Jag är absolut ingen expert på rosor - det är knappast min starkaste grej i trädgården... Men min New Dawn planterade jag också för högt och vildskotten tog över totalt innan jag fattade vad som hänt. Det inympade New Dawn är idag helt borta. Det enda som kommer är vildskott som aldrig blommar, blir bara långa taniga gröna grenar. Någon dag får jag väl ta tag i den misslyckade drömmen om rosen som skulle klättra upp i körsbärsträdet.
Vad du kan göra är ju att försiktigt gräva bort jorden kring roten, då ser du var skotten kommer ifrån. Är det ovanför ympstället så är det New Dawn, är det under ympstället så är det vildskott som då ska ryckas loss, inte klippas.
Om du nu tror att du har planterat den för högt så har du ju några alternativ, som jag ser det. 1, Rycka bort vildskotten allteftersom de kommer. 2, Gräva upp och plantera djupare. Som det skrevs ovan så kan det ju vara svårt om den har stått ett par år men jag har lyckats flytta på rosor som stått måååånga år. 3, Höja upp bädden kring rosen. Du kan ju lägga t ex stenar (natur-, tegel-, betong-... vad som passar i din trädgård) runtom eller bygga en sarg av trä eller metall och fylla på med jord.
Redigerat av Peztis: 19-08-2010, 13:45
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|