finns liten elspis på en skohylla i bast, som höjts med några plankor. Några små vackra väggskåp från Indiska. Ett runt slitet bord med ny vaxduk och några stolar.
För att kunna sitta ute länge på säsongen måste uteköket vara litet tycker jag. Ett par oljelampor eller stearinljus kan göra att man får värmekänsla i ett litet utrymme. Och vindskyddat. Förra ägarna hade en rullgardin som de drog ned när det blåste in, jag har låtit en rönn växa där så att vinden blir mildare och solen inte så gassig om man inte vill.
Lite skydd mot grävling, måsar, kråkor har vi fått fixa - några skåp där maten ställs in.
Att inte ha traditionella utemöbler utan typiska innestolar med fastsatt tyg på sitsarna skapar också känsla av att man är lite ombonad, och gör att man gärna förlänger säsongen utomhus.
Nästa större husprojekt för min del blir att bygga ett glashus intill befintliga huset där en vägg kan öppnas helt på sommaren. Där ska vi ha det permanenta köket så småningom, som åtminstone används alla månader utom de med tio minusgrader.
I det köket ska det vara öppna jordbäddar, och där ska jag ha fikon, en palm, kryddor året om mm.
--------------------
|